Turizam

Hrvatski turizam

Nikakvu medijsku pozornost nije privukao odličan okrugli stol na Zagreb Business Forum. Velika čestitka Filipović Savjetovanja koji je uspio dovući Miroslava Dragičevića, Ivanu Budin Arhaić, Kristiana Šustera za isti stol.

Sudionici
– Ivana Budin Arhanić, članica Uprave, Valamar Riviera d.d.
– Zoran Babić, voditelj Odjela dugoročnog financiranja izvoza i turizma,
– Hrvatska banka za obnovu i razvitak
– Nenad Bakić, investitor
– Miroslav Dragičević, direktor, Horwath HTL
– Kristian Šustar, član Uprave, HUP-ZAGREB d.d.; predsjednik, Udruga
poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske

Čuli smo neke zanimljive stvari. Primjerice, g. Dragičević (za kojeg mislim da zna najviše o hrvatskom turizmu, ali i transakcijski / investicijski je jako uključen) kaže sljedeće (prenosim zabilješke kako sam ih i zapisao):

– sve više je upita investitora (greenfield, brownfield)
– u idućih par godina ce doći do otvaranja investicijskog tržišta u turizmu
– postoje npr. zainteresirani ulagači iz Austrije (Kvarner i Istra) i npr. Norveske koji žele projekte u tzv. sustainable living (znači apartmanska naselja ‘životnog’ tipa)
– što se tiče trentnog bookinga, nismo u komunikaciji sa svjetskim trziste, nismo na mapi, iako mnogi žele doći kod nas, znaju destinaciju i mnogi žele investirati, za prave velike tour-operatere još nismo destinacija! [napomena NB: Zvuči dobro, to je odličan potencijal!]
– zašto je onda tako veliki investicijski interes? … jer anticipiraju razvoj

g. Šustar:
– nismo prepoznati još uvijek kao destinacija
– soba u cijeloj Hrvatskoj kao neki veći europski grad; mi imamo 60.000, a npr. Berlin više!
– enorman interes i javnosti (stalno proglašavani za jedno od najatraktivnijih odredišta) i investicijske javnosti
– investicijska klima je jako loša i to tjera investitore
– oni upravo završavaju dva hotela u Dubrovniku (jedan je brand Hilton ako se ne varam), za to im je trebalo 8 godina, što svakog razumnog stranca tjera
– (kao odgovor na moj komentar) da zaista u Europi nema sličnih kompanija kao naših osim Melia (s obzirom na mediteransku imovinu), ali – štoviše! – da zapravo u svijetu nema ovakvog tipa kompanija koje vladaju destinacijom i ovako su organizirane (povijesno nastale, miks resursa itd.)
– da im puno znači participiranje u Sheratonovom programu spg, koji ima preko 22 miliona članova, to je snaga branda, a tih operatera zapravo još nema u pravoj mjeri kod nas
– (kao odgovor na M. Dragičević) da pravi brandovi traže više od 5% prihoda za franšizu, a vrhusnki i više od 10% i time treba znati upravljati

gđ. Budin Arhanić
– ima investicijskog interesa, ali nema mogućnosti
– veliki porezi, mala dobit, primjerice kako to da je manjak kapaciteta, veliki interes i koncentracija … to bi bio pokazatelj monopolne pozicije, ali ipak nema dobiti!
– kompanije treba gledati tkao da se razaznaju dijelovi biznisa, primjerice skroz drugi problemi su u kampovima, a drugi u hotelima
Ispričavam se svima (i posebno gđi. Budin Arhanić) što nisam zapisao više jer mi je otrpilike sve to poznato, svi stavovi Valamara.

g. Babić
– zna investitiora koji bi investirao 800 mil. eura ali je pobjegao
– imali su zemljište gdje je netko preko noći smanjio izgradivost
– HBOR značajno povećava kreditiranje turizma (u relativnom smislu), prošle godine je 23,6% svih kredita bilo za turizam
– novca ima, nema projekata
– primjerice, benchmarkiranje (kokoš i jaje), netko dođe s feasibility studijom za nešto veliko i novo, ali bankari vole usporediti s nečim postojećim, čega još nema kod nas

