Uncategorized

Besmisleno kvazi-kejnezijansko orgijanje značajno je produbilo i produžilo krizu u Hrvatskoj

Suprotno tvrdnjama analfabeta i manipulatora, ekstremna ‘poticajna’ potrošnja u Hrvatskoj traje već 5 godina. Mogli bismo ju nazvati kejnezijanskom da je slijedila iz ekonomskih promišljanja, umjesto političko-korupcijskih i direktno korupcijskih. To orgijanje mora prestati kako bi se Hrvatska koliko-toliko zaštitila od njegovih posljedica, tj. propasti. Ekonomski analfabeti i manipulatori, međutim, forsiraju priču o ‘prekomjernoj štednji’ koju naši vrli političari prihvaćaju kao polaznu osnovu razgovora, što se svodi na ‘je** lud zbunjenoga

Prekjučer vrlo dobar članak u Jutarnjem: Industrija i trgovina izgubile 80 tisuća radnih mjesta, ali broj birokrata se povećao!?, ali je možda nedovoljno istaknut problem bazne godine, tj. kao relevantna se navodi i ‘prolazna’ 2008. što možda ne daje svima dovoljno jasnu slike glavne teme, tj. potcjenjuje radikalnost onoga što je autor htio reći. Naime, ne razaznaje se ogromno povećanje proračuna u kontekstu krize. Pogledajmo o čemu se radi.

0. Za početak, svjestan sam da je ovo u biti trivijalna tema, pa je možda i suvišno o njoj pisati. Ipak, ona kao takva u javnosti nije prepoznata. Napretkom bihevioralnih znanosti sada donekle bolje razumijemo zašto ‘masa’, odnosno javnost, koja se sastoji i od velikog broja obrazovanih i/ili inteligentih ljudi ponekad propusti vidjeti, ili dati dovoljan značaj.

Na prizemnijoj razini, sjetite se samo teza s ovog bloga prije točno 4 godine o potcijenjenosti hrtvaskih dionica koju cijela investicijska zajednica nije vidjela, kasnijih teza o značajnoj precijenjenosti nekih ključnih hrvatskih dionica (koje opet 98% profesionalaca nije vidjelo, nego su uglavnom bulaznili o nekim dionicama koje su ‘kao obveznice’ i napucavali dionice građevinara i nekih drugih) i radikalnoj potcjenjenosti drugih (sjetimo se kolektivnog podsmjeha na investicijske teze o ulaganju u KORF na 50 kuna ili DDJH na 35). Ili ove, tada radikalne, teze o hrtvaskim nekretninama: Za Jutarnji piše Nenad Bakić: Ne kupujte stanove! Sada je vrijeme za pametno ulaganje u dionice.

Ljudi ponekad, kao masa, ili zajednica, propuštaju vidjeti očite teze koje bi vjerojatno velik dio njih samostalno vidio.

1. Gornji, kao i drugi članak imaju iznimno značajan problem, a to je bazna godina. Naime, nema smisla uspoređivati državnu potrošnju 2012. i 2008., polazeći od pretpostavke da je 2008. zadnja godina prije krize. Naime, kriza je u svijetu, pa i Hrvatskoj počela 2008. Znači, zadnja godina prije krize je 2007. 2008. se već ‘svijet rušio’, kriza je bila zaista ozbiljna. A Hrvatska je na krizu odgovorila tako da je radikalno povećala državnu potrošnju u prvoj godini krize i to čini sve do danas!

2008. je za hrvatski proračun još izgledala dobro, što ne znači da krize nije bilo. Ona je i kod nas ušla na velika vrata! A sjetimo se što je još krajem listopada 2008. govorio Sanaderov ekonomski guru i glavni ‘gospodarstvenik’: Potpredsjednik Vlade Damir Polančec danas je izjavio da je hrvatsko gospodarstvo otporno, a kriza se u Hrvatskoj neće drastično osjetiti zahvaljujući pametnoj monternoj politici i rezervama. Monty Python je možda blaga riječ.

2. Rashodi državnog proračuna opće države su se u 2008. u odnosu na 2007. povećali sa 117,8 na 130,3, odnosno za ogromnih 11,5 milijardi kuna, odnosno 9,7%!

Ako ovo nije radikalno, ne znam što je.

Rashodi su se povećali u sljedećim kategorijama:
– naknade zaposlenima ogromnih 2,5 mlrd., tj. 8,1%
– korištenje dobara i usluga 1,4 mlrd. (8,9%)
– socijalne naknade ogromnih 4,6 mlrd. (9,3%)
– ostali rashodi 2,4 mlrd. (26,4%) (uglavnom kapitalni, ne da mi se sad istraživati, a nije ni bitno za priču, valjda ceste!?).

Veličina i struktura rashoda su ostali slični do danas i u 4 godine, 2009.-2012. je razlika prihoda i rashoda države dosegla ukupno 30 milijardi kuna!

Možda možemo govoriti o jednom od najvećih ‘kejnezijanskih’ eksperimenata svih vremena?

3. Znači, evidentno, radi se o daleko prekomjernoj potrošnji države, koju neki – paradoksalno – proglašavaju, upravo suprotno, štednjom i onda to postaje baza za javnu i političku diskusiju, kao ono kad su neki analfabeti i manipulutori blebnuli da je u Hrvatskoj ‘neo-liberalizam’, neuki novinari to počeli ponavljati, a neuki i/ili manipulativni političari to prihvatili kao osnovu za razgovor.

Dakle, zamislite poluraspadnuti kombi koji može sigurno voziti do 120 km/h (ali ima nabrijani motor!) koji u nekom trenutku ubrzava na 200. To je RH u 2008. Zatim stalno nastavi voziti 200 bez obzira na rizike i potrošnju goriva (ima improvizirani rezervoar na krovu). Sa stražnjeg sjedišta viču neki putnici ‘Ubrzaj, ubrzaj jer ekonomska logika nalaže – to čak i ja znam jer sam pročitao jednu knjigu iz ekonomije, onu Krugmanovu! – da idemo presporo, već dugo nismo ubrzali!’. Na suvozačkom sjedalu sjedi jedan jedini sabrani (to je blagajnik – Linić) koji se zalaže da ‘ipak’ pokušamo proći tehnički pregled svake godine (to je rejting), makar i tako da obmanemo na pregledu i da osiguramo novce za idući rezervoar benzina). Neki drugi sudionici ipak inzistiraju na obilasku 21 točke relija. I neki su za daljnje ubrzavanje ubacivanjem ručice mjenjača u ‘reli’ (znate onaj vic o Muji kad ubaci u ‘reli’ prva-druga-treća-četvrta-peta-Reli!’).

4. Kako je 2008. izgledala kako-tako? Pa jednostavno. Država se zadužila i počela jako trošiti, još više nego prije. Prihodi su jako skočili, i to prvenstveno zbog većeg PDV (ako se ne varam, najveći dio PDV se ubere na robu iz uvoza), veće dobiti od tvrtki (generirano opet većinom tvrtkama koje su poslovale s državom i koje su živjele od velike potrošnje stanovništva) i većih doprinosa na plaće.

Sanader i ekipa su naizgled našli način kako izbjeći krizu koja je teško pogodila cijeli svijet, otkrili su perpetuum mobile i čak krajem 2008. su – nevjerojatno ! – govorili kako je kriza zaobišla Hrvatsku. Kako upravo reče Antun ‘BDP se dizao bojanjem tunela’.

Ipak, evidentno, ovo suludo dizanje potrošnje na razinu na kojoj smo se zadržali već pet godina nije bilo ‘kejnezijansko’, bilo je uzrokovano s dva razloga:
– politička korupcija: populističko podilaženje najprije ključnom (temeljnom) dijelu glasačkog tijela za takvu vrstu politike (državni službenici, državne tvrtke itd.), ali i općoj populaciji koja uvijek voli kad im netko mađioničarski ponudi ono za što drugi kažu da nema
– korupcija vulgaris: vjerojatno je veća državna potrošnja bila jako dobra kako bi se značajniji dijelovi mogli odlijevati u neke zgodne kanale.

Zanimljivo: SDP nije nešto bio artikuliran u kritici takvog stanja?

5. Svakako treba napomenuti, iako je već puno puta kazano (a analfabeti i manipulatori viču suprotno), a to je da očite kejnezijanske metode, poticanje gospodarstva kroz državnu potrošnju, u zemlji kao što je Hrvatska:
– otvorena i nekonkurentna (većina novca odlazi na robu iz uvoza)
– eurizirana
– visoko zadužena
i ne mogu funkcionirati.

