Uncategorized

Pesimističnost medija

Jesu li mediji pesimistični jer ‘When it bleeds – it leads‘ je zakon tog biznisa, ili su neki urednici naprosto toliko pesimistični da negativni spin koji pokušavaju dati prikazu oko nas graniči s pornografijom očaja/pesimizma – o čemu ću više napisati uskoro … ali ostavimo za povijest jedan zaista ekstravagantan primjer. Zaista ekstravagantan primjer.

Oko 13:55 (ako se ne varam, a čini mi se da ne varam) Poslovni (poslovni!) objavljuje ‘vijest’ Burze plešu na rubu između pozitivnog i negativnog. Sada (situacija i tada vrlo slična) je:
– DAX +1,74%
– MIB +4,25%
– CAC40 +2,47%.

Je li ovo totalno neobuzdani ekstravagantni trash ili što je ovo? Da li je to naprosto totalno neznanje ili jedan pretragični osobni pesimizam ili očaj? Naime, po mom sudu (a možda su naprosto moji kriteriji prezahtjevni iako mi se čini da su totalno elememtarni), urednik prije nego što pušta ovu vijest mora provjeriti činjenjice (jedan klik – inače čemu uopće služi?), pa ih nije provjerio, ili naprosto zaključuje da on zna bolje od cijelog svijeta (‘Mora to pasti – to je samo privremeno – to je prava pravcata nepravda!’)

Oglasi

Kategorije:Uncategorized

28 replies »

  1. Koliko ja vidim, europski indexi su naglo skočili tamo negdje oko 12. Pretpostavljam da je vijest napisana prije tog skoka. U vijesti novinar navodi trenutne cijene i (ne ulazeći u kvalitetu teksta) one odgovaraju naslovu.

      • Premda je nesretan timing nešto za što je novinar i urednik itekako odgovoran — drugim riječima, novinar je trebao znati da bi Draghi sa svojim mjerama mogao snažno utjecati na indekse te stoga barem pričekati sa objavom vijesti — ovdje je ipak riječ samo o tome: nesretnom timingu.

        Vijest je vjerojatno napisana netom prije nego li su burze uzletile, a onda (kroz CMS, lekturu i (eventualnu) uredničku redakturu, koja se često svodi na letimičan pogled, ako i toliko) je objavljeno baš u trenutku kad više nije bila relevantna. Šlampavo, da, ali zlonamjerno ili pesimistično, ne bih rekao.

        Novinarstvu, a biznis novinarstvu pogotovo danas se može prigovoriti sto stvari, tako da nije potrebno tražiti ovakve primjere. Mene primjerice više živcira postojanje ovakvih tekstova, koji bez trunke analize samo nabrajaju stanje nekih indexa i nasumično izabranih dionica a sve da bi se na tekst mogao nalijepiti naslov “CRNILO NA BURZAMA” ili nešto tome slično. Takvi tekstovi ne služe ničemu.

  2. @nb bas sam nedavno razmisljao kako bi bilo dobro da Schiff ili Thiel pokrenu neku novu TV postaju u US, mozda da vi pokrenete poslovne novine u HR? Ali pretp da bi vas gnjavili regulatori. Ali tako je to u ne ancap drustvima. 🙂 Inace tema mi se cini nevrijedna posta, vise mi se cini da ste vi optimisticni pa vas iritira nonsalancija koje se ne slaze sa optimizmom vise nego sto bi vas iritirala nonsalancija u suprotnom smjeru…

    • …srozava kvalitetu bloga ?! Ma dajte molim vas! Često smo svjedoci raznih besmislenih naslova i komentara koje možemo proćitati po novinama.Žutilo i samo žutilo a “urednici su došli kao ček bez pokrića”

      • Ma, kakvo srozavanje bloga!
        U hr novinari su sumnjičavi, pesimisti i cinici da bi bili ‘pametni’ čitani, pa zamislite onda si i ugledan novinar. Prestrašno!
        Nisam glasovao jer bi glasovao za c) oboje!

  3. Urednici služe (nažalost) za ispravljanje tipfelera! K’o da oni imaju pojma o bilo čemu. Pričam o iskustvu… Dakle, izvor informacija su im službeni dopisi ministarstava, stranaka, župana, gradonačelnika, PR mešetara, te Jutarnji, Večernji i Index. Ostalim izvorima su strogo stavili znak STOP!
    Na taj način funkcioniraju SVE redakcije!
    P.S. imam jedan info, ali nije za van i nije Bog zna kakav, ali može poslužiti za slaganje “slikice”.

