Uncategorized

Preuzimanja

ADPL; KORF i subsidijari – koje su pravne i ekonomske obaveze preuzimača?

p.s. 3. veljače 2011.: Zaboravio sam dodati jednu stvar koja mi se razjasnila poslije, ali evo sad me Blueman podsjetio:

Moguće je da bude više kupaca, a jedan ponudilac … brokerska kuća da je jednu ponudu (po uvjetima aukcije), a u zapravo je više kupaca (mirovinci, npr.) koji onda nemaju obavezu javne ponude? Mislim da su banke pogriješile s modelom koji su ponudile (osoba prosječne  inteligencije bi se valjda sjetila ponuditi 24,99% na aukciji , a ostatak na burzi), pa će ili povući aukciju, ili će se dogoditi gornji scenarij ‘virtualnog book buildinga’.

 

 

Trenutno me zanimaju dva preuzimanja: najava javne ponude za KORF i prodaja kontrolnog paketa ADPL.

1. ADPL. Kao što znamo, na prodaju je 25,76% svih dionica ADPL, ‘sve ili ništa’ po početnoj cijeni od 109,48 kuna po dionici. U vezi toga imamo ovaj čudan istup predsjednika uprave AD Plastik: Slobodna Dalmacija.

Za početak, smatram da je uprava u pravu kad implicira da je ovo pogrešan način prodaje.

Ali u okvirima postojećeg procesa, pogledajmo najprije ekonomsku stranu:
– od 22.11.2010. do danas je u 48 trgovinskih dana protrgovano oko 247.000 dionica (oko 5250 dnevno) po prosječnoj cijeni od 122,96 kuna
– do 21.2.2011., odnosno završetka tromjesečnog perioda za koji se računa prosjek cijene za javnu ponudu pretpostavimo da se protrguje isti dnevni prosjek broja dionica, po prosječnoj cijeni od 140 kn
– to bi značilo da je prosječna cijena u tromjesečnom razdoblju, odnosno cijena po kojoj bi morala ići javna ponuda, bila 127,68 kuna.

Pretpostavimo li da kupac stekne osim paketa od 25,76 na javnoj ponudi po 127,68 kuna još 10% dionica (i ovo je uglavnom samo hipotetski jer ako cijena ostane veća lako moguće da se skoro nitko ne bi javio s obzirom na čvrsto držanih preko 30% i fundamente tvrtke), njegov prosjek kupnje svih 35,76% bi bio 114,57 kuna ! Čak i da prosječna cijena do 21.2.2011. bude 150 kuna (uz isti volumen), ukupna cijena preuzimanja bi se popela na ‘cijelih’ 115,24 kune!

Znači li to da kupac paketa de facto neće morati kupiti druge dionice, te da bi ga paket koštao upravo koliko bi koštao (109 kuna ili više)?

Usporedimo to s cijenom koju su zadnju plaćali članovi uprave za kupnju na otvorenom tržištu, koja je negdje oko 115 kuna, a insideri su dionice kasnjie plaćali i skuplje.

Znači: prema mišljenju uprave (pardon – akcijama uprave), cijena za paket čak i uz obavezu preuzimanja nije pretjerena, dapače!

Pogledajmo sada poslovnu/’političku’ stranu. Predsjednik uprave implicira da vlasnik treba biti dobro upućen u poslovanje tvrtke i smatra da nitko ne bi kupio taj značajan udjel bez konzultacije s upravom, a čini mi se da čak i aludira na insiderske informacije: “Poslovi u autoindustriji su na duge staze, posluje se na povjerenje i vjerojatno je da bi se takav potencijalni kupac nama javio kao normalan kupac koji bi pogledao i snimio naše poslovanje. Nama se nitko nije javio, a vjerojatno i neće nitko – ističe Josip Boban.”. Gledajte, paket jest velik, ali za nekoga je možda znatno manji nego što je za mene moj ‘paket’. A meni nitko ne nudi pregledavanje i snimku poslovanja. Nudi li vama?
Pitanje koja se postavljaju:

– ima li Uprava interesa u ovakvoj ili onakvoj vlasničkoj strukturi?
– zašto bi neki vlasnik morao  imati tijesnu suradnju s Upravom (teško je vjerovati da je Prevent u i pred stečajem to imao), kako to vlasnik posluje ‘na povjerenje’ s Upravom?

Vjerujem da će na licitaciji biti ponuđača – gornja ‘ekonomija’ mi se čini jasnom, te da je moguće da ovim bitka za AD Plastik u stvari počinje.