Znači, vulgarni kejnezijanski pristup je naprosto i besmislen u hrvatskim uvjetima.

Analfabeti i manipulatori će svejedno vikati i dalje suprotno, mnogi neobrazovani novinari to prenosti, a neuki i manipulativni političari ulaziti u diskusiju na tim platformama.

5a. Ovome treba dodati i da pogrešno usmjeravanje novaca ne dovodi samo do gubitka tog novca, nego do teških deformacija koje su još skuplje od samog dirketnog gubitka (vidljivo i na našem slučaju).

6. Kud je to odvelo zemlju sad vidimo (a neki od nas vide već duže), ali evo jednog značajnog pokazatelja, rast proizvođačkih cijena. Za zemlje čije su valute bile približno fiksirane (po definiciji je to za one koje imaju istu valutu) u biti relativni rast proizvođačkih cijena znači smanjenje konkurentnosti. Sljedeći grafikon predstavlja neke ključne zemlje Eurozone i Hrvatsku koja je eurizirana (pa je de facto slično).

Nema većine novih članica Eurozone jer su u većini razdoblja imale svoje valute koje su deprecirale – ako valuta deprecira, rast proizvođačkih cijena u njenoj valuti ne znači ništa (ovisno o deprecijaciji).

Zapamtite dobro ovaj grafikon jer vam pokazuje koliko smo zaista ‘u banani’:

GDP deflator 2012 IMF

Pogledajte, diferencijal spram Njemačke je skoro 30% u ovih 12 godina. Budući da je tečaj praktički isti, za toliko su otprilike Njemci ‘konkurentniji’. Najlakše je proglasiti Njemce krivima?

Uočite da je krasno društvo u kojem smo se našli Slovenija, Španjolska, Grčka, Italija, Portugal. ALI, kao što možete vidjeti, njihova prilagodba je već počela – traje već par godina (to se zove ‘interna devaluacija’), a hrvatska još ne. To znač da Hrvatsku (ako ne bude nekih idiosnikrastičnih jakih poticaja) čeka još podosta gladnih godina!

7. Evidentno je da ovo divljanje proizvođačkih cijena uzrokovano velikim dijelom kako rastom plaća u javnom sektoru (što onda ima za posljedicu pritisak na rast i ostalih plaća u privatnom sektoru; drugačije gledano, rigidnosti na prilagodbu plaća na konkurentnu razinu), tako i općim troškovima države (uzrokovano i tim plaćama u javnom sektoru) koja vrši pritisak na (bruto) plaće i ostale troškove tvrtki (između ostalog i s 500+ parafiskalnih nameta).

Jasno, vrli sinidkalni vođe će reći ‘Ali zar bi bilo humano za jednog Hrvata, Europljanina da ima i manju plaću nego ju ima?’. Ne radi se ovdje o humanosti ili pravu (je li ‘humano’ da Kosovar ili Ganac ili netko drugi ima još puno manju plaću iako je jednako dobar čovjek?). Radi se o katastrofalnim posljedicama koje urušavanje našeg gospodarstva ima na sve, pa tako u konačnici i na državne službenike.

8. Paradoksalno je ponašanje politike. Ponekad mislim da oni naprosto ništa ne razumiju: sjetimo se Milanovićeva potpisvanje peticije, neposredno prije dolaska na vlast, kojoj je svrha bila ne borba za bolje uvjete zaposlenih u javnom sektoru, nego njihovo pravo da odbiju svake pregovore (sukus stvari je bilo da po Zakonu o radu uvjeti kolektivnog ugovora vrijede sve dok se strane ne dogovore o novom, makar stari istekao. A krajnje galantne uvjete u tada važećem kolektivnom ugovoru je bio sa sindikatima dogovorio Sanader.

Znači, imamo jednu tezu, a to je da naši političari baš ništa ne razumiju o ekonomiji, makar se politika danas sastoji od 95% ekonomije.

Imamo i drugu tezu, a to je da se oni ponašaju manipulativno i svjesno korumpiraju ključni dio svog glasačkog tijela, javni sektor. U toj tezi imamo dvije podteze:
A. Da im je svejedno što će biti s državom, bitno je da oni budu na vlasti.
B. Da im nije svejedno (ipak bi htjeli vladati u boljoj državi!), ali ne razumiju posljedice svojih destruktivnih djela (htjeli bi i ovce i novce), nadaju se da će sve biti OK (neće!).

9. Što se tiče ulaganja, davno sam već pisao da se upravo zbog toga (jer nas kad-tad mora dočekati radikalno smanjenje raspoloživog dohotka i diskrecijske potrošnje, kako naroda, tako i države, ali i ulaganja države i tvrtki) treba kloniti ulaganja u tvrtke čiji se prosperitet oslanja na potrošnju, uključivo građevinske tvrtke, ponajviše one izložene stambenoj izgradnji.

Štoviše, upravo tvrtke koje praktički ne ovise o tome će u konačnici profitirati (pa i njihove dionice porasti, kako je i bilo).

10. Nažalost, mislim da je prilagodba tek počela.

11. Dodati treba (ono što svi znamo) i da zemlju izjeda teška mentalna (ne samo ekonomska) depresija. Ali želim reći da će se u postojećoj konstelaciji trebati jako dugo dok se to ne izmjeni. Hrvatska bi mogla još dugo biti turobna. Naime, razmislite o godišnjim dobima. Kad dođe zimski solsticij (21.12.) i dan je najkraći, zima tek počinje. Iako se trend već preokreće (dani postaju dulji – ljeto dolazi!), zima se tek počela rađati i pojačavat će se još dugo. Tako će i od kad krene oporavak BDP-a, proći neko vrijeme dok se ne vidi njegov učinak na zapošljavanje i optimizam ljudi.

Oglasi

Kategorije:Uncategorized

84 replies »

  1. U točki tri gore si zaboravio spomenuti da je za volanom čovjek koji možda dobro pliva (tj. uspijeva u stranačkoj unutarnjoj politici), ali nema vozačku dozvolu i dosad je samo sa stražnjeg sjedala gledao kako drugi voze. Pa je zato našao nekoliko patuljaka i svakome dao jednu od poluga za upravljanje vozilom: jedan stišće kuplung, drugi gas a treći kočnicu, jedan mijenja brzine (dapače, i mjenjač brzina je razdijelio među trojicom), jedan pali lijevi žmigavac a drugi desni, jedan pali i gasi brisače, jedan radio i tako dalje. A naš vrli šofer je lijepo izašao iz kombija i otišao na skijanje… 😉

    Što se tiče tvoijih teza, osobno vjerujem da je od podteza u pitanju ona pod slovom B — kako je netko pametan rekao, never attribute to malice what can be adequately explained with incompetence. Ova vlada čak ima i ljudi koji znaju stiskati svoju pedalu, ali od njih nema koristi kad ih nema tko uskladiti s ostalima…

    • Sve ovo što pišete je gola istina i te ekonomske i novinarske analfabete su nametnule te teze i samim elementarno nepismenim političarima,tako da i oni koji nešto znaju o tome unutar njihovih stranaka postaju tiha manjina koja se lako ušutka pod izgovorom “da nije vrijeme za neoliberalizam”,brojke i činjenice tu postaju irelevantna kategorija a radi se o klasičnom kejnezijanskom orgijanju pa dokle ide ide-upravo kako vi kažete,daj gasa dokle motor ne zariba…To su klasične sindikalne metode gdje vi tražite 150 da dobijete 50?I onda polazišna točka za pregovore postaje 100?Nađete se na 75?I onda kažete svome članstvu;Jeste li vidjeli ove idiote mi tražili 50 a oni pristali na 75?A dovoljno je pogledati ovu izjavu polančeca pa da sve shvatimo,dobro se sjećam te izjave jer sam se hvatao za glavu i nisam mogao vjerovati da to izgovara potpredsjednik vlade zadužen za gospodarstvo?Nevjerojatna je bila ta količina energije preko javnih medija koja je uporno pokušavala okriviti vladu za mjere štednje a da pri tome nitko nije baratao niti jednom brojkom i činjenicom,nevjerojatno je to da je ekonomska struka u jednom dijelu nasjela na te priče i počela ih i ona ponavljati kao papagaji,iz dana u dan ubilijali su nas noturnim lažima,udružili se novinari,filozofi,ekonomisti i svi lažu ili neznaju(što je još gore) kao polančec 2008 godine,zato ja i dalje tvrdim da mi fantastično stojimo u kakvoj iskrivljenoj slici živimo,na koncu to je i razlog ovog mog upornog pisanja.Mislite da ja to volim?Možete misliti?