  4. Nenade,

    nemojte se previše baviti i sekirati našim medija jer su sa jedne strane to mediji gdje svi ne odrađuju profesionalno svoj posao i svi to znamo. Sa druge strane kvare Vaš blog jer svi mi koji ga pratimo ne pratimo ga zbog neprofesionalnosti ostalih nego zbog same kvalitete, zanimljivosti i stručnosti bloga. Neke ljude vjerojatno i iritira Vaš stav prema poslovnom. Ok i ja ga ne volim baš, ali bolje da napišite jednu dvije rečenice i to je to. Vjerujem da nas barem nas 99% očekivalo vaše komentare i analize kvartalnih rezultata HT-a i Vira ili pak najave da će krajem ove i početkom iduće godine cijene nekretnina pasti za 20%, pa hajde onda krenite:-)

    • 1. Ma nema tu nerviranja, više bi bilo ismijavanje, kad se ne bi radilo o poruci koju želim dati (bez toga zaista ne bi bilo vrijedno).

      2. A poruka je da nas mediji, a najparadoksalnije, Poslovni (poslovna novina, koja je svuda u svijetu optimistična) zatrpavaju negativom, pesimizmom, cinizmom, navlačenjem na zlo (recimo, u zadnje vrijeme rado citiraju kako oni kažu ‘portal’ Business Insider, koji je uglavnom press clipping site i koji dnevno objavi desetke vijesti i među njima svaki dan neke ekstravagantno negativno i neke ekstravagantno pozitivne, senzacionalističke prognoze. Pogodite koje jedino prenosi Poslovni? Naravno, samo one negativne.

      Bitno je da sagledamo koja je uloga medija.

      3. U ovom slučaju mislim da se ipak radi o utjecaju, teretu, lika i djela glavnog urednika, koji je bio glavni urednik Poslovnog i član uprave njegova izdavača Dnevnik, koji je nagomilao preko 70 mil. kn gubitaka (!!) u pet godina i onda bio ugašen i Poslovnom je sad izdavača 24sata (!?). Urednik je poznat po tome da je svojevremeno kao zamjenik glavne urednice Business.hr-a vodio javno neki virtualni portfelj od milion kuna na vrhuncu balona 2007. Tako da mislim da njegovi osobni neuspjesi utječu na taj pesimizam i cinizam, a rekao bih i zlokobnost.

      4. Što se tiče konkretnoga, u doba interneta nema isprike objaviti tako promašenu vijest ‘staru samo par sati’ na internetu ako se u međuvremenu stvar radikalno promijenila. Ili je urednik (i novina) zaostao u 20. stoljeću pa radi na dnevnom/tjednom ritmu? Pazite, on ne objavljuje neki tjedni pregled (koji može biti ‘star’ što se tiče tog dana), on objavljuje trenutnu aktualnost, ali totalno promašenu. Zašto onda objavljuje aktualnost. Moja je teorija da ta novina pokušava negativno utjecati na tržište sa svojim ‘doom and gloom’.

      5. A propos, sad se sjetite prljave kampanje koja se vodila protiv dionice KORF na cijeni 45-55 kuna na internetskim stranicama Poslovnog (jasno, glavna meta moja malenkost), totalno crnilo, vrijeđanje, pesimizam … je li se urednik ispričao možda onima koji su na to nasjeli i prodali dionice?

      6. Nadam se da će uskoro na čelo Poslovnog doći netko živahniji i realniji (samo moja nada, nije nagovor upravi Styrije, naravno). A vjerujem da su poslovni neuspjesi Glavnog urednika i malkice doprinjeli ponešto drugačijem rasporedu odgovornosti na samom vrhu Styrije u Hrvatskoj. Ipak, danas je vrijeme kad se traže rezultati 🙂

      • I za kraj, za smijanje ili plakanje ili potvrdu teza: i sada, nakon što je već satima pozitivno ludilo na burzama, njima je ovo i dalje najsvježija vijest o svjetskim burzama. DAX je inače odavno zatvoren (na +2,75%) i ostali europski uglavnom i znatno više, a njima je to glavna, najaktualnija vijest? U doba interneta, a na internetu!? Baš me zanima što će pisati u tiskanom izdanju sutra. Valjda ne ta ista vijest?

