KORF

Čak i premijer razumije tržišta kapitala bolje od naših fond-managera

1. Jučer zanimljiva izjava premijera ovdje na 12:00. Čak je i on primjetio ono što naši ‘vodeći’ fond manageri nisu. O tome pišem godinama, a na žalost mnogih investicijskih profesionalaca, cijene tih dionica su u međuvremen porasle nekoliko puta u – a većina NAŠIH najvećih fondova su ostali (skoro) potpuno izvan toga sektora. Kako to objasniti?!

2. Poklopilo se s time da je jučer je izašao i prvi ozbiljni research za neku hrvatsku turističku dionicu ikada (bar meni poznato). Veliki ‘?’ cijeloj investicijskoj profesionalnoj zajednici, ali i velika pohvala Interkapitalu (bez obzira na moje mišljenje da su manipulirali model da preporuka ne bude ‘prejaka’. Ali razumijem da u današnjoj depresivnoj okolini analitičar nema razloga dati ‘ciljanu cijenu’ veću od 30% od trenutne, tako da to shvaćam kao prozirni folklor, a ne neznanje).

U turizmu imamo i transakciju od 120 mil. eura, preuzimanje koje nije privuklo dovoljno pažnje ‘investicijske’ zajednice.

3. Još prije 7 godina imali smo ovo Arenaturist prodan za 116 milijuna eura. Kao što možete u tom linku vidjeti, kupac je neki ‘bezveznjački’ fond (zanemarite ova špekulativna brljanja u tekstu), a ti amaterski ulagači baš sad dosta ulažu u tu tvrtku.

4. Sad kad je i premijer uočio stvari oko stanova i turističkih dionica, bit ću tako slobodan podsjetiti još jednom na ovaj članak od prije 3 godine Za Jutarnji piše Nenad Bakić: Ne kupujte stanove! Sada je vrijeme za pametno ulaganje u dionice, gdje sam apostrofirao samo jednu dionicu, upravo KORF, koji u međuvremenu ima 220% (3,2 puta) višu cijenu (a IC-ova ciljana cijena je još cca 37% veća … ako se pitate kako sad 37%, a gore pišem 30%, to je zato jer je research baziran na cijeni dionice RIVP, a u biti radi se o istoj imovini).

5. Inače, za hrvatske analitičare imam i izazov, koji je naročito primjenjiv kod turističkih dionica. Radi se o ‘realnim opcijama’ (real options), već nekih 20-ak godina standardni dio valuacijskih modela u svijetu, iako se kod nas još vozi ‘golf dvojka dizel’. Ovdje je to naročito primjenivo jer naše turističke tvrtke skoro uvijek imaju svu hotele kojima upravljaju. To se naravno može djelomično monetizirati (i trebalo bi, jer se tako i smanjuju rizici). Kako je WACC dosta veći od troškova financiranja dugom, monetizacija (sell and lease back ili naprosto prodaja uz upravljački ugovor) i isplata novca dioničarima bi značajno podigla valuaciju, ili upotreba tih sredstava za brži razvoj također. Ali iako je ovo vrlo standardni model, kod nas bi to bio valuacijki ‘space shuttle’ – ogroman korak da je itko uspio i korištenjem najjednostavniji metoda skužiti stvari. Jasno, analize uvijek moraju i izgledati pametno, odavati kompetenciju (bez ironije), ali mislim da se ne lošija analiza može postići i baš na prste: kampove valuirati po multiplu EBITDA, hotele prema benchmark valuacijama ‘po ključu’ za Mediteran, jasno uzimajući u obzir vremenski razvoj RevPAR i potrebne investicije za određenu razinu.

Napomena: Kao što znate, imam dionice ARNT, KORF i RIVP i ovo nije nikakva preporuka za kupnju ili prodaju, a isto tako kao što znate moguće je da ih baš i prodam ili prodajem ili kupim ili kupujem ovisno o drugim potrebama ili prilikama ili šumu u glavi. Zato za ikakva ulaganja, ako već trebate neki savjet, najbolje ga potražite kod ovlaštenih savjetnika ili drugih profesionalaca.

Oglasi

Kategorije:KORF

7 replies »

  1. Ne zivim u Hrvatskoj, ali imam jedno oko na ZSE. Ovo sto se dogadja s turistickim dionicama je izuzetno pozitivna prica za hrvatsko trziste kapitala. Izuzetno cijenim Vase komentare, koje smatram vrijednim pracenja. Steta sto je sve na hrvatskom jeziku, jer ne mogu nista podijeliti s kolegama ovdje u Londri.

    Po Vasem cijenjenom misljenju, koja je ciljana cijena KORF i ARNT?

    • Analiza je baš ekstravagantno blesava. Analiziraju cijenu transakcija ‘po sobi’ zanemarujući da su u igri i kampovi koji ulaze u cijenu, po njima se oni dobiju besplatno?! Tu nije kraj, uspoređuju tu besmislenu cifru s prosječnom transakacijom po ključu u Europi, ne uviđajući izrazite različitosti cijena za gradske hotele i mediteranske resorte. Sve skupa smiješno.

  2. U narednih godinu i nešto dana bilance i pokazatelji turističkih tvrtki će biti poboljšane poslovanjem skoro dvije sezone. Samo po tom osnovu imaju potencijal za rast od bar 20%.

    • Tako je. Čini im se da je tok novca od operacija (ono na što u stvari ukazuje EBITDA), nornmaliziran korekcijama za klasificiranje investicijskog održavanja kao troškova, te kad se ‘vrati’ naknada VLJH koje viće neće biti, nekih 370 mil. kn u 2013. To je povrat debelo preko 15%.

  3. Adris kupio Hilton Imperial, Lukšić Istraturist … Što čeka Valamar? Ja nebi imao ništa protiv da mi otkupe udio u LPLH. Ne treba Rusima kompletan otok, kakvi su još će i autonomiju proglasiti.

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s