ARNT

Ponuda Adrisa za Maistru – odlična vijest za hrvatski turizam i njegove dioničare

Je li ovo uvertira u spajanje Istraturista i Maistre?

1. Kao što znamo, Adris je upravo objavio galantnu ponudu za preostale dionice Maistre, na otprilike P/B=1. Prije pet mjeseci sam objavio Istraturist: Korektna ponuda Zagrebačke banke i odlična vijest za turističke dionice i burzu u cjelini, vezano na ponudu za ISTT po sličnoj valuaciju.

Prije toga smo imali ponude i spajanja za KORF, HDBK, HRBC, RIVP (ako se ne varam, otprilike po sve većim valuacijama).

2. Sada je vjerojatno svima jasno što se događa s turističkim dionicama, iako se oni koji prate mogu sjetiti s koliko je kontoverzi, podmetanja i klevetanja bio praćen moj angažman oko javne ponude za KORF na 45 kn, primjerice da dionica raste ‘samo zato jer ju ja kupujem’ (luđak valjda) itd. Bez sumnje, znalačka ekipa će vas, sve dioničare turističkih tvrtki, o čemu sam više puta pisao kao najjatraktivnijoj podklasi na Zagrebačkoj burzi, proglašavati luzerima, žrtvama manipulacije i slično, čak i nakon što prodate svoje dionice po 2 ili tri puta većoj cijeni nego što ste ih kupili.

3. Nastavno na primjedbu jednog čitatelja prije 4 mjeseca, mislim da je mogući rasplet zapravo kupnja Istraturista od strane Adrisa i spajanje Istraturista i Maistre, zato tako galantna ponuda, kako bi se moglo ići k istiskivanju i potpunom vlasništvu, a eveo zašto:

A. Adris sjedi na ogromnoj količini novca, koju de facto ne može upotrijebiti na mnogo načina. Trebamo uzeti u obzir da za Adris vjerojatno nije primjenjivo prčkanje po raznim sitnijim ulaganjima i zato ‘grize’ na veća, koliko znamo npr. Plomin, Croatia osiguranje, ali jednako tako možemo zamisliti koliko je (uz ovakvu državu) za njih komplicirano napraviti takva ulaganja.

B. Naravno da bi najbolje bilo da Adris svojim dioničarima vrati taj novac, ali mislim da taj film nećemo gledati, naime čini se da je managementu Adrisa važno zadržati i bogatstvo dostignutu socijalnu (i političku) ulogu (važnost), a takav potez bi ju smanjivao. S druge strane, iako je ovo Hrvatska, mogućnost pobune dioničara zbog takve situacije raste (ako je jedan Apple morao donekle odustati zbog svoje politike zadržavanja gotovine zbog Einhornove inicijative, sve je moguće). Zato je Adris pod dodatnim pritiskom da u nešto investira.

C. Koliko znam, zadnja veća investicija je bio Cromaris, a prema javnim podacima on ide prilično loše (zadnji dostupni podaci za 2011., a u tri godine do nje stalno gubitak, koji je čak zbrisao kapital i vjerojatno zato je bila velika dokapitalizacija). Zato je managemnet (kako ne bi opet napravio grešku) vjeorjatno skloniji manje rizičnim ulaganjima.

D. Odlični odnosi Zagrebačke banke i Adrisa.

E. Činjenica da u ovakvoj konstelaciji naših turističkih kapaciteta (objedinjeno vlasništvo nad raznim vidovima ponude, po kategorijama i vrsti, te objedinjeno vlasništvo nekretnina i upravljanje) Zagrebačka banka vjerojatno nema puno prirodnih kupaca za Istraturist, a lako moguće da je pod pritiskom čišćenja bilance.

F. Sličnost galantnosti nastupa pri javnim ponudama i za Istraturist i za Maistru, za koje se meni čini da izgledaju kao: “Gledajte, sad smo galantni, ali ako to ne prihvatite više nemamo nikakvih razloga biti naročito suptilni u koracima za stjecanje punog vlasništva”.