  5. Ima tu nečeg šta Vi kažete, a nekako je cijela Hrvatska negativno i pesimistično nastrojena. Na žalost kriza još traje, mediji uz to pišu o daljnjoj recesiji, većim porezima, cijenama energenata itd. a politika se u tome izgubila iako je uvijek bila izgubljena i srljala..Meni se recimo osobno sviđa Dnevnik Nove TV gdje su ubacili par minuta uspješnu Hrvatsku i lijepo je takve priče vidjeti i čuti. I Štrok je u emisiji Nedjeljom u 2 bio optimističan iako je izjavio da je izgubio u hotelskom biznisu 10 mln ali da ide dalje i da vjeruje u Hrv. turizam.
    Evo danas sam npr. naletio na jednu crnu vijest http://www.bankamagazine.hr/Naslovnica/Svijet/tabid/104/View/Details/ItemID/79782/ttl/INET-eurozona-je-suocena-s-gospodarskom-katastrofom/Default.aspx
    pa onda na jednu malo ljepšu pogotovo za Grke, ali mogli bi i nama malo duga oprostiti kao novoj i maloj članici:-)
    http://www.seebiz.eu/barrosova-misija-grckoj-ce-dug-biti-oprosten/ar-41099/

    • Kad već spomenuste Štroka: na Poslovnom.hr mislim da postoji osoba maltene zadužena za blaćenje i denunciranje pomenutog gospodina (ako ništa, tekstovi su barem potpisani, zove se Marija Crnjak). Zadnji tekst “analizira” Štrokov nastup u NU2 pod naslovom “Štroku je teško povjerovati” (http://www.poslovni.hr/vijesti/goranu-stroku-tesko-je-povjerovati-210974.aspx), a još neki od naslova su “Štrok glumi spasitelja…”, “Štrokovo šepurenje…”, itd.
      Ja osobno nisam imao mišljenje o Štroku, ali nakon NU2 mislim da je čovjek sasvim u redu.

      • To je potpuno moguće, znam iz vlastitog iskustva. Meni je neki kao fol njihov kolumnist posvetio jedno 6 ili 7 ‘kolumni’ (neke žbrljotine pune kao fol ‘inidicija’, zazivanja Uskoka ili tko zna što već), što nije moglo bez odobrenja ili narudžbe samog vrha novine. A da vidite kakav sam email onda dobio od direktora Styrije, pali biste na dupe. Fakat ne kužim što je tim ljudima.

  6. Mediji moraju shvatiti da su i oni suodgovorni ponašnja cjelokupnog društva, upravo nerazumijevanje psihologije i utjecaj straha, gubitka, siromaštva, neimaštine čovjek promišlja drugačije ako je pod lošim utjecajima, što osoba ima bolji pozitivniji utjecaj donosi pozitivnije i bolje, i sklona je stvaranju i dijeljenju vrijednosti…… Jednom će shvatiti 🙂

    • Danas se već govori da je glavni instrument monetarne politike sama “riječ” centralnog bankara (ne promjene kamatnih stopa, nego priče o njima, o inflaciji itd.). Nešto o tome smo čak vidjeli i jučer povodom reakcija na izjave predsjednika ECB-a, a te stvari vrlo profesionalno/sistematično kontinuirano radi šef američkog FED-a.

      Oni svojim pričicama utječu na “raspoloženje” ljudi što ima dalekosežne posljedice potom i na realnu ekonomiju direktno čak (kroz ponašanje direktora poduzeća, ali u krajnjoj liniji i samih kupaca ponekad) i posebice indirektno kroz utjecaj financijskih tržišta na nju a na koje te “riječi” imaju najveći utjecaj.

      Kako šef centralne banke nije jedini “autoritet” u državi, jasno je da ne može sam, razumnu ali “optimističnu” retoriku trebaju imati (ili je ublažavati u suprotnom slučaju, ako gledamo napuhivanje nekih balona itd.) i drugi “autoriteti” i oni koji mogu utjecati na nešto, posebice na raspoloženje ljudi – recimo političari, vladajući ali i ostali!