  2. Pozdrav, primijetio sam na ovom blogu i u komentarima da se s vremena na vrijeme spomene Darko Polšek pa da “linkam” još jednog tportalovog kolumnistu. Ovaj put piše za Al Jazzeru:

    http://balkans.aljazeera.net/vijesti/otuzna-ironija-o-korupciji

    “Također, oligarhije su većini stanovništva – a i mnogim dobronamjernim promatračima – vještim medijskim manipulacijama podmetnule zamjenu teza da su korupciju i krizu uzrokovali “neoliberalizam” i “privatizacija”.

    Bio je to fascinantan propagandni spin, jer upravo tržišna sloboda i privatno vlasništvo kronično nedostaju tim izrazito neliberalnim, etatističkim društvima, koja počivaju na tradiciji preziranja individualizma, profita i sklonosti kolektivizmu i egalitarizmu.”

  3. http://www.seebiz.eu/dug-opce-drzave-prosle-godine-povecan-cak-213-milijardu-kuna/ar-64261/

    Ljudi a nas j u mozak čitavu prošlu godinu da država štedi na svim nivoima,sprovodi neoliberalnu politiku mjera štednje,čitavu prošlu godinu su nam sa javnog medija slali te poruke?Jesu li ovo mjere štednje?21,3 milijarde kuna?To je toliko očito kao da uvjeravate crnca da je on bijelac i što je najgore od te siline uvjeravanja uvjerite ga da i on u to povjeruje?I oni ne staju,radijacija im ne može ništa?Nametnuli su teze da je vlada neoliberalna a na vladinim potezima pozavidjeo bi i hugo chavez,nebi ni on ovo radio jer bi znao da će zaribati?Full gas pa dokle izdržimo?Krucijalan momenat se dogodio kao što kaže g.bakić 2008 godine i mi tada pristajemo na tu bazu kao osnovu za kozmetičke uštede,kao da preuzmete firmu koja je u banani od vašeg predhodnika koji je dva dana prije digao svakome plaće za 30% “da se napije kao čovjek sa ljudima za oproštaj” a vi sutra pregovarate sa sindikatom o 3% smanjena a firma roni li roni,svaki dan manji prihodi?E to je upravo takva priča koju mi danas živimo?To je mit o kosovskoj bitci gdje svi vjeruju u ono što je očigledno da nije?

  4. zadržala bih se na točki 3. jer je prava metafora dramatičnosti cijele situacije i još bih dodala da rasklimani kombi juri prema armiranobetonskom zidu (jer naravno nitko u kombiju ne zna uopće kamo se vozi, rekli su im da je reli 21, no nitko ne provjerava), i sad je pitanje hoće li se kombi prije raspasti ili će prije zveknuti u zid ili će nestati benzina na otvorenoj cesti pa će ga skupiti kakav tegljač (čijih registracija?)… svi su scenariji grozni, i ja se već godinama pitam – koliko strašan će biti kraj… a ovo je u prilog navodnoj ‘štednji’ iz iste točke – http://www.jutarnji.hr/-idemo-u-opci-strajk–blokirat-cemo-cijelu-drzavu–sindikati-objavili-rezultati-referenduma/1103798/

  5. Za sve spomenuto u Jutarnjem (osim kretanja radnih mjesta) naveo sam podatke za 2005, 2008, i 2012, no dojam se možda trebao pojačati i brojkama o postotnom rastu kao što ste sami napisali ovdje.

    Ovaj indeks proizvođačkih cijena je savršen prikaz poraza.

  6. Jako je važno naglasiti da danas pet godina kasnije od 2008g kada smo digli proračun na 130 milijardi kuna imamo projekciju proračuna u prihodima cca 119 milijardi kuna,rashodi su cca 132,5 milijardi kuna i jako je upitna njegova ostvarivost?

    • Jako je važno i napomenuti da je 2011g projekcija ministarstva financija za konsolidirane prihode 2013g bila 122,6 milijardi a projekcija konsolidiranih rashoda za 2013g je bila 129,5 milijardi kuna,iz toga se može vidjeti politika vlade,plan u prihodima je podbacio cca 3,6 milijardi što nije nerazumljivo zbog pada bdp-a ali nerazumljivo je da rashodi odskaču od tog plana opet za 3 milijarde kuna?Znači dolazimo jednostavno do toga da su rashodi ključ naših problema,ako na prihode ne možemo utjecati onda barem možemo na rashode…

  7. To su gore konsolidirani podaci a projekcija proračuna sa rebalansom je prihodi cca 113 milijardi kn a rashodi 121,5 milijardi kn…Ovo samo pokazuje da nam je baza od 117 milijardi kn trebala služiti kao početna osnova a ne mi smo krenuli sa 130 milijardi kn…

  8. Tema: trebam pomoć

    Dešava mi se da kad čujem g. Ribića sa njegovim govorom, pozivom na generalni štrajk i “pro-recesijskim” savijetima, o povećanju potrošnje i inim vrhunskim ekonomskim savjetima – da mi zatitra očni kapak.
    Da li je samnom sve u redu?

    Imam dodatni problem – nakon što mi zatitra kapak zamišljam jedno imaginarno sudsko “vijeće” koje takav govor kažnjava zatvorskom kaznom.
    Da li je samnom sve u redu?

    Da li sam ja normalan?

    Molim pomozite.

  9. Odličan prikaz naše situacije, sve bih i sam potpisao osim malog detalja, a on se zove sabrani blagajnik Linić.
    Možda ja ne razumijem ulogu blagajnika, ali ja upravo njega doživljavam kao najveći problem u našem u jurećem autobusu.
    Od svih ministara ja samo kod njega vidim iskrenu mržnju prema poduzetništvu i privatnom vlasništvu. Istina i on ponekad ko ćorava kokoš pogodi pravo zrno, ali to je tako rijetko da ja ne mogu vjerovati da iskreno misli to što govori.
    Dakle u tom autobusu nema sabranih, a blagajnik je najproblematičniji lik među njima.

  10. Dobar je naziv “kvazi-kejnezijansko” jer mislim da je bitno naglasiti da se ekonomske politike Vlade ne zasnivaju na teoriji, pa niti Keynesovoj, nego rade što osjećaju (ili plitko promozgaju) da treba, a nakon toga nađu teoriju da to pokrije, igrom slučaja Keynesova može poslužiti u nekoj od varijanti ili tumačenja.

    I naravno ne slažem se s viđenjem Linića kao blagajnika kojeg zanima samo da se brojke slažu, čovjek je očito jedan od primarnih izvora ideja za Vladin ekonomski aktivizam, a te se ideje, opet, ne zasnivaju na nekoj ideologiji nego na njegovim intuicijama. Tako on jednako ne voli parazite u državnim firmama i govori protiv socijalizma i u prilog tržišnoj ekonomiji, a u isto vrijeme napada poduzetnike i “one koji imaju”, hirovito mijenja regulatorni okvir, uvodi nove poreze, itd.

    Plitkost, emocije, temperament, intuicije… razum je u današnjoj Hrvatskoj ne na zadnjem sjedalu tog kombija, nego u prikolici.

    • @Simun
      kako to kaze Bob Murphy…
      zar vi zaista mislite da je Pelosi citala Rothbarda i Keynesa i zaljucila da je jedan u pravu. Naravno da ne, samo radi ono sto pase njenoj ideologiji, paint it with some pseudoscience please to make it nice and shiny 🙂

  11. Rječita dijagnoza stanja, i sasvim realno crna.
    Gubitak kompetencija koji se dogodio u svim sektorima (javnom, ali rekao bih i privatnom) je možda još gori od ekonomskih pokazatelja – naprosto je izuzetno malo “kormilara”, čak i kad postoji voljna i donekle sposobna posada za plovidbu.

    Ono što meni kao čitatelju možda fali je način na koji se inteligentni investitor iz HR može štititi čak i od sumanutosti koja je ovdje dobro opisana. Je li to i dalje zadržavanje udjela u izvozno orijentiranim kompanijama, šibanje svakog viška keša u dionice, ili, kao što je jedan bivši poduzetnik na fejsu primijetio komentirajući slične trendove, zaštititi se od interne devaluacije konverzijom likvidnih sredstava u euro…? Znam da je filozofija ovdje dionice-dionice-dionice, pitam se samo da li činjenica da će trebati još dosta vremena da se stvori pozitivna ulagačka klima utječe na ovaj smjer razmišljanja (dakle ne samo stvaranje pozitivne klime na tržištu kapitala, ako uopće opstane kao ZSE i ne pripoji se u međuvremenu nečem regionalnijem, već i šira investicijska, koja se toliko najavljuje i čeka u najboljoj maniri cargo kulta)?