4. U svakom slučaju, mislim da ova ponuda (uzevši u obzir i da je dio u biti rastućeg niza) predstavlja novi benchmark za valuacije turističkih tvrtki, pri čemu za veće turističke tvrtke imamo još ove s prilično atraktivnim valuacijama u smislu P/B: ARNT (0,48), SLRS (0,29), LRH (0,62), KORF (0,74 – ali implicitna valuacija za turistčki portfelj bi bila manja kad bi se ‘netiralo’ za financijsku imovinu i dionice KOEI), VLHO (0,81).

5. Ovo bi bilo dobro za hrvatski turizam jer bi velika tvrtka došla u ruke onih koji se turizmom žele baviti i očito napravila pritisak za daljnju konsolidaciju u sektoru i njegovu veću kompetitvnost (što bi značilo da svi koji žele uspjeti moraju biti još bolji).

6. Ipak, Adris treba poraditi na svojoj turističkoj strategiji i još puno učiti. Primjerice, kao što znamo on je hrabro investirao u hotele s 5* Monte Mulini i Lone. Jasno, oni su vrlo teško isplativi sami po sebi, ali doprinose razvoju destinacije (Rovinj, ali i čitava Istra), pa je tako to bilo čak možda i isplativije ulaganje u njegove konkurente nego za Adris (što ne znači da je bilo loše ulaganje za Adris).

Neki ljudi iz istarskog turizma su mi rekli da im se to ulaganje sviđa i zato jer je navodno Maistra izvan glavne sezone nudila smještaj u svojim objektima s 3* i 4* po smiješnim cijemama (vjerojatno s obzirom na uske ciljeve ‘popunjenosti’ za neke voditelje objekata) i tako ugrožavala priceing u cijeloj Istri, pa da će ovo biti dobro jer – budući da smješta u 5* ne mošeš jako diskontirati, to će ih spriječiti i da radikalno diskontiraju onaj u 4* (razlika bi onda bila smiješno velika). Međutim, Maistra je sada počela, vjerovali ili ne!, nuditi smještaj u Lone (5*) preko Kolektive! Ako su uvjeti standardni, to bi značilo da gost plaća 50% cijene, a Maistra dobija pola od toga, dakle 25%. Jasno da je mala šansa da će se takav gost vratiti u Lone (što je glavna premisa korisnosti takve grupne prodaje), a samo će imati još veća očekivanja od 4* objekata, i jasno širiti priču o niskoj cijeni (upravo suprotno od onoga što se želi postići).

Ovo se uklapa u procjenu WEF, na koju sam skrenuo pažnju prije dva dana, hrvatski turizam ima još puno prostora za napredak, što je u biti dobra vijest za njega i njegove dioničare i ostale udjelnike.

7. Ako je ova špekulacija točna, onda priču za Adris možemo razvijati i dalje. U slučaju 100% vlasništva nad tako velikim turističkim subsidijarom, prirodno bi bilo potpuno ga izdvojiti iz grupe (npr. dioničar Adris dobije 1 dionicu nove turističke tvrtke i 1 novog Adrisa bez turizma), što bi moglo privući novi krug ulagača ali i pomoći pri odvajanju nekretninske od upravljačke dimenzije, pa čak i sekuritizaciji.

8. U svakom slučaju treba pohvaliti Adris za dobro čuvanje informacije o ovoj namjeri, cijena se na tržištu nije penjala prema ovoj cijeni (kao što je to znalo biti u nekim drugim slučajevima).

Napomena: Imam dionice ARNT, KORF, SLRS i ovo nije preporuka za njihovu kupnju ili prodaju.

Oglasi

Kategorije:ARNT, ISTT, KORF, MAIS, Turizam

20 replies »

  1. Svakako vrlo pozitivno i ogromna premija, bez obzira na sve što vidim da se piše na jednom forumu.

    Da li sutra očekivati stampedo do recimo 87? Malo sam pročačkao zakon o preuzimanju trgovačkih društava ali ne vidim ništa što bi sličilo na “datum utvrđivanja popisa” kao kod dividende, a i ADRS tek treba objaviti javnu ponudu?

