ARNT

Rezultati (turizam)

Nisam se do sada stigao pozabaviti rezultatima tvrtki za treće tromjesečje, pa evo male nadoknade, barem za turizam.

1. Za početak, imamo zaista odlične vijesti i poslovanje nakon objave rezultata: Odlična posezona: U listopadu rast dolazaka od 11 i noćenja od 7 posto. Kako je turizam biznis izuzetno velike marginalne dobiti (dodatna jedinica prihoda značajno povećava dobit jer su troškovi uglavnom fiksni), za neke tvrtke očekujem i značajan napredak u Q4. I već dolaze odlične najave za 2015: TUI iduće godine u Hrvatsku dovodi 150 posto više turista.

Turizam je i naš jedini veliki sektor kojem ‘kriza’ u Hrvatskoj ne smeta direktno, dapače – iako smeta indirektno, naime zbog divljačkog povećanja oporezivanja, ali i to mora prestati.

2. Za mnoge najveće iznenađenje, a za mene potpuno očekivano – mislim da je u rezultatima (većih kompanija) zvijezda bio Arenaturist, za kojega mislim da će već u idućoj rundi kad se pojave (uz neprikosnovenu zvijezdu RIVP, o čemu više kasnije) biti na meti i stranih institucionalnih ulagača.

A. Pogledajmo zašto. Na površinskoj razini imamo ovo: Arenaturist: Dobit prije oporezivanja skočila 16,4%.

B. No, kao što sam govorio, ovo je bilo lako za vidjeti (iako većini profesionalaca neprozirno) zbog investicijskog ciklusa Arenaturista i naravi vlasnika i javno objavljenih ambicija: Ivesha: Prodat ćemo Arenaturist pa idemo u penziju. Podsjećam, većinski vlasnici su fondovi Goldman Sacsha u konzorciju s pphe (a meni je to druga najveća ‘turstička’ pozicija, nakon RIVP).

Naime, pogledajmo višegodišnji niz podataka.
Napomena: svi podaci su samo za prvih devet mjeseci, kako bismo imali upsoredive podatke za 2014. – zanimaju me trendovi, a ne apsolutni iznosi. Izvor svega je MojeDionice.

Najrije poslovni prihodi, uočite značajno ubrzanje od 2011.:

arnt prihodi q3

Elementarna stvar je da će prolaskom kroz investicijski ciklus tvrtka najprije pokazati povećanje prihoda (kao što ovdje vidimo: jako), a dobit se još neće toliko vidjeti. Međutim, u ovom slučaju je i to već vidljivo (ali se vidi ‘zaron’ i nakon toga ubrzanje od 2011.):

arnt dobit q3

MEĐUTIM, ono što je mnogim našim analitičarima nejasno, a zapravo je vrlo elementarno, značajno bolje poslovanje će se najprije pokazati kroz tok novca od operacija, pa teko onda kroz dobit (sjetite se i primjera KORF/RIVP). Za analitičare-poečetnike: fetišizirani EBITDA je često samo ‘brza i prljava’ aproksimacija toka novca od operacija, koji je često superiorna metrika (a ne da mi se računati EBITDA kad ove podatke samo pokupim iz MojeDionice). Ako ovo nije impresivno, ne znam što je:

arnt tok novca q3

Napomena: Iako je tok novca od operacija superioran EBITDA-i, u pojedinim periodima može i iskriviti sliku, što je donekle slučaj i ovdje, naime ovdje je tako velik rast toka novca od operacija u 2014. uzrokovan i promjenama u obrtnom kapitalu, ali, naravno, i rast EBITDA je jako velik.

Zapravo, mislim da ima nešto još impresivnije, stanje novca na računu i u blagajni na kraju q3:

arnt stanje novca q3

Evo i stopa rasta toka novca od operacija, crveno je 3-godišnji trend:

arnt tok novca rast q3

C. Za mene neizostavna usporedba je s Melia hotelima iz Španjolske – naime ne znam za druge operacije na Mediteranu koje bi (barem u jednom dijelu) bile slične našim hotelskim poduzećima.