    • Interna devaluacija ga ne mora brinuti jer to znači prilagodba (pad) cijena u zemlji u nominalnom iznosu, umjesto pad cijena kroz devalvaciju valute; to je dakle dobro.

      Što se tiče ulaganja, rasplet kojem sad svjedočimo je dobar za neka. Primjerice, da država bolje stoji i može trajno pomagati Petrokemiji kao CA-u, vjeorjatno ne bi išla u privatizaciju i pljačka bi se nastavila (iako bi bilo daleko bolje da su je privatizirali kad sam ja to predlagao).

      Slično i za neke druge, primjerice DDJH. To je evidentno tvrkt gdje aktivnije sudjelovanje države ima smisla, primjerice moraš imati domaću referencu da se kvalitetno natječeš vani. U tom smislu mislim da treba tumačiti kupnju Kongsbergovih stanica od strane MORH-a, očito uz poveliki napor jer je kupljeno iz proračuna za 2014.! Mislim da je ovo značajno potcijenjena vijest što se tiče DDJH.

      Zatim, općenito (silom prilika) pro-biznis orijentacija, kao i interna devaluacija koristi turističkim tvrtkama i npr. ADPL-u.

      Kao što možete vidjeti, moj je portfelj već duže vrijeme orijentiran tako i jasno stvari se ne događaju slučajno.

      • Hvala za feedback!

        Dapače, rekao bih i da je ADPL obzirom na svoju likvidnost a i nedavno potpisani MM ugovor nešto kao banka, ili bar mjesto gdje se može parkirati cash-r-a kad kupnja nije na vidiku, a i zadnji podaci sa autotržišta ohrabruju. Za DDJH zaista izgleda dovoljno da sleti jedan ozbiljan posao, a i nedavno potpisani, iako domaći, je zaista lijep, očekivao sam malo življu reakciju burze, a uz minimalna preslagiavnja iznutra to bude big winner (mislim kvragu, mogli bi malo pritegnuti cash flow pa od povećanog profita bar malo ušminkati hale, da ne ispada da proizvode top military tehnologiju zamalo u “garaži”).

        Apropo naše industrije općenito i gospodarstva, malo mi fali da se netko sjeti da bismo morali imati jaku ambasadu/veleposlanstvo negdje na arapskom poluotoku, gdje bi kao predstavnici sjedila i škvadra iz naših jakih tvrtki s izvoznim kapacitetima tipa baš DDJH i trošili dane doslovce na čajeve i ručkove sa tamošnjim potencijalnim kupcima (uz vrlo jake KPI u smislu realizacije prodaje i vezane smjene u slučaju nerealizacije). Al dobro, ne bi htio pokrenuti diskusiju o izradi Ferrarija u selu koje tek uči što je asfalt, jel.

        Iako mi je vrlo zanimljiva, za PTKM mi se ipak čini da ćemo za ozbiljniji rasplet morati čekati 2014., jer ako su stvari pokrenute ove godine da se kompanija pripremi za transformaciju (poslovanja, vlasništva, itd.), onda po uzoru na HPB i CO stvari teže da se razduže… No strpljenje je zen tehnika, a nije Azija bezveze tako lijepa… 🙂 I da, da su to radili kad ste predlagali sad ne bi morali krpati financije, bez obzira što slijedi poslije!

  12. Sindikati javnih i državnih službi kao da su se željeli nadovezati na vaš članak! (Kakve budale !)
    ‘IDEMO U OPĆI ŠTRAJK, BLOKIRAT ĆEMO CIJELU DRŽAVU!’
    “…većina članova spremna sudjelovati u općem štrajku i mogućoj blokadi cijeloga javnog i državnog sektora do ispunjenja sindikalnih zahtjeva, javlja HRT…”
    „…Sindikati traže napuštanje politike rezanja plaća i mjera štednje, vraćanje svih oduzetih i umanjenih naknada, dodataka na plaću i koeficijenata, ukidanje Zakona o reprezentativnosti i zakona te akata kojima se umanjuje cijena rada u javnim i državnim službama, adekvatno financiranje njihovih djelatnosti…“

    http://www.jutarnji.hr/-idemo-u-opci-strajk–blokirat-cemo-cijelu-drzavu–sindikati-objavili-rezultati-referenduma/1103798/

    • “Cijelu državu” blokirati nema pravo nitko nikada. To se zove agresija na državu, ili moderno rečeno “terorizam”. Danas nitko u ovoj državi ne može postavljati “balvane”. Tko misli “blokirati cijelu državu” neka računa sa munjevitim odgovorom organa prisile jer sada definitivno nema vremena za odugovlačenje “diplomatskim metodama”. Pošteni građani moraju biti zaštičeni od te sveopće devastacije na koju ovi agresori pozivaju.

      • Mclynx,da se ne lažemo sindikate javnih i državnih službi treba ukinuti i dopustiti samo sindikate u privatnom sektoru jer po definiciji posla svaki političar je veći sindikalista i od samog sindikata i radi se o klasičnom sukobu interesa jer kada sindikat državnog i javnog vrši pritisak na politiku,tada ne samo da političar kalkulira sa tim glasovima podrške na izborima već on kroz ta prava i zahtjeve npr u javnom sektoru i sebi određiva plaću i prava.Naravno ovo danas nije popularno reći ali to je jednostavno tako?Kada bolje razmislite možemo otići i još dalje i preispitivati dali je to postojanje i u skladu sa ustavom jer jedna grupa ljudi vrši pritisak na političare u ostvarenju svojih prava na uštrb štete druge grupe ljudi koja nije sindikalno organizirana i dovodi se u neravnopravan položaj a političar se bori za svaki glas i logično je da popušta jer oni su vojska glasača.Ja mislim da je jedino ispravno ukidanje tih sindikata javnih i državnih službi a neka država zakonima o radu štiti sve zaposlenike u rh jednako a ne da se događa da su prava zaposlenika u državnom puno veća od prava u privatnom sektoru i to samo zato jer traje vječan pritisak dobro organizirane grupe ljudi u tom sektoru.To je klasična anomalija sustava gdje se iskoristila borba radnika za svoja prava iz 19 stoljeća kada radnike nije štitio niti jedan zakon a danas su prava radnika definirana u zakonu i još ih zloupotrebljavaju političari za ostvarenje svojih kratkoročnih političkih ciljeva.Ako to nije sukob interesa onda ja neznam što je?Naš današnji osnovni problem je što mi to ništa i ne razumijemo pa se danas događa da i mi koji smo ovlastili vladu da pregovara sa određenim skupinama ljudi da nama javno i državno bude jeftinije,produktivnije i bolje osuđujemo vladu kada se za to izbori ili to predloži a to vam je isto kao da se mi bunimo kada npr htv smanji tv pretplatu a radujemo se kada je podigne “jer mi smo protiv mjera štednje”?
        Radi se o jednoj nametnutoj perfidnoj igri gdje naša svijest počinje funkcionirati na razini neandertalaca?Nevjerojatno je to da se ta priča nametnula kao potpuno iskrivljena slika gdje se nešto očito što jest nameće kao očito da nije?Da se razumijemo ovo nije nikakav neoliberalizam nego zdrava logika i pamet a samo budala nebi voljela živjeti u državi gdje npr profesor ima plaću 3-4 tisuće eura a policajac 1500-2000 eura ali do toga treba doći a ne možete do toga doći ako one koji to trebaju ostvariti gušite u samom začetku tog stvaranja i činite većinu poslova financijski neodrživim što se vidi iz podataka iz 2012g gdje nam je 42% poduzeća poslovalo u minusu,i pored takvih poraznih rezultata sindikati traže da im se vrate sva prava?To je jako teško razumjeti?

        • Da, sindikati imaju smisla samo u privatnom sektoru, s time da bi svaki poslodavac za sebe trebao imati pravo zabraniti djelovanje sindikata u svojoj firmi ukoliko mu se to ne uklapa u njegov način upravljanja svojim poduzećem.

          Osobno kada/ako budem poslodavac ne bih htio imati sindikat u svojoj firmi jer udruživanje zaposlenika u sindikat kao način komunikacije sa poslodavcem doživljavam kao izraz “nepovjerenja” zaposlenika prema poslodavacu, a s ljudima koji nemaju povjerenja prema meni ili ja prema njima definitivno ne želim raditi. To nema nikakvog smisla. Tko nema povjerenja neka ne radi u toj firmi, neka smjesta da otkaz. Takvi nezdravi odnosi su svima štetni. Neka svatko radi tamo gdje se osjeća ugodno i time sretni zaposlenici i sretan poslodovac jer je time postignuta maksimalna produktivnost.