  2. Sto nam vrijedi kad nismo kupovali ,bar ja ,,nesto sitno uzeo prije mjesec i to cu utrpati za 90 mozda vec sutra i za cevape zaradio..steta..adrs iznenadio sve ponudom.

  3. više se ne plašim da mi turistički portfelj neće odaradit rast, već imam fobiju da ću biti istisnut prije nego odradim rast. Gdje su najveći rizici od istiskivanja?

    • Istraturist sam svojevremeno locirao kao jednu od većih anomalija na hrvtaskom tržištu kapitala (iako su neki vjerovali da je 300 kn skroz OK cijena). Sada kada se znatno iskorigirao mislim da više nije tako nerealno skup, ali jednako tako da ima daleko boljih prilika od njega u turističkom sektoru.

  4. G. Bakić, kad budete opet radili analizu turista, pokušajte ubaciti (ako Vam se da) i Jadranku. Mislim da je neopravdano zapostavljena u investicijskoj javnosti i da je tržišna kapitalizacija od 150-ak milijuna kn stvarno mala (i kao takva izvrsna prilika za ulaganje).

    Grupa Jadranka ima oko 330 mil. kn prihode, no na turistički dio (hoteli i kampovi) otpada oko 200 mil. kn. http://zse.hr/userdocsimages/financ/JDRA-fin2012-1Y-REV-K-HR.pdf (str. 36.) Ostatak otpada na Jadranka trgovinu, koja je kao što vidimo također profitabilna.

    Kampovi su, vidimo, vrlo profitabilni, a i za Jadranka hotele također očekujem da ove godine pokažu lijepu dobit. Tri obnovljena hotele s 4* (zajedno preko 1000 soba) bi trebala pokazati pravi potencijal jer će odraditi punu sezonu (pred ovu sezonu će se samo obnoviti 2 ugostiteljska objekta, dizanje hotela Bellevue-a na 4* kreće na jesen http://www.volim-losinj.org/gospodarstvo/2012-hotel-bellevue-s-cetiri-zvjezdice).

    Naravno, “katalizator” veće promjene cijene može biti i prodaja EBRD-ovog 32%-tnog udjela u Jadranka hotelima koji će pokazati koliko zaista vrijede. Ne treba zaboraviti da je EBRD za samo tih 30-ak postotaka udjela u Hotelima platio 24 mil. eura u gotovini, ilitiga više nego sad na burzi vrijedi cijela Jadranka Grupa. EBRD je već 5 godina u vlasničkoj strukturi i to je vrijeme kad počinju izlaziti, a takav je plan i dogovoren kad su ulazili.
    http://www.jadranka.com/EBRD.htm
    http://www.volim-losinj.org/gospodarstvo/2020-jadranka-trazi-strateskog-partnera

    Tako da ako možete, uključite i nju u analizu.

    Napomena: Imam dionice JDRA-R-A.

    • Malo sam se poigrao s turistima na ZSE pa evo jedne tablice osnovnih fundamenata najlikvidnijih dionica. Zanimljivo je da je po sva 3 pokazatelja (P/S, P/EBITDA i P/B) Jadranka uvjerljivo na prvom mjestu. Na slici sam ih poredao po P/S jer mi je osobno taj pokazatelj najbolji kad se uspoređuju dionice u istom sektoru. (Čak i kad bi Jadranki “umanjili” prihode tako da računamo samo prihode od hotela i kampova, P/S bi bio oko 0,75 što znači da bi opet bila uvjerljivo prva.)
      Pa eto, da ne ostane nezabilježeno, a možemo ih usporedit opet kad završi sezona, zajedno s promjenama cijena istih dionica.

    • Pozdrav.

      Ako postoji nešto što me jaaako nervira to je naša turistička propaganda. Ajvika toplo savjetujem glavu u frižider, statistiku i ostale praktične stvari u ruke jer trenutno turistički sektor je u BANANI. Okrenite malo glavu uokolo – ne vidite poplave? Ili i dalje vidite njemca kako putuje na odmor? Naravno on više ne može od te paklene topline. Šta mislite da će negativne stvari završiti ca croatia.hr?