      Mediji pak po prirodi stvari utječu na razmišljanja širokih narodnih masa i njihova retorika također se petlja u sve ovo i mogu donijeti puno koristi ili štete. Ali njima se ne može zapovijedati što/kako da govore, sloboda govora je tu na prvom mjestu.

      Jedini način je da “dobri i pametni ljudi” osnivaju konkurentske medije koji će imati nešto drugačiji stil, retoriku, nešto pozitivniji nastup. Sigurno da je i to moguće. Ne vjerujem da “negativistički pristupi” imaju u ljudskoj psihologiji osiguranu baš toliko nepobijedivu “kompetetivnu prednosti”. Vjerujem da se može nekom inovacijom ostvariti uspješne pozitivističke medije koji bi s vremenom nadjačali ove medije “starog kova”.

  7. Doista mislim da u situaciji u kojoj se država općenito nalazi, većina novinara radi dodatni nered te događaje koji nimalo nemaju negativni predznak nevjerojatnim diletantizmom prikazuju u svjetlu koji njima odgovara zbog meni potpuno nerazumljivih razloga (mada naravno prodaja novina pod svaku cijenu u što većem broju predstavlja za njih očito legitiman razlog pričinjavanja situacije što je moguće bolesnijom). Zbog toga podržavam ovaj trend koji Gosp. Bakić već neko vrijeme drži da se takvo novinarstvo raskrinka i javno označi kao potpuni hohštapleraj.

  8. Mislim da “mi” stalno brkamo dvije stvari a to je stanje u europi i hrvatskoj stavljamo ih generalno u koleraciju sa cijenama svih dionica ili indexa za koji svi znamo da nije više pravi odraz stanja na burzi?Sjetimo se ine na 900kn?Mol je uskoro nakon te cijene na burzi ponudio 2800kn po dionici?Pa nisu sve firme na hrvatskoj burzi izložene takvim dugovima da su blizu bankrota,dapače jako su podcijenjene i nemaju nikakve ozbiljne dubioze u bilancama.Ja bih volio da se o tome piše u poslovnim novinama,da se analizira kolika je eventualna podcjenjenost tih dionica u odnosu na slična preuzimanja u svijetu ili europi,kolika bi mogla biti današnja cijena eventualnog preuzimanja,eto birtić je neki dan napisao “da se nada da neće ovcama prodavati dionice nego lavovima”,ja bih se sa njime tu složio i mislim da je ta konstatacija jako ok,da nebi ispalo da ih stalno kritiziramo.

    Stalno se generalno piše o kretanju cijena a svi znamo da je naša burza potpuno nelikvidna,neefikasna i da je to defakto jedna močvara na kojoj postoje neke iznimno sjajne prilike za one koji imaju novaca i strpljenja čekati “lavove”,nisu sve dionice prilika i tu je tržište po meni jako neselektivno,do jučer smo imali rulet na ingri a postoje dionice koje nemaju uopće promet danima a jako su podcijenjene i po meni su pet puta bolja prilika od ingre,pa naravno da kada nema značajnog prometa da ne mogu ni rasti ali baš zato ih smatram dobrim prilikama jer se može ipak kupiti stanovita količina a da se drastično ne podiže cijena,naravno neke veće količine bez drastičnog dizanja cijena nemoguće je kupiti i baš zato smatram da je nama malim igračima ova burza otvorila puno prilika za jeftin dokup.Zar baš ništa nismo naučili na ini ali i na nekim drugim dionicama?Sjetimo se kolinske i njenog preuzimanja?Zar mislimo da više neće biti nikada nikakvog preuzimanja i promjene vlasnika?Suludo je tako razmišljati a naravno uvijek je poželjno da sva jaja ne idu u istu košaru i disperzija nas najbolje štiti od rizika ali se po meni nikada ne igrati sa novcem koji nemaš ili će ti trebati “sutra”,to je dugotrajna štednja gdje ćemo neka naša očekivanja morati čekati godinama,pet,šest i više godina ali nitko ne može reći da se takvo nešto kao npr kod ine neće dogoditi čak i sutra…Pa burza je takva da uvijek iznenadi!

    Nije nikakav nagovor na kupnju ili prodaju,od spomenutih dionica nemam ni jednu…

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s