Pogledajte što je tu jako značajno. Melia hoteli su prema zadnjem dostupnom izvješću (q2 2014.) imali na svaku kunu kapitala 2,06 kuna duga (izvješće, stranica 17). Arenauturist, koji je upravo obavio velike invesicije, na svaku kunu kapitala ima svega 0,76 kuna duga!

Pri tome, kao što možete vidjeti, aktiva Melia hotela je vrednovana po takvim cijenama da je jedan ‘ključ’ (smještajna jedinica) u mediteranskim hotelima vrednovana s 81.000 eura, zadnja stranica ovog izvješća.

A sad promislite, ili izračunajte po koliko su vrednovani ‘ključevi’ u Arenaturistu! Izračunajte koliko bi trebalo revalorizirati imovinu (aktiva), i onda i kapital (pasiva) kad bi:
– sobe u hotelima i čvrstim objektima u kampovima bile vrednovane otprilike koliko i Melijine (ali samo ne Mediteranu, ne one skuplje u gradovima)
– kampovi bili vrednovani prema budućem EBITDA

I onda se vidi kako i zašto je Goldman Sachs planirao isplatiti dioničarima čak 280 kn po dionici, još 2007., o čemu možete vidjeti više u ovom postu od prije više od godinu dana: asset play. Zanimljivo da čak i u tom trenutku, sa svim tim podacima mnogi analitičari-profesionalci i fond manageri nisu mogli vidjeti što se ovdje događa?!

No, možda se ispostavi da je Goldman Sachs dobro računao kad su njegovi fondovi još 2007. dali javnu ponudu za sve dionice ARNT po 543 kune, više o tome i ovdje. Zanimljivo, za večinu naših fond managere dionica ne samo da ne vrijedi sadašnjih 350 kn, nego nije vrijedila ni 100 ni 200 kn?!

Što se tiče operacija, očekujem nastavak ovog trenda u idućim godinama zbog:
– upogonjavanja ključnog cjelogodišnjeg hotela Belvedere (ove godine je radio samo od kraja lipnja)
– upogonjavanje kampova – čini se da je ARNT stekao operativnu kontrolu nad ogromnim kampom Kažele tek nedavno, pa dakle tu nije ni moglo biti velikih investicija, a s površinom od 110 ha, on je veći od cijelog kampa Zaton na kojem Turisthotel zasniva svoje poslovanje.

2. O našoj najvećoj turističkoj tvrtki, Valamar Riviera, vjerojatno ne vrijedi više trošiti riječi. Opet odlični rezultati, a čini se da je i dionica odlično etablirana, naime prošli mjesec je bila uvjerljivo najprometnija dionica, čak 50% veći promet od do sada neprikosnovenog HT. Iako je dionica trenutno ‘u limbu’, naime nakon spajanja KORF+VLHO+RIVP, samo je u MTP kotaciji i stoga nije investabilna za mnoge institucionalne ulagače:

prometi listopad

Budući da je uprava za skupštinu koja je idućeg ponedjeljka predložila:
– izglasavanje dividende
– uvrštenje u službenu kotaciju
– kupnju dionica za trezor
a kako mislim da ovakvi prijedlozi nisu dani bez volje kontrolnog dioničara, mislim da će RIVP vrlo brzo postati zvijezda hrvatskog tržišta kapitala.

Treba uzeti u obzir i zapošljavanje upravitelja odnosa s investitorima, što mislim da dosta govori o namjerama uprave i kontrolnog vlasnika što se tiče cijene dionice.