      • Znači Vi prognozirate, tj. tvrdite da će turizam u Hrvatskoj ove godine u glavnoj sezoni i lipnju i rujnu (jer to je najbitnije, ovo sada je bitno kao indikacija) zato jer su sada poplave u dijelu Njemačke i stoga Ajviku toplo savjetujete!?

        • @Nenad

          Ne razumijem di sam ja to prognozirao i tvrdio za “turizam u Hrvatskoj” (možda je neki dio nespretno napisan ali baš da tvrdim i prognoziram?).

          Ako netko smatra da metereološke prilike u zadnjih 1mjesec NISU smjanjile prihode predsezone – molim da mi obrazloži svoju računicu. Činjenica je da je TRENUTNO situacija nepovoljna s “meteo” gledišta i da nastavak ovakvih prilika ne pogoduje poboljšanju. Mislim da su meteo prilike jedan od faktora rizika za turistički sektor u tom smislu je to opasno za 7 i 8 mjesec.

          Mislim da bih ja na mjestu njemca lagano otkazao ljetovanje u predsezoni. A vi? (booking.com cancelation policies za ARNT: “… If cancelled or modified up to 2 days before date of arrival, no fee will be charged.”)

        • Uopće ne razumijem onda koja je relevantnost Vaše diskusije? Nešto diskutirate o turizmu u Hrvatskoj zato jer biste Vi, ‘da ste na mjestu njemca lagano otkazao ljetovanje u predsezoni’ … jer su SADA poplave u Njemačkoj!? Koliko će biti takvih ‘kao Vi’, te kojeg to utjecaja ima na sezonu?

          I na osnovu toga zaključujete da je turistički sektor ‘u BANANI’?

          Evo ja bih Vas lijepo molio da ovakve diskusije vodite na onim raznim investiicjskim forumima, može?

      • Pričekajmo 10ak dana da Državni zavod za statistiku objavi prve podatke za svibanj pa ćemo vidjeti je li ovo propaganda ili nije, je li svibanj zaista bio izrazito uspješan. Primijetite da se ovo nije odnosilo na očekivanja za glavnu. A prilično su smjele vaše izjave da je turistički sektor u banani, kao glavni razlog navodite poplave u Njemačkoj?

      • Sad ne kužim, jesu li problem poplave u Njemačkoj ili kiša kod nas u predsezoni? 😀 Kiša je koma, mrzim kišu, ali ne vjerujem da to ima neki preveliku utjecaj niti na trenutne rezultate, a koji su nebitnog volumena. U srpnju i kolovozu nadajmo se da neće biti puno kiše. Što više padne sada, nadam se da će manje pasti kasnije, ne može neprestano padati.

        A poplave? lol Kao prvo, koliki je postotak našeg emitivnog tržišta zahvaćen poplavama? Pa nije to neka baš kataklizma, poplave su ipak prilično lokalizirane površinski. A odluka o putovanju je individualna, ne odlučuje netko o (ne)putovanju na temelju toga je li mu neki sugrađanin poplavljen. A kao drugo, mi smo (bar ovi hotel itd. o kojima govorimo), već dobrim dijelom prestali biti ljetovalište za radnike koji rade na saniranju poplava ili one siromašnije koji će u tome osobno aktivno sudjelovati, mi smo tržište za one koji će otići na ljetovanje kako bi pobjegli od tog nereda/prljavštine/stresa kako bi dok njih nema radnici popravili štetu i nakon lijepog ljetovanja vratili se oni u svoje ponovno fino uređene kuće. Što se duže popravljaju štete od poplava oni će duže morati ostati u izbjeglištvu na Jadranu 😀

  5. Proučavam malo Solaris pa ako može netko tko je bolje upućen (NB ili netko drugi) pomoći.. Vidim da u izvješću vrijednost zemljišta vrednuju s 470 milijuna kn – na koje zemljište se to odnosi? O koliko hektara se tu radi, vrijedi li to zbilja toliko? Jer to im čini veliki dio BV.

    I koliko mislite da vrijedi Solarisova marina (290 morskih i 100 suhih vezova)? Koliko inače vrijedi jedan vez (bubnuo bih jedno 20k eura, jesam blizu?)?

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

w

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.