Tržišta kapitala - turizam

Turizam!

Naša najveća turistička kompanija Valamar je jučer objavila godišnje izvješće koje izgleda svjetski i značajno digla standard izvještavanja u našem turističkom sektoru. Da ne bi bilo zabune da li se obraćaju i svjetskim investitorima, evo ga u istom atraktivnom formatu na engleskom.

A evo i kratkog pregleda (greške su moguće, provjerite sami!) izvedbe trenutno najznačajnijih turističkih dionica na Zagrebačkoj burzi u zadnjih godinu, tri i pet. Neke od njih su isplaćivale i značajne (TUHO, PLAG, ATLN) ili manje značajne dividende /KORF/RIVP), ali to nisam uračunavao (nije mi se dalo, napravite sami).

Napomena: Dionicu RIVP gledam kao nasljednika KORF jer je zbog ‘obratnog mergera’ zapravo KORF postao RIVP, a ona, a ne RIVP je bila značajna dionica proteklo vrijeme. Tako da je izvedba KORF ‘nastavljena’ na RIVP po paritetu 1:12,8 koji je bio omjer konverzije pri spajanju.

turističke dionice

A sad se sjetimo što sam pisao prije 3 godine o turističkim dionicama Paradoksi cijena na Zagrebačkoj burzi – cijeli hrvatski turizam 1 mlrd. eura!?

Kao što znate, o dionici KORF sam neumorno pisao godinama i borio se za neke stvari. Mislim da zahvaljujući tome oko 10.000 stradalnika Domovinskog rata koji su zadržali dionice (uglavnom Vukovar i okolica) imaju u njima značajnu imovinu (recimo 25.000-100.000 kn po obitelji), a moglo je biti drugačije. Možda jednom o tome više.

Jučer se također dogodila značajna stvar za moje drugo najveće turističko ulaganje, Arenaturist (koji se brzo razvija), naime prošla je blok transakcija s točno koliko ima 5. najveći dioničar Ardenas Estates, tako da bi on mogao biti ili van ili tko zna što, u svakom slučaju značajan blok. Zanimljivo, najveći dioničar, fondovi Goldman Sachsa + Park Plaza (ne znam da li GS i dalje upravlja tim fondovima) su zajedno s njim imali točno mrvicu preko 75%. … vidjet ćemo valjda za koji dan što ovo točno znači. Baš na primjeru Arenauturista sam pisao o možda i najvažnijoj paradigmi u hrvatskom turizmu, prije dvije godine: Hrvatski turizam: asset play.

Zaista je nevjerojatno kako naši fondovi, a prvenstveno mirovinski, nisu bili prepoznali ovaj sektor kao odlično ulaganje, rentnu poziciju idealnu za mirovinsku priču (neki su uložili minijaturne svote), iako su napucali ogromne svote u obveznice RH. Jednog dana kad Hrvatska postane ‘Florida Europe’ kukat ćemo zašto sve ‘imaju stranci’. A mi ćemo imati hrvatski dug.

A moje najveće greške su bile redom kad sam prerano prodavao dionice koje sam otkrio kao kvalitetna dugoročna ulaganja, primjerice ATLN (kupovao po 25, prodao valjda negdje oko 50), skraćivanje pozicije KORF (a najgore ono kad sa prodavao KORF da kupim Petrokemiju :)), ako se dobro sjećam, većina pozicije SLRS … uostalom greška koju sam napravio i s raznim drugim dionicama koje sam otkrio (RIZ, SAPN ..), ali dobro, ‘ne bi se bilo fer požaliti’.

Napomena: Od navedenih dionica imam RIVP i ARNT i nešto zanemarivo SLRS. Ovo nije preporuka niti na kupnju niti na prodaju tih dionica. Kao što vam uvijek pišem, pa ponovimo to opet, tko zna možda ću neke od tih dionica kupovati, možda prodavati, u vezi s time kako mi se čine druge investicijske prilike, struktura portfelja, potrebe za sredstvima ili čisto ono ljudski osjećaj (osjećam se euforično ili depresivno). Stoga naravno ovo nije preporuka za kupnu ili prodaju ni jedne od tih dionica, za to se obratite svom investicijskom savjetniku.