3. Da se ne radi o izoliranim fenomenima, nego sektorskoj stvari može nam pokazati i primjer Maistre. Maistra je odlična po tome jer je išla u najhrabriji investicijski ciklus i s hotela od 5* razvija ne samo sebe nego i destinaciju (Istra). Ipak,

mais tok novca q3

A evo i dobiti za Maistru:

mais dobit q3

4. Odlične rezultate je imao i Solaris, također tvrtka koja je puno ulagala, s postojećim rezultatima je on sada na EV/EBITDA od svega 6,4?! (Prema MojeDionice. Mislim da je poboljšanje rezultata zaista impresivno, iako ga sam Solaris donekle relativizira izjavom da ga treba uspoređivati s prošlogodišnjima nakon revalorizacije rezervi (naknadne za prošlu godinu, što poboljšava rezultat prošle godine), ali ja baš mislim suprotno – naime ako je to jednokratna korekcija prošle godine, onda su podaci usporedivi upravo bez nje.

5. U biti, skoro sve važnije turističke tvrtke su objavile odlične rezultate, što je (također!) prošlo pratkički bez pažnje u našim medijima (osim sporadične vijesti o pokojoj tvrtki). Ajde barem su prestali trubiti o nepostojećoj ‘srpanjskoj rupi’, iako možemo biti sigurni da će u uvodu iduće sezone dominirati naslovi tipa ‘Hoće li se OPET ponotiviti srpanjska rupa i hoće li sezona OPET biti katastrofalna?’

6. Dinamizam hrvatskog turističkog sekora se ogleda i u ovome:
Pristiglo više neobvezujućih ponuda za privatizaciju Hotela Maestral
Liburnija najbolji ponuditelj za Hotel Bernardin
– kao i organski rast poput ovoga: Valamarove investicije

Napomena: Imam dionice RIVP i ARNT i nešto zanemarivo SLRS i SNHO i naravno od ‘turista’ još i LPLH i ovo nije preporuka za kupnju ili prodaju tih dionica, kao i obično. Također mogu imati razne motive da neku dionicu prodam ili kupim (osjećam se euforično, depresivno ili blentavo, treba mi za neku drugu investiciju …) tako da nemojte nikako svoje eventualne investicijske odluke donositi na ime mog pisanja ili transakcija.

Oglasi

Kategorije:ARNT, RIVP

10 replies »

  1. Molim Vas ako nije problem ako možete kroki objašnjenje/komentar kakav bi bio utjecaj crnog scenarija defaulta države na sve dionice pa i na turističke.Znam de ste nekoliko puta paušalno govorili o tome ali nikad konkretno, i molim Vas nemojte ovo shvatiti kao provokaciju zbilja želim čuti Vaše konkretno mišljenje.

    Zahvaljujem!

  2. Slažem se. Stvarno impresivni rezultati turističkih tvrtki.

    Na kratko nešto od mene.

    Brojke za kupnju Hotela Bernardin sa strane Ostoje.

    Cijena neka bi na kraju bila 25 mio eur. + 10. mio EUR investicija

    Ovdje je važno, da se to prodaje samo dio Hotela Bernardin; Metropol Resort, u kojem ima 4 hotela, Luksuzni Grand Hotel Metropol***** i hoteli Roža***, Lucija*** te Barbara***

    Grand Hotel Metropol daleko najbolji – 103 sobe, 5 executive suitami in 1 predsedniškim apartmajem
    Hotel Roža 111 sob
    Hotel Barbara 65 sob
    Hotel Lucija; puno soba i preuredjen u 2008, 182 sodobno opremljenih sob
    Zajedno 467 soba; 23% 5 zvijezdica, ostalo 3

    Brojke za 2013

    Prihodi – 8.04 mio. EUR (-3% yoy)

    EBIT – 290K EUR (-47% you)

    Net loss – 1.966 mio EUR

    Broj nočenja – 145.953 (+1% yoy) 24% domači, 76% stranci (28% Italijani,..)

    occupancy rate – 43,8% (+1% you)

    To je sve šta se može ugotoviti za samo ovaj dio kompanije. Nema EBITDA, cash flowa i ostalih podataka posebno za ovaj dio.