Opet g. Dragičević:
– moramo se odrediti se gdje pripadamo
– mi smo u biti sjevernomediteransko, obalno tržište … koje je turistički izgrađeno u zadnjih 200 godina
– no, nismo razvili hotelijere kao Austrija (a vinare jesmo)
– moramo razviti i ‘prokrviti’ turizam, primjerice oko oko glavnih aerodroma još 10.000-15.000 soba i tako postati destinacija
– Dubrovnik je za sada jedini otišao korak naprijed, više nije lokalno kontroliran ‘izrucen’ (sve to u smislu da destinacijom ne vlada lokalna politika i/ili jedna tvrtka)
– nakon toga, sada, dolaze Split, Hvar ….
– postojeći tranzicijski igrači su pametni i ne investiraju, zašto bi preuzimali rizik kad im je ovako super?!
– to je proces koji će trajati nekoliko godina ali je on optimističan
– primjerice, Maistra preuzima rizik, ali Valamar ne, primjer je Poreč [napomena NB: O tome sam i sam davno pisao, iako sam dioničar Valamara, a ne Maistre]
– nije točno da turizam nije profitabilan nego neki ne znaju raditi posao … on ima klijente koji imaju jednaki prihod po sobi kao neki neki drugi, ali 5 puta veću profitabilnost
– treba ukinuti ministarstvo turizma jer je to ‘kao društvo za zaštitu životinja’, ne zbog ljudi koji su OK (ništa protiv ministra itd.), nego jer nema smisla, to samo služi kao PR Vladi da se objave neke dobre brojke kad se dogode
– što se tiče projekata gdje je uključena država, treba maknuti DORH iz procesa, koji daje prethodno odobrenje za svaku transakciju, jer se svi boje raditi posao

Moje teze su bile kao i inače:
– iako su sadašnji vlasnici bili korisni u tranziciji, oni sada smetaju i vrijeme je (uglavnom, ne svuda) za druge koji će razvijati destinacije i hrabrije investirati
– oni imaju uske poglede i uske interese jer su do sada s vrlo malo stvarno uloženog zaradili jako puno
– većina hotela koji se dižu na dobre 4* koštaju oko 40.000 eura po sobi, tako da s incijalnim troškom (postojeći hotel, zemlja, dozvole) to približuje cijeni od 70.000 eura koliko vodi npr. Melia svoje … kako ovi investitori znaju dobro računati i oprezni su, možemo zaključiti da i ostale sobe vrijede značajno više nego su u bilancama
– smtram da je ulaganje u hrvatske turističke dionice sigurnije od štednje u hrvatskim bankama
– paradoksalno, u sekundarnom trgovanje dionicama turističkih tvrtki je vladajućim vlansicima čak i odgovaralo da bude po što nižoj cijeni (kako bi se mogli što lakše okrupniti) nego da bude po što većima, kako bi mogli privući još kapitala
– da je došlo vrijeme da i neki postojeći vlasnici kapitalizirjau svoje dugogodišnje napore.

Možda sam još nešto rekao, ali se ne sjećam, možda dodam kasnije. Ali su se gospoda Dragičević i Šuster obojica složili sa mnom. Napominjem da je inače atmosfera bila odlična i vedra i nitko se nije ljutio ni na koga (ako ste pomislili zbog razlika u stavovima).

Napomena: Imam razne turističke dionice (posebno gorespomenuti Valamar) i ovo naravno nije prepouka za njihvou kupnju ili prodaju.