          Zaposlenici i poslodavci bi trebali svoj međusobno odnos graditi na pozitivnim temeljima, na povjerenju i tržišnom odnosu. Svaki zaposlenik osobno ugovara svoju plaću s poslodavcem, nikakvo kolektivno nastupanje zaposlenika nije potrebno, tj. štetno jer jer time se krši princip individualizma kod zaposlenika, osobnih zasluga i osobnih nagrada, stvara se neprirodni pritisak prema poslodavcu, narušava time tržišni odnos, uprosječnjuju zaposlenici, narušava smisao cijelog tog radnog procesa. Nije poanta u nikakvoj ucjeni (niti najmanjoj, niti najsuptilnijoj), nikakvom pritisku niti s jedne stane, nego na čistom prinicipu ponude i potražnje. Ja trebam takav i takav rad od zaposlenika, nudim toliko i toliko, on smatra da to vrijedi toliko i toliko, pregovarmo, dogovorimo se, “izvrši se transakcija na nekoj cijeni” i gotovo. To je sasvim jednostavno i sasvim ispravno. Uvijek je tako u životu: istina je jednostavna! Komplicirane su samo muljaže!

  13. 8. A) je tocan odgovor (za vise rangirane, npr Suker usprkos svojoj kvazivisokoj rangiranosti u to ne spada, tnx Wikileaks to ne bi znali bez tebe 😛 )
    10) ja ne vidim nikakav pocetak, sarkazam na stranu 🙂 bas me zanima sto vi smatrate pod pocetkom prilagodbe.

    • Nažalost, u ovom slučaju početak prilagodbe nije ono kad sam odlučiš nego kad se isprazni kesa 🙂
      Kao što ste mogli vidjeti, zadnji potezi koje vuče SDP teško da se mogu uklopiti u njihovu ideološku matricu, pitanje je zašto?
      Isto kao što su se i Grci počeli prilagođavati, o čemu ste i sami više puta pisali.

        • Ovo je jedan visoko apstraktan članak koji može i ne mora biti dobra teorija.
          Ali praktična korist mu je nikakva, kako u to ubrojiti Kinu, Indiju i ostale, a to je glavno zašto raste bogatstvo svijeta i pada cijena rada u umjetno napuhanim patuljcima.

          Našim direktnim konkurentima možemo smatrati zemlje regije koje su na sličnoj točki produktivnosti i cijene rada, ali zapravo naša ‘konkurencija’ je globalna, tako u biti za nas je nevažno što rade npr. Srbi i Slovenci, osim što ih je dobro pratiti kao pokazatelj za nas.

        • Pa mislim da članak pretpostavlja da su Kina, Indija, Brazil i sl. zemlje koje su (terminologijom članka) ‘export-led’, a zemlje EU i USA zemlje koje još uvijek zauzimaju poziciju ‘najglupljih država na svijetu’ koje i dalje povećavaju vlastiti državni dug u indirektnu korist zemalja koje ste naveli.

          Hrvatska je nekoliko kategorija iznad toga, što se gluposti tiče. Jer mi se zadužujemo i onda ogroman postotak istog novca trošimo na stimuliranje tuđih ekonomija umjesto vlastite. Zato je ovaj vaš članak odlično pogođen.

          Moje pitanje (i taj paper) je bilo više u smislu: ‘mislite li da je Keynesova ekonomska politika promašena’?

          Hvala.

          PS. svjestan sam da Hrvatska i Keynes ne stanu u istu rečenicu. 🙂

        • Iskreno, premalo znam o ekonomiji da bih znao gdje su granice čega. Uvjeren sam da turbo-kejnezijanstvo ne funkcionira, ali isto tako da razne monetarne i fiskalne intervencije imaju smisla. Gdje je granica, ne znam (mislim da time znam više nego 95% onih koji trenutno govore glasno, a to su ekstremisti jedne ili druge vrste), ali mislim da je u ovakvom globaliziranom i otvorenom svijetu stvarnost naklonjena više ‘austerity’ ekipi kad su već problemi nastali. Naime kako ćete spriječiti Kinu, Njemačku i ostale da rade ono što rade?

        • Nekako se slažem, ekonomija je previše puna idealizma i idealističkih netrpeljivosti, a stvari mi se više čine situacijske gdje nekad koristi taktika A, nekad B.

          Njemačku, Kinu i ostale se nikako ih se ne može spriječiti. Mi jedino možemo ići kontra toga i propasti u globalnom tržištu (što uspješno činimo) ili se nadati kao Meksiko da ćemo moći zauvijek ovako.

    • Ovisi što radi monetarna politika jer je ona ta koja određuje nominalnu agregatnu potražnju. Zamislite središnju banku koja cilja inflaciju. Država započinje smanjenjem potrošnje, padaju pritisci na inflaciju koja pada ispod cilja. Središnja banka upire kako bi postigla svoj cilj (recimo popularnih 2%) i nominalni dohodak ostaje konstantan a privatni sektor lakše i brže preuzima “rupu” koju ostavlja država. Ovo se popularno naziva Sumnerova kritika. Pad agregatne potražnje zbog smanjenja države je samo dokaz nekompetentnosti sredipnje banke.

      Ponekad će središnja banka gledati u krivu mjeru inflacije, kao ECB npr.
      Pozz

  14. Inace cijenim vasu analizu, ali s obzirom da Krugman nema pravo, molio bih vas za objasnjenje cinjenice da u Americi nema odbjegle hiperinflacije koju svi Krugmanovi oponenti ocekuju ‘any day now’ vec 4 godine? Jer, kolicina dolara u opticaju je prakticno utrostrucena u to isto vrijeme, sto ako Keynes nije u pravu direktno vodi do galopirajuce inflacije. A inflacija u US je i dalje toliko niska da to vec postaje problem?

    Kako objasnjavate cinjenicu da su kamate na americke obveznice takodjer na povijesno i apsolutno na iznimno niskom vrijednostima, sto takodjer ocigledno nije moguce ako Keynes nije u pravu?

    • Molim da odgovore pametniji od mene!
      Jedan dio odgovora je vjeroajtno u tome da ako model ima npr. 10 relevantnih varijabli, a netko uzme u obzir samo 6 i bude u pravu, može vikati do kraja svijeta da je bio u pravu, iako je bio u krivu. Ili je možda tih 4 irelevantno, a da ni on to nije znao? Tko zna?

    • Krugman je djelomicno u pravu u analizi stanja. njegov reasoning zasto nema inflacije je zamka likvidnosti (to mu je i reasoning za državnu potrošnju). Zamka likvidnosti ne postoji, ali ostavimo to sa strane. Najjednostavnije rečeno, da bi doslo do (hiper?)inflacije središnja banka mora ekonomskim subjektima utrapit više keša nego što oni žele držati. Monetarna masa je loš pokazatelj stava monetarne politike, tj osim ponude treba gledati i potražnju za novcem (koliko keša javnost želi držati). Zato je, kako točno pokazujete, inflacija dobar pokazatelj stava monetarne politike, a nominalni dohodak još bolji. Sve to pokazuje da je monetarna politika daleko od “easy”.
      btw, količina u dolara opticaju nije utrostručena (u odnosu na pperiod prije recesije) – http://research.stlouisfed.org/fred2/graph/?id=CURRSL, nije ni monetarna masa m2 http://research.stlouisfed.org/fred2/graph/?g=iCq. Pretpostavljam da mislite na bilancu Fed-a, no to nije novac u opticaju – većina toga su rezerve monetarnih institucija http://research.stlouisfed.org/fred2/graph/?g=iCs koje su daleko od opticaja.
      Keynes (po pitanju korištenja fiskalne politike) nije bio u pravu 30ih a nije ni sada. Kao što sam u komentaru na prethodnom postu objasnio, kamate su niske zbog niskog očekivanog rasta nominalnog dohotka. Općenito, trend padajućih stopa traje od 80ih.