    Financial ratios

    P/S = 3,1
    P/EBIT=86,2
    Prosječan prihod na sobu 8.04 mio EUR/467 soba= 17.130 EUR
    Kupovna cijena po sobi 25 mio EUR/467 soba = 53.533 EUR

    pitanje ako če uzeti i šta duga. i uopšte koliko je duga samo na ovim hotelima. dakle EV se baš i ne zna. Investicija pitanje ako je obavezna. Šta njima znači ako Ostoja investira kad mu prodaju. Ali Portorož je mali grad pa ti nešto i znači jer diže kvalitet destinacije

    Ako je ovdje, ko iz turističkog sektora. Ako zna sa kojim turističkim tvrtkama se može usporedjeivati hrvatske turističke tvrtke.

    I ako ko zna ako su bila i kakva su bile brojke za preuzimanja u turističkom sektoru u Evropi u poslednje vrijeme.

    Da možemo dobiti kontekst kakvi financial ratios bi bili ok za hrvatski turizam

    lp

  3. ARNT definitivno postaje jedan od najozbiljnijih igrača na turističkom tržištu i definitvno jedna od najpoželjnijih dionica za imati u portfelju. Tržište ju trenutno vrednuje na nešto ispod 100 milja EUR, a koliko je to realno pokazati će vrijeme. Visoki iznosi novca na računu zajedno sa određenim financijskim polugama omogućuju nastavak ciklusa investicija koji je pokrenut. Uskoro kreće obnova još jednog hotela koji će biti spreman za iduću turističku sezonu. Diže se kategorizacija i broj raspoloživih soba, a kad krenu ulaganja u kampove ovo može postati mega turistička tvrtka (ako to već i nije). Ovdje je još jako dobro kad netko tko nije prirodan vlasnik upravlja vrhunski sa poslovanjem. Naravno svatko će sam za sebe procijeniti potencijal ove tvrtke i dionice i donijeti odluke u ulasku ili ne ulasku u dionicu.

    živjeli.

  4. Za Solaris se promijenio način knjiženja smanjenja revalorizacije. A to već traje koliko vidim par godina i trajati će još desetak, kako bi se dobit amortizirala kroz puno godina da se ne mora platiti porez na dobit u komadu. Prošlih godina je to išlo van RDG na sam kraj i išlo je u sveobuhvatnu dobit, a ne u običnu dobit, a od ove godine se piše u ostale prihode i tako se uračunava u osnovnu dobit.

  5. Po meni će ključ daljnje profitabilnosti Arene biti kamp Kažela i tu će sigurno managemant napraviti dobar posao. Interesantno je da neprirodni vlasnici odlično upravljaju Arenom i Solarisom. EBITDA marža Arene je 26% dok je Solarisa impresivnih 45% (ok tu se dio revalorizira al svejedno je impresivno)! Neki laici još pričaju i trube kako je turizam neprofitabilna djelatnost i kako hotelski biznis ne valja, al nije ni čudo kad su i naši fond manageri nedavno takve gluposti drobili.
    Zadnji korak RIVP ako se bude išlo na izlistavanje na Londonskoj burzi (a takve su najave) bi po meni trebao biti da se revalorizira dio imovine i tako svede ipak u neke realnije vrijednosti. Institucionalni investitori bi tako ipak mogli na papiru imati atraktivniju dionicu sa manjim P/B. Mislim da tako i mnogi misle ako je cilj da dionica bude međunarodno prepoznata.

  6. Pozdrav g. Bakicu, pratim vas blog i pocetnik sam u svijetu dionica, z sada sam procitao Inteligentnog Investitora, Pisma Warrena Buffeta, Beating the Street i Wall Street od Petera Lyncha. Sada trazim nekakvo racunovodstveno stivo specificno stvoreno za dionice ako imate ikakav savjet? Hvala

  7. Ima li netko možda informaciju kako idu stvari nakon što na skupštini bude izglasano uvrštenje rivp-a u službenu kotaciju? Što slijedi nakon toga i kada otprilike možemo očekivati realizaciju spomenutog uvrštenja?

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s