Koje su alternative?

Ako ne bude ponuđača, to će vjerojatno značiti da nije problem u cijeni, nego načinu prodaje, pa je lako moguće da iduće licitacije neće ni biti, nego će se na standardan način napraviti knjiga upisa itd.

2. KORF. U očekivanju objave javne ponude za KORF, zanimljivo je promotriti koje ona i njeno izvršenje može imati na subsidijare: RIVP, HRBC, HDBK i ZLTO.

Molim komentare, ispravke i pojašnjenja na ovo niže.

Po mom razumijevanju (molim ispravke ako sam u krivu), za RIVP:
– KORF je vlasnik 78,05% RIVP (odnosno 78,50% ako se ne broje trezorske),
– tako da po tome KORF ne bi imao obavezu javne ponude u slučaju stjecanja dionica RIVP (prešao je ‘konačni prag’ od 75%)
– međutim VLHO je zajedno s Epimom prije kupnje Savinog paketa imao 42,31% KORF-a (odnosno 44,45% ako se ne broje trezorske)
– to bi značilo da je VLHO prije kupnje Savina paketa imao indirektno 33,02% dionica RIVP (odnosno 34,89% ako se broje trezorske RIVP i KORF)
– što bi značilo da ako ponuda za KORF bude u nekoj mjeri uspješna, može slijediti i ponuda za RIVP?

Ne razumijem što točno znače ‘pragovi’ od 10% nakon stjecanja prvih 25% … znači li to 10% više od stečene količine u prvom naletu, ili su to točno pragovi 35%, 45% … 75%?

Slično za HDBK, HRBC, ZLTO … očekuju li nas tu kaskadne ponude ili ne?

Napomena: Autor ima dionice ADPL, KORF, RIVP, HRBC, HDBK i ZLTO i ovo nije nagovor na kupnju ili prodaju ni jedne od njih.

Kategorije:Uncategorized

14 replies »

  1. Poštovani g.Bakić,
    na primjeru Chag-r-a sam sa kolegama forumašima(peropopara,jumbo) raspravljao o tome i prenosim propise i zaključke.
    OBVEZNA PONUDA ZA PREUZIMANJE
    Članak 9.
    (2) Nakon što je prešla kontrolni prag i objavila ponudu za preuzimanje, fizička ili pravna osoba obvezna je objaviti ponudu za preuzimanje kada, samostalno ili djelujući zajednički, neposrednim ili posrednim stjecanjem dionica s pravom glasa ciljnog društva poveća postotak prava glasa za više od 10% (dodatni prag).
    (3) Iznimno od odredbe iz stavka 2. ovoga članka, ponudu za preuzimanje obvezna je objaviti fizička ili pravna osoba, koja nakon ponude za preuzimanje, samostalno ili djelujući zajednički, neposrednim ili posrednim stjecanjem dionica s pravom glasa ciljnog društva poveća postotak prava glasa za manje od 10%, ako tim stjecanjem prelazi prag od 75% prava glasa (konačni prag).

    Dakle, stekli su(obitelj čović) u postotku 7,8 % Odnosno sa efektom poništavanja dionica iz 2005.godine SADA posjeduju 58,74% udjela u temeljnom kapitalu ili 65,26% glasova.
    Sumirano, ipak nisu prešli 10% poništavanjem dionica iz 2005. godine i sa novim stjecanjem tijekom 2009.godine, fali im malo više od 0,01 %…
    48,758% 2004. nakon javne ponude za preuzimanje
    58,74 % 2010. obitelj ukupno udjela u temeljnom kapitalu
    P.s.ipak su pazili i vodili računa o tome kao što je netko već prije naglasio, trezorske dionice bi mogli podijeliti ove godine u obliku dividende kao što je kolega naveo članak 14 IZNIMKE OD OBVEZE OBJAVLJIVANJA PONUDE ZA PREUZIMANJE

    Konačno stigao odgovor Hanfe.(Kolega JUMBO pisao dopis Hanfi)
    Na dvije stranice, nakon navođenja hrpetine zakona, zaključak je da Čovići moraju prijeći 10 % novokupljenih dionica, a da do sada nisu, te tako za sada nemaju obaveze za preuzimanje.
    Koliko su točno stekli ne piše, ali kako smo prije računali to je negdje oko 9 %, pa si neće smjeti djeliti ove dionice iz trezora, osim ako ne žele ući u preuzimanje.
    Još se na par mjesta zahvaljuju na mojem upozorenju, ali kažu da oni prate razvoj događanja oko CHAG i kad se ukaže potreba da će na vrijeme reagirati.