      Pozz

    • jpop a koliko je vrijednosti izbrisano?Vi samo govorite o dolarima ubačenim u sustav ali ne govorite o paralelnim procesima čišćenja,milijunima bakrota,tsunamiju koji ih je poharao…Pa poslije tsunamija morate osigurati dovoljnu količinu novca-goriva koje će pokrenuti “novo” gospodarstvo, u nas možete pokrenuti starog ofucanog magarca od 80 godina koji je davno zaslužio mirovinu i još ako imate samo jednog takvog biti će vam “tura” skuplja nego petra kajgana jer vam magarac jedva ide i to mora nekome naplatiti.Nije isključeno da ameriku pogodi velika inflacija i onda će to opet biti još jedan izazov za njihovu monetarnu politiku ali stvari ne možete promatrati iz samo jedne prizme,ogromne vrijednosti su u americi 2008g nestale,izbrisane kao da ih nikada nije ni bilo,paralelno sa uništavanjem jednih vi ste monetarnom politikom stimulirali nastanak i održivost drugih a mi možemo stimulirati hodajuće zombije koji šetaju hrvatskom od 1995 godine i nikako da otiđu u zasluženu mirovinu…

    • Nema smisla uspoređivati hrvatsku i američku ekonomiju, živimo u potpuno različitim monetarnim sustavima.

      Ribić citira Krugmana kada se Krugman zalaže za povećanu potrošnju u Americi (Japan i Australija su primjerice u istom monetarnom sustavu, njih ima smisla uspoređivati s Amerikom), taj isti recept Hrvatskoj ili Grčkoj je samoubojstvo i nema šanse da bi Krugman to ikada eksplicitno rekao za Grčku ili Hrvatsku, drugo je na razini čitave Europe, ali to zahtjeva monetarnu uniju, o kojoj priča guverner u svom godišnjem izvješću. Mi praktički živimo u zlatnom standardu, zadužujemo se u stranoj valuti (kao primjerice da se zadužujemo u zlatu kojeg nemamo), naš jedini spas je da sredimo svoje financije, kao što bi sredili financije u kućanstvu.

      Inflacija nije funkcija jedne varijable, količine novca u sustavu, inflacija ovisi i o brzini novca (npr, možete imati 100 bilijuna dolara zatvorenih u podrumu i ti novci ne utječu ninakoji način na ekonomiju), ovisi o proizvodnim kapacitetima i nastaje tek kada su proizvodni kapaciteti uposleni do kraja, a vi i dalje ubacujete sustav u novac kojim dižete cijenu proizvoda jer jednostavno nije moguće proizvesti toliko kolika je potražnja. Amerika nije ni blizu svojih proizvodnih kapaciteta, i zato nema hiperinflacije (kao što je recimo bilo u Zimbabveu na koje se vole šarlatani pozivati kada rade besmislene usporedbe -> zimbabve je štampao novac a nije imao nikakvu proizvodnu moć).

      Daleko od toga da mi je Krugman simpatičan lik, ideološki mi je odbojan, ali njegovi kritičari (uglavnom Austrijanci), nemaju elementarne ideje kako funkcionira monetarni sustav, beskonačno su zadrti (odbijaju znanstveni princip -> game theory, behavioral economics, bilo kakve realne podatke, ne prilagođavaju modele stvarnosti (podacima), već se drže ideologije i čak se ponose time kako oni ne priznaju nikakve podatke već lupetaju o svojim postulatima), nije ni čudo što onda ispadaju smiješni sa svojim kritikama. Eto, srećom po njih tu i tamo pogode ponešto, što i nije problem, klade se stalno na propast svijeta, pa kad tu i tamo dođe kriza, onda ispadnu u pravu, ostalih 90% vremena su lopta za napucavanje tipovima poput Krugmana.

      Ovdje ima par, vrlo samouvjerenih pojedinaca koji nas vole podsjećati na gurua Peter Schiffa i njegov video “Peter Schiff was right”, predlažem da se pretplatite na kanal schittreport na youtubu, da se čovjek upiša od smijeha, netko se potrudio izvaditi njegova predviđanja i stvarnost, uspoređivati ono što on priča da se dešava s onim što se dešava (empirijski podaci, ali eto, srećom, Schiff je Austrijanac pa se ne mora zamarati s podacima, on zna bolje). U svakom slučaju zabavno kog zanima.

      • Slažem se, na koncu mislim da je poanta ovog članka upravo to. Mi Keynesa nit imamo nit slijedimo. Kod nas se zapravo bavimo alkemijom i crnom magijom.

      • Btw, prvi video koji sam “ubo” od Warren Moslera pa možete vidjeti kako funkcionira američki (japanski, australski…) monetarni sustav, onda opet pogledajte nekih austrijanaca koji lupetaju o kolapsu amerike (Da se razumijemo, ja sam za tržišnu ekonomiju ali protiv austrijske škole, ekstremisti su opasni na koju god stranu idete):

      • @endene da malo znate o cem se radi znali biste da 99% schi**report furaju likovi po kojima lik pljuje jer rade pump n dump… 🙂

        a vi slodobno ne slusajte Schiffa, da sam mladi natezo bih se sa vama, sada sam malo mudriji pa kazem “samo naprijed!” 🙂

    • @jpop
      “Kako objasnjavate cinjenicu da su kamate na americke obveznice takodjer na povijesno i apsolutno na iznimno niskom vrijednostima”
      FED kupuje obveznice, a i banksters mogu posudivati po jako niskim k.s. od FEDa i onda to risk free obrnuti. Naravno ovo je nesto sto kao samo ludi ron paul spomene u debati i to jadan se jos morao praviti da je to kao neka greska… 😀 J. Stewart isto jadan se pravi da je to neka glupost, hihihi…
      video >>>
      http://www.rawstory.com/rs/2011/12/02/stewart-u-s-government-is-worlds-dumbest-loan-shark/

  15. http://www.tportal.hr/biznis/gospodarstvo/263053/Vlada-je-izabrala-nordijski-a-ne-bizantski-put.html

    Pazite što govori naš premijer “vlada je izabrala nordijski a ne bizantski model”. Ako je premijer mislio na uređenu pravnu državu,na brze sudove,obračun sa kriminalom i crnom ekonomijom,zakon i red itd itd moram priznati da se i ja sa njima slažem ali čini mi se da je ovo još jedna od populističkih floskula “kao nama su uzor skandinavske zemlje”.

    Međutim premijer nije shvatio što je sve napravila jedna švedska 80-tih da postane ono što danas jest,mislim da premijer nije shvatio da su te mjere bile brutalnije od same Thatcherice u Velikoj Britaniji,da se njima rast i dinamika zasnivaju na stalnoj propulzivnosti radne snage iz inozemstva,što i to ne kaže kada već govori o skandinavskom modelu i da ne nabrajam dalje.

    Ne znam kako u sadašnjim uvjetima u kojem mi jesmo i na ovom nivou obrazovanosti nacije mi možemo danas stvoriti skandinavski model?Teško da bi to razumio i David Coperfield ali valjda naš premijer to “dobro razumije”,kako to dobro zvuči onako državnički;Mi želimo biti skandinavija?Ma zamislite?Meni mali recimo želi biti Petar Pan?I njemu to dobro zvuči a nije državnik?

    Koji red i o čemu mi pričamo,pola ljudi po ministarstvima nezna tumačiti ni pola zakona koje su sami donijeli a nama premijer kaže;mi smo izabrali nordijski a ne bizantski put?Kirin laganini uzme vlast u Virovitici a naš premijer priča o nordijskom putu?Samo što ga nismo dohvatili,kako da ne,tu je iza ugla?Zar se vama ne čini ovo kao;što se babi htilo to se babi snilo?Uporno nam se pokušava servirati teza da smo mi izabrali tkz srednji put a srednji put ne postoji na globalnom tržištu,ili si profesionalac ili amater,srednjih nema u registru,oni igraju nogomet na ledini a ne na označenom nogometnom igralištu sa sucima delegatima gledateljima itd.

    Srednji put je priča za malu djecu a nordijski je toliko daleko od Hrvatske da će o tome možda jednog dana pričati naša djeca ako postanu premijeri?.Zato bi bilo pametnije Milanoviću da upotrebi riječi Marthina Luthera Kinga;”I have dream” ,nego da se igra velikih državnika a na kraju iza toga stoji jedno veliko ništa,bilo bi mu bolje da citira neke velike državnike iz prošlosti koji su uz obećanja o krvi suzama i znoju dizali svoje nacije nego da uspoređuje kruške i jabuke jer triježnjenje će doći jako brzo,ono je iza ugla a ne Skandinavija,kao što se može primjetiti Milanović vrlo često uspoređuje najrazvijenije zemlje unutar eurozone sa nama a to je isto kao da vi danas uspoređujete Meksiko i ameriku ili Japan i Maleziju?Potpuno isto,pogotovo u današnje vrijeme?Ali “valjda” to dobro zvuči;”nordijski put i srednji put(gemišt),nije vino nije voda to je traubisoda a to u prijevodu na hrvatski znači;tresla se brda rodio se miš?