Oglasi

Kategorije:Turizam

Tagged as:

13 replies »

  1. Preveliki porezi I previse ministarstava – to je ono što onemogućuje hrvatski gospodarski razvoj – to je ono što stalno tvrdim pa mi je drago to čuti i od ljudi iz biznisa, ali zašto to nitko od poduzetnika ne govori izravno političarima?
    Ministarstvo turizma je čisti nametnik, a kad je sezona uspješna promovira se u medijima kao da je njegovo ministarstvo vlasnik svih turističkih kapaciteta u RH.
    Tako je otprilike I sa svim drugim ministarstvima, svi si pripisuju zasluge za neke uspjehe u kojima su sudjelovali samo kao kočničari, a ako stvari baš I ne idu onda su im krivi poduzetnici.

  2. Nije turizam nego malo off topic, no moglo bi imati utjecaj na neke turističke dionice. Boris Galić u Jutarnjem kaže da je danas 70 posto imovine mirovinskih fondova u državnim obveznicama koje su prije imale investicijski, a sad imaju špekulativni rejting, te da će i Allianz kao osiguravatelj morat smanjit izloženost obveznicama. Znači i mirovinci bi trebali po njemu smanjiti udio, što će se vjerujem i desiti. Prinosi u novčanim fondovima su zanemarivi pa kao se kao logično riješenje nameću dionice. Naravno da će htjeti u HEP i Autoceste, no ne bi smjeli zaobići ni ZSE.

  3. Pozdrav! Ovdje se radi o velikim ulaganjima, ali mene kao turističkog djelatnika (privatni smještaj – 45 kreveta, iznajmljivač u malom mjestu) zanima u koju nišu turizma u južnoj Dalmaciji je najisplativije ulagati, u kojem smjeru formirati poslovnu politiku i unaprjeđivati ono što imam odnosno proširiti početnu ponudu samog smještaja nekim dodacima. Što mislite koja niša ima najveći potencijal i trenutno je u porastu, robinzon turizam, medicinski turizam, kulturni, neki drugi? Imam elan, prostor, kapital, ali želim u ložiti u nešto što ne samo da je isplativo već i nešto što će evntualno pridonijeti općoj turističkoj ponudi lokalne zajednice. Pokušavam istražiti i naći neki pametan savjet, ali ova stranica je jedino dobro što se desilo u moru drugih informacija na internetu… Hvala!

  4. Medicinski turizam je poprilično neiskorištena niša u RH tako i u Dalmaciji. Razni brendovi nisu iskorišteni, npr.u južnoj Dalmaciji to je Marko Polo, poljoprivreda i ekouzgoj pa turisti mogu sudjelovati u procesu ekoproizvodnje tijekom cijele godine, ni kongresni turizam nije u punoj mjeri iskorišten. Sve to može itekako produljiti turističku sezonu. Ono što je najviše zastupljeno a najlošije je i po okoliš su apartmanizacija i betonizacija naše prekrasne obale. Nisu nam ni kruzeri najbolje rješenje, o zagađivanju i otpuštanju koječega u jadran iz tih plutajućih gradova neću ni govoriti. Županije bi ipak morale malo više opravdati svoje postojanje i više novaca ulagati u projekte ekoturizma, medicinskog i kulturnog turizma, no oni su (političari) najčešće svrha sami sebima. Čitam danas u medijima da u RH 35.000 ljudi živi od politike. Čini mi se puno više od te brojke.

  5. Mi se moramo pomirit da nam sezona traje koliko traje i da iskoristimo prednosti koje koliko god mozemo. Temperatura mora iznad 20 i temperatura zraka 25 mi imamo 3 mjeseca dok grcka ima takvih mjeseci 6…Tesko da necim spektakularnim mozemo produljit sezonu ali imamo neke druge prednosti koje trebamo iskoristavati…Nazalost lose stvari negdje drugdje nama dobro doji…dok jednima ne smrke drugima ne svane…Tako situacija s Grckom i ova oko Tunisa ce nam dobro doc….
    Ove bi g mogla bit rekordna sezona…Ameri su puni ko brod 🙂 euro slab dolar jak, samo ih treba ulovit…

  6. U snho pada optimizam pred skupštinu bez obzira što je lrh stabilan.
    Velik je strah ulača od uprave holdinga bez obzira na sve diskonte.

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s