  2. Poštovani, g. Bakić kontrolni pragovi su 25%,50 %, 75%, dodatni prag kad se te raznine prođu za više od 10% obveza ponude za preuzimanje.

    Naravno. Izvoli.Kolega Geene pomogao-zahvaljujem se ponovo.
    http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/329422.html
    OBVEZA OBJAVLJIVANJA PONUDE ZA PREUZIMANJE
    Članak 4.
    (1) Osoba koja stekne dionice izdavatelja kojima, zajedno s dionicama koje već ima, prelazi prag od 25% od ukupnog broja glasova koje daju dionice izdavatelja s pravom glasa obvezna je o stjecanju bez odgode obavijestiti izdavatelja, Komisiju i javnost te objaviti ponudu za preuzimanje, pod uvjetima i na način određen ovim Zakonom.

    (2) Osoba koja je na temelju ponude za preuzimanje stekla manje od 75% dionica s pravom glasa, obvezna je objaviti ponudu za preuzimanje u slučaju daljnjeg stjecanja dionica istog izdavatelja.

    (3) Osoba koja je na temelju ponuda za preuzimanje stekla 75 ili više posto dionica s pravom glasa u slučaju daljnjeg stjecanja dionica s pravom glasa istog izdavatelja obvezna je objaviti ponudu za preuzimanje kada:

    – nakon ponude za preuzimanje stekne dodatnih 5% dionica s pravom glasa,

    – protekne 18 mjeseci od dana pravog stjecanja dionica nakon prethodne ponude za preuzimanje.

    (4) Ponuđena cijena u ponudi za preuzimanje ne može biti niža od najviše cijene po kojoj je ponuditelj ili osoba koja s njim zajednički djeluje, stekao dionice s pravom glasa u razdoblju nakon prethodne ponude za preuzimanje.

    (5) Izdavatelj je u roku od 3 dana od dana primitka obavijesti iz stavka 1. ovoga članka obvezan obavijestiti Komisiju o primit*ku i sadržaju obavijesti.

    (6) Obavijest iz stavka 1. ovoga članka i članka 5. stavka 2. ovoga Zakona mora sadržavati podatke iz članka 12. stavka 1. točke 1., 2. i 3. ovoga Zakona te izjavu ponuditelja da će u zakonom propisanom roku objaviti ponudu za preuzimanje. Obavijest se objavljuje na način iz članka 18. stavka 1. ovoga Zakona.

    (7) Obveza obavještavanja iz stavka 1. i 5. ovoga članka na odgovarajući se način primjenjuje uvijek kad za ponuditelja nastane obveza objavljivanja ponude za preuzimanje.

    Članak 5.

    (1) Osoba koja nije obvezna objaviti ponudu za preuzimanje sukladno odredbama ovoga Zakona, a namjerava izvršiti preuzimanje, ponudu za preuzimanje može objaviti samo pod uvjetima i na način određen ovim Zakonom.

    (2) U slučaju iz stavka 1. ovoga članka, ponuditelj je obvezan o namjeri objavljivanja ponude za preuzimanje obavijestiti izdavatelja, Komisiju i javnost.

    (3) Objavljivanjem namjere iz stavka 2. ovoga članka javnosti za ponuditelja nastaje obveza objavljivanja ponude za preuzimanje pod uvjetima i na način određen ovim Zakonom.

    Članak 6.

    (1) Nije dopuštena ponuda ili opća ponuda upućena dioni*čarima izdavatelja s ciljem stjecanja dionica izdavatelja s pravom glasa, ako tim stjecanjem nastaje obveza objavljivanja ponude za preuzimanje.

    (2) Nije dopušten javni ili drugi poziv upućen dioničarima izdavatelja na davanje ponude s ciljem stjecanja dionica izdavatelja s pravom glasa, ako tim stjecanjem nastaje obveza objavljivanja ponude za preuzimanje.

    (3) Dok ponuditelj ne provede postupak preuzimanja sukladno odredbama ovoga Zakona, njegove dionice i dionice osoba koje s njim zajednički djeluju ne daju pravo glasa.

    IZNIMKE OD OBVEZE OBJAVLJIVANJA PONUDE ZA PREUZIMANJE

    Članak 7.