    Ovako nas je Polančec 2008 godine uvjeravao;”Hrvati moji ne berite vi brigu,mi znamo sve i pripremili smo mi monetarnu politiku i vremenu krize,ne trebate se vi ničega bojati”,digli rođaci proračun na 130 milijardi i zaprkosili čitavome svijetu?Rezultati su nam danas jako poznati?-11% bdp?A nama rekli;”ne berite vi brigu,mi smo izabrali srednji put(i jare i pare)”,na kraju nigdje ne vidimo više ni jare ni pare?Pogubili se putem i to na “srednjoj” dionici puta(skandinavija)???Mogao bi se nama i ovaj skandinavski put zavrtiti u glavi jako skoro?

      • Što je najgore “oni su mislili da neće biti sankcija”,i mene su u to uvjerili a sankcije stigle odmah,naravno nitko na kraju neće odgovarati “što je krivo mislio”,to su bizantske procjene gdje napraviš dvostruku štetu,izgubiš povijerenje a ništa ne učiniš glede zakona koji je potpisala prošla a ne ova vlast.A inače su po zdravlje opasni i jedni i drugi,ovi puno misle i zuje a malo meda daju a oni prošli nisu na vrijeme mislili o svim posljedicama koje izručenja bez ograničenja mogu dovesti jer moguće je da sutra netko traži izručenje ljudi koji su organizirali u ratu trgovinu oružjem i uvoz u hrvatsku što je tada bilo u suprotnosti sa međunarodnim pravom?Sada čujem da milanović predlaže osnivanje saborskog povjerenstva za slučaj đureković?Rub vjerovali ili ne?Adio zdrava pameti?Samo nam još fali to da zabavljamo naciju tim slučajem?

  16. http://www.poslovni.hr/hrvatska/milanovic-nas-nacin-zivota-moramo-zadrzati-a-to-malo-vise-kosta-241649

    Pazite “da naš način života moramo zadržati a to malo više košta” jeli se ponekad vama čini da sanjate?Ne gospodine milanoviću “NAŠ način života ne smijemo zadržati jer nam to više nitko neće htjeti financirati i otiđi ćemo svi zajedno u tri pm”,nisu htjeli ni puno tada važniju državu od ove koja se zvala jugoslavija pa vjerute mi na riječ neće ni hrvatsku.A ove poruke koje se šalju još više će nas približiti točki u kojoj ćemo izgubiti i zadnju šansu da nešto sačuvamo od toga našeg života.Jesu li ovo vama normalne poruke,dva puta na isti način sateremo do temelja dvije različite države i nama se usprkos tome šalju poruke “da moramo zadržati naš način života”,čini se da ovi ljudi malo toga razumiju,mi smo ovakvi sa ovakvim NAŠIM načinom života ekonomski neodrživa zemlja,pa to je jasno kao dan?Jesu li ovo smislene poruke koje će odijeknuti u javnosti da se konačno kao društvo počmemo mijenjati?Valjda mi ne trebamo ništa mijenjati,zadržimo naš način života na đemtido,pretvorimo zemlju u jednu veliku subvenciju pa dokle ide ide,”zadržimo NAŠ način života”,e gospodine milanoviću i ja bih to volio ali vjerujte mi na riječ taj film sigurno nećete gledati i vidjeti ćete koliko sam u pravu vrlo skoro,živi bili pa vidjeli?

  17. Meni se čini da smo mi poslije lokalnih izbora dobili staru NAŠU priču,hrvatske mitove o “kosovskoj bitci”,sada će početi priče o nafti,prirodnim ljepotama,šećeru i kukuruzu,našem životu i nema tu više kraja,mi smo švicarska sa mediteranskim začinima?Sada iako znamo da nismo bogati uvjeriti će nas da jesmo?Kao sa mjerama štednje?Žitnica europe,u kojoj svaki drugi mladi čovjek želi zdimiti vani,”valjda” jer ne razumiju NAŠ način života,okrenemo janjca,nalijemo se žuje i rakije i zalegnemo na ledinu kao trutovi da sačekamo prvi moždani udar,možda ga za dom spremni i preživimo?Ova šonjina je jedna od najboljih koje sam čuo u životu?Jeli to taj NAŠ način života?Jeli to trebamo sačuvati?Ili možda grah za prvi maja kada počinju najveće žege?Sa grahom ćemo možda popraviti mirovinski sustav da nam ipak postane održiv?Možda je milanović na to i mislio,i na taj način života?

  18. Problem izbora je taj što glasuju oni koji se čvrsto drži uz vlast (i poneki zalutali ako je imao slobodan dan) i kojoj je cilj ostati na vlasti. Većina koja bi presudila na izborima, kao i 96% za RH 1991. godine, kao i 2000. godine isto kao i 2009. godine, odnosno 2012. godine nije izašla na izbore. S obzirom da objektivno ništa se posebno (u očima običnog čovjeka) nije desilo proteklih godinu i pol (neki pokazatelji sve gori i gori), većina na izbore nije izašla. Međutim, to kao i uvijek ostavlja prostora upravo ovakvim kvazi plavih pobjedama lažnih gurua (osim Splita gdje je ipak se presudilo bivšem vođi). Zapravo, današnji način vladanja pojedinaca je doista tolike poprimio tolike razmjere korupcije da vjerojatno mali čovjek to i ne može pojmiti.
    Ljudi danas više obraćaju pažnju na to koliko je HT otpustio ljudi (iako je svojim poslovanjem punio proračun), nego na to koliko su određene strukture uzele novaca iz proračuna i to nezarađenog (brodogradnja npr.). Zapravo, vrlo je očito kako ono nebitno postaje bitno i kako se o bitnom manje priča. Kao i uvijek, politika je ispred svega, a rođo je ipak rođo. 🙂

  19. http://www.jutarnji.hr/porodiljni-dopusti-za-oceve-podigli-su-natalitet-svedske-istrazivanja-objasnila-zasto-je-svedska-po-broju-djece-treca-u-europi/1103812/
    joj sto volim cultural marxists… em su intelektualno ograniceni em preuzimaju zasluge za sve… doduse i jesu zasluzni za to indirektnoL: 5g stara studija, ali you get the point:
    A study by Statistics Sweden finds that foreign-born women had a fertility rate of 2.21 children per woman, while Swedish-born women reproduced at a rate of 1.82 children per woman.
    P.S.

  20. http://www.tportal.hr/vijesti/svijet/263051/Pogledajte-kako-se-Njemacka-obogatila-naustrb-juga-EU-a.html

    Bože me pomozi…isto tako su mogli staviti i broj konjskih snaga u automobilima koji raste, i broj stanovnika npr Hrvatske koji se smanjuje, pa zaključiti da to ima veze jedno s drugim. Gdje je veza između te dvije stvari??? I hrvatski vrijednosni papiri su rasli, jesu li se i imaoci dionice korf npr. obogatili na račun mladih španjolaca i grka??? Pa što su sve budale u stanju napisati to živ čovjek ne vjeruje…

    • Ajme idiota … i oni su počeli krasti s Business Insidera (ovdje) kao i Poslovni (ne znam što misle da njihovi čitaoci ne mogu sami ići na BI) i onda ono što vide čak i ne razumiju, nego upakiravaju u svoja idiotske marsksističke dogme, oni jadni su dali novu interpretaciju da se ‘Njemačka obogatila nauštrb juga’, ajde sad hitno javite u BAML da je zapravo TO interpretacija njihove analize.

      • Slide: New equity markets in 2012 and 2013

        The GPFG was invested in 7 400 companies at the end of 2012. The list has been expanded by including Bulgaria, Jordan, Kenya, Croatia, Kuwait, Oman, Qatar and Romania in our investment portfolio. At year-end, total equity holdings in Africa came to NOK 17 billion and NOK 1 billion in the Middle East.

    • Mislim da se takvim člancima ne bi trebali više ljudi čuditi. Preporučam Vam da pročitate knjigu “Kult amatera” od Andrew Keena. Ukratko, besplatne novine (online) uništavaju kvalitetno novinarstvo. Drugi krivac (bez loše namjere) su sami kupci takvih informacija, da, vi koji uopće na takve portale zalazite. Dokle god klikćete po njihovim stranicama, oglašivači će im dolaziti. Zato je najbolje što možete napraviti zaobilaziti ih u širokom luku.

      Zapravo me iskreno čudi, vidjevši koliko stručnih ekonomskih tema ovdje ima i ljudi koji se više ili manje razumiju, da ne kreirate drugi portal sa kvalitetnijim sadržajem, ali i plaćanjem. Sve ostalo je red gluposti, red crne kronike i pardon na izrazu, red sisa.