    (1) Stjecatelj nije obvezan objaviti ponudu za preuzimanje ako:

    1) stekne dionice izdavatelja nasljeđivanjem,

    2) stekne dionice izdavatelja diobom bračne stečevine,

    3) stekne dionice izdavatelja prigodom povećanja temeljnog kapitala ulozima izdavanjem dionica privatnom ponudom, a glavna skupština izdavatelja, prije upisa dionica, odobri da određeni stjecatelj može steći više od 25% ukupnog broja dionica s pravom glasa bez obveze objavljivanja ponude za preuzimanje,

    4) stekne dionice izdavatelja kao stečajnog dužnika u stečajnom postupku,

    5) stekne dionice izdavatelja u postupku pripajanja trgovač*kih društava, ali isključivo onda kada samo jedno od trgovačkih društava koja sudjeluju u postupku pripajanja ima dionice izdavatelja,

    6) stekne dionice promjenom pravnog oblika trgovačkog druš*tva,

    7) pravna osoba stekne dionice izdavatelja od druge pravne osobe čiji su članovi ili dioničari neposredno ili posredno iste osobe ili kad stekne dionice prijenosom radi prestrukturiranja unutar koncerna.

    (2) Odobrenje iz stavka 1. točke 3. ovoga članka glavna skupština izdavatelja daje tročetvrtinskom većinom glasova prisutnih na glavnoj skupštini, ne računajući glasove stjecatelja i osoba koje s njime zajednički djeluju.

    (3) Republika Hrvatska, Hrvatski fond za privatizaciju i Državna agencija za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka, kao stjecatelji dionica s pravom glasa nisu obvezni objaviti ponudu za preuzimanje, ako u roku od 14 dana od dana nastanka obveze objavljivanja ponude za preuzimanje obavijeste Komisiju i izdavatelja da namjeravaju otuđiti višak dionica iznad praga od 25%, pod uvjetom da taj višak dionica i otuđe u roku od 6 mjeseci.

  3. Nenade,
    uz svo dužno poštovanje zašto bi netko davao veći iznos za 2%% paketa od recimo 109 kuna ako sa tim paketom nema kontrolu.
    25% je ok paket ali ako se želi uzeti kontrola onda treba nekakav dogovor sa Rusima tako da ne vidim da će baš netko tako zagristi osim njih.
    To je inajveći problem.
    Uz svo dužno poštovanje analize prosjeka cijene, i ostale stvari tu nemaju nikakvog smisla.
    Treba malo gledati širu sliku.
    Što kupac 25% dionica biva sa tim paketom, to se treba pitati?
    Kontrolu? ne
    A to je najveći problem jer i da da javnu ponudu opit bi bilo pitanje da li bi skupio više od 50%.
    A javnu ne bi davao po meni iznad 180-200 kuna (naime toliko je meni vrijedna).
    A da li bi recimo g. Bakić prodao svoj paket za 180 kuna, vjerojatno ne.

    zato je ovo jedna vrlo vrlo nezahvalna situacija.

    NAravno ako je riječ o financisjkom investitoru onda je sve ok.

    • Poštovani,

      hvala na ovome, zaboravio sam pisati više o tome, sad dodajem u p.s. gornjega posta djelomični odgovor na Vaše pitanje.

    • Kratkotrajna financijska imovina i novac 31 mil. kn, tj. oko 60 kn po dionici, dugoročnog duga nema, kratkoročnih obaveza manje od 7, a bankama ništa. Kratkotrajna imovina 76. Ukupno dakle kratkotrajna imovina minus SVE obaveze oko 70 mil. kn, tj. oko 140 kn po dionici. A ima naravno i dugotrajne imovine i neko poslovanje 🙂

      Plud dugotrajna imovina jako izamortizirana, mislim da bi nas tu trebali baš ono lijepo iskompenzirati:

      blkl imovina

      • Samo?!?? Po meni razočaravajuće. Ne zato jer mi je prosjek 139kn nego zato jer sam to procijenio na minimalno 320….

        • Valjda ćemo moći vidjeti elaborat o procjeni vrijednosti. Ja nisam ni približno toliko računao koliko ti. Negdje sam kao i Nenad izračunao neki ‘kratkotrajni book’ (malo konzervativnije prema zalihama i potraživanjima), a baš zato što je dugotrajna imovina jako amortizirana kladio sam se na to da će ju i u ponudi malo (ako uopće) uzeti u obzir, tako da sam se nećkao oko ovoga što je na ponudi po 140-150 ali sam na kraju odbio.

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.