    • To vam je toliko “inteligentan” članak kao da uzmete i napravite grafikon sa usporedbom ušteđevine lokalnog mesara i okolnih stanara pa zaključite “kako se mesar na njima obogatio a oni osiromašili a ne napišete tko je pojeo sve te silne odojke i janjce”,svašta će nama pasti na pamet,mašte nam barem ne fali?

      • Taj fetiš na loše vijesti i sr*anja unutar i izvan granica me neodoljivo podsjeća na onaj filmić o USA koji su snimili sjevernokorejci pa je izašao na youtubeu – ono da ameri jedu ptice s drveća da bi preživili.

        Ne’b vjerovali naši urednici, ali stvarno ima ima u USA i restorana… 😀

        • Što se fetiša tiče, možda nije sve stvar ideologije, nego i evolucije. Loše vijesti lakše izazivaju pozornost od dobrih jer su nam nekad bile važnije za preživljavanje.

        • Kako onda objasniti da evolucija nema takve učinke u SAD, Njemačkoj, Skandinaviji, Austriji itd.? Ipak je do depresivnog društva i još više depresivnijih medija i njihove idelogije.

        • Kažem: možda. Sigurno da je 45 godina socijalizma i 20 socijalizma-light odigralo svoju ulogu. A mislim da ima toga i u SAD-u i to i s ljevijih i s desnijih pozicija. Nije ni Ron Paul baš neki happy-go-lucky tip. A kako se zove onaj Faberov bilten? Gloom and doom report?

        • A što bi Faber trebao biti neki relevantan tip? On je jedan ekstrem, rep Gaussove krivulje. Ne znam što da Vam kažem ako VAm se ne da ni pogledati mainstream naslove u njihovim i našim medijima? To mi je slično kao da se kaže ‘a nije ni Amerika nešto bogatija zemlja od Albanije, jeste vidjeli beskućnike?.

        • Jutros slušam čovjeka koji priča kako je isposlovao priključak za vodu za svou kuću a “da im je to uvalio da mu treba voda za vrt i poljoprivredu”,kaže da to košta 4500 tis kuna i da je jeftinije tri puta nego da je tražio priključak za kuću a da mu je i kubik vode jeftiniji,hvali se kako je nasadio državu i kako mu je sve to prošlo…Ne može nama ni radijacija ništa,ovo je totalna anarhija i nered a milanović nam priča o nordiji,60-70% ljudi uopće neće dati zahtjev za legalizaciju niti ih je briga za to,jednostavno sve te nadogradnje i proširenja na kućama ih uopće ne brinu,imaju kućni broj,nešto je u katastru ucrtano npr 50m2 a u naravi je kuća 300 m2 i boli ih briga,ne zamaraju se uopće…

        • Ta evolucijska pretpostavka je moguće ispravna, to da je “prirodno”. Međutim, čovjek nije samo “prirodno biće”, čovjek je razvio i ono što zovemo “kultura”. Kultura je pojam koji označva “umjetnu stvarnost” koju je čovjek stvorio sam sebi, kao izvan prirode ili nadgradnju prirode, u kojoj čovjek svojom voljom živi. Čovjek dakle nije obična životinja, čovjek je stvaralac, doslovno i stvaralac svijeta u kojemu živi.

          SAD, Njemačka itd. su očito države u kojima postoji kultura koja zamijenjuje neke od primitivnih evolucijskih pretpostavki.

          U Hrvatskoj je drugačije. To valjda nije kulturno društvo. Tu žive nekakvi barbari.

        • Evolucijsku pretpostavku sam ponudio tek kao dio objašnjenja, i to stanja uma prosječnog čovjeka kojemu onda mediji nude ono što mu zaokuplja pozornost. A naravno da evolucijske zadatosti treba prevazići.
          Samo, treba učiti.

        • @nbakic faber je ekstren na gauss krivulji, ali u poz smislu…
          moje je iskreno misljenje da vi malo shvatite slicnosti iza polovnog 😛 i CNBC i FBNa , i recimo hr i US/EU politicara da biste imali jako slicne stavove Faberu, Schiffu i Rogersu…
          na stranu da htjeli ne htjeli vasi stavovi/strategija investiranja o Hr su stravicno slicni Schiffovim stavovima/strategiji investiranja u US, sa Faberom i Rogersom isto imate slicnosti(npr Faber je reko 2009 da dionice nisu skupe(smijesna prica napale ga neki optimism porn likovi sa CNBCa kao jeste propustili porast od 2009 bla bla.., naravno faber: “Im sorry to tell you but I was interview on Bloomberg in 2009 and I said… ” )), ali naravno nazalost to je vama uvreda 😀
          Evo ako vas tjesi medu prvim investitorima u Rogersov i Sorosev fond su bili Rotschildi, pa valjda onda nije Rogers bas takav papak. 😀

          Dopustite mi jos da u napadu iznimne zlobe iznesem video klevetu protiv Big Printer Bena:

          naravno ima jedan dobar komentar:
          “I feel sorry for the guy. You can see that he knows he is lying. It’s almost like he’s embarrassed to tell these things because he knows that anybody with half a brain is going to look out the window and see its raining. And he is paid to say “there’s no evidence of any storms coming.””

    • Ako mislite na ovo objavljeno jučer, nije li to njihovo uobičajeno bimblanje koje izgleda kao porezno optimizirane isplata nagrada upravi?

      • A jučerašnja transakcija od 100 000 komada KOEI? Možda je VAH prodao? Ali još me više zanima tko je kupio, je li neki strani fond.. To bi nam bila potvrda da se stranci napokon ozbiljnije vraćaju na ZSE.

        • Da, KORF je prodao 100 000 komada dionica KOEI. Većinu je kupio PBZ OMF, nije nitko od stranaca.

  21. evo jos jednog dokaza da Schiff i Faber pricaju bajke…:
    http://www.usatoday.com/story/money/markets/2013/05/22/stocks-wednesday-5-22/2349801/

    But, stocks cratered in late trading as Wall Street reacted to the release of the minutes of the Central Bank’s most recent meeting which showed that at least one Fed member wanted to start tapering the bond purchases as early as June.

    A sta bi tek bilo da nije 95% prob da je to fejk hawkisanje :P..

      • @Petar Sisko
        kako znate da nisu? To sto nisu pali na taj dan moze samo znaciti da su to ranije ispravno uracunali, a osim toga sequester je sala, 85 mlrd godisnje, toliko Bernank mjesecno kupuje duga ako se sjecam dobro brojeva. 🙂

        • To je ono sto vam gore napisao, trzista su forward looking, pa tako i s ovime. Kako su uracunali sequester, tako su i uracunali brzi rast nominalnog dohotka od pocetka QE3. Prospekt smanjivanja QE-a znaci nizi rast dohotka pa zato i navedena reakcija. EMH works, a fiskalna politika je nebitna.
          Pozz

        • @Peter Sisko
          ako mislite na doktora iz Voyagera onda EMH super radi… ako mislite na nesto drugo 😛
          onda je naravno moja duznost spomenuti da je EMH nemoguce testirati, tako da je to smijesno koristiti u nekim argumentima… algo trading je druga stvar, makar bi ste vi pretp rekli da bozanstvena EMH works in mysterious algo trading ways… 😀
          I naravno Schiffian 😛 backstab:
          da li su subprime mortages primjer EMH?
          Dakle da li kada su bile trejdane po smijesnim prinosima bile ispravno cjenjene a mi samo zivimo u jednoj od mogucih buducnosti i to bas u onoj koja je takva da njihova vrijednost osla na 0? Ili su mozda informacije bile nedostupne…?
          Nesto trece sto mi ne pada na pamet…?

          kada vec spominjem Schiffa:
          Adventures of young Peter Schiff 😀

          prica krece oko 1:00
          Berkley ❤

        • Nisam bio precizan mozda pa evo da eksplicitno to napisem:
          1 EMH is a joke
          2 da je ekonomija prava znanost ismijavali bi svakoga tko koristi EMH jer je EMH nemoguce dokazati ili opovrgnuti
          3 “brze reakcije” na objave misli druga Bena nisu dokaz da EMH radi nego da na WS radi tisuce matematicara fizicara, programera i trejdera, koji su placeni da obraduju podatke. 🙂 Opet kao sto sam rekao vi mozete tvrditi da su oni nevidljiva ruka 🙂 EMH, ali ja se ne bavim pseudoznanostima.

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s