Oglasi

67 replies »

1. Vrlo impresivan izvjestaj i “nazalost” mislim da dionica u slijedece 3 ili 5 godina nema potencijal rasta kao sto je Nenad naveo da se ostvarilo ali jos uvijek vjerujem u dobar rad i rast x2 u odnosnu na trenutnu cijenu, tj. slijedece 2-3 godine cca 40 kn po dionici, a takodjer ce Valamar nastaviti s kontinuiranim isplacivanjem “skromne” dividende (2,5-3%)

• Ja mislim da se prikazana tablica moze ponoviti na razdoblje od 5 godina revalorizacijom imovine i dizanjem prihoda jer se hrvatski turizam tek otkriva.

2. Dionica KORFA nije bila prepoznata od velikih domaćih fondova pretpostavljam zbog nešto skromnije transparentnosti i odnosa prema dioničarima što im je predstavljalo određeni rizik ulaganja.Međutim ulaskom u neke visokorizične dionice(nexe,magma,građevinari..) izgubili su kompas i pogubili novce tako da od njih očekujem nešto oprezniji ulaz u RIVP a stvarna, realna vrijednost Valamara bude ostvarena kroz par godina. Potencijal je još uvijek veliki te nas očekuje i akvizicija(nadam se ove godine),revalorizacija imovine te naposljetku i strana burza. Izlistavanjem na stranoj burzi Valamar će biti još uvijek podcijenjena dionica prema drugim stranim turističkim dionicama tako da uz puno veću likvidnost cijena bi nas mogla ugodno iznenaditi(i više od x2).Bit će zanimljivo ukoliko dođe do prodaje ARNT i po kojim parametrima.

3. Kad smo već započeli tu raspravu, zanimljivo bi bilo čuti što Nenad misli – koja dionica usporedimo li RIVP, ARNT, MAIS i ovdje nenavedeni SNHO-a ima najveći potencijal rasta, naravno uza sve ograde koje ne treba niti navoditi. Dakle, potencijal (koji se može, ali i ne mora ostvariti).

• Kad je Nenad napravio analizu za LPLH išao sam sve provjeravati i štimalo je. E sad za zemljišta sam uzeo jako konzervativnu metodu, a to je 100 eura/m2 i ako me sjećanje ne vara tk je ispala pet puta veća od cijene dionice koja je onda bila oko 100,00 kn. Naravno smatram da ta zemljišta vrijede mnogo više pa ako dođe do preuzimanja Lošinjske (a smatram da postoji velika mogućnost da ekipa koja je preuzela Jadranku ima namjeru preuzeti i Lošinjsku) onda će tu doći do najvećeg rasta cijene dionice.
      Od ostalih turista dosta je toga rečeno i svi već dugo vremena rastu osim Solarisa (na istim je razina zadnjih godinu dana) za kojeg očekujem da se cijena otključa, te Hoteala Maestral koji bi trebali ako je državna “pametna” ići po znatnoj višoj cijene od tržišne.

Imam sve navedene dionice plus Rivp i Arnt gdje sam i najviše izložen, te SNHO sa nenovčanom dividendom.

4. Bilo bi lijepo gore navedenu tablicu još produžiti i dodati recimo: SNHO,HMST,HIMR,HBRL,ILRA,HTCP i možda još koju… Sve cca 200% u 3-4 godine. Bilo je prilika koliko hoćemo samo su ih rijetki iskoristili. Nevjerojatno je da su turisti još na ljeto 2012. bili jako jeftini.

5. Procitao sam vas clanak Paradoksi cjena na zagrebackoj burzi od prije 3 godine. Steta sto nisam znao za vas tada :(. Ovakve jednostavne “back of the envelope” analize su po meni vrlo pamente i korisne, bez “profesionalnih” metoda valuacije. Jel mozete “na brzaka” to isto napraviti za trenutno stanje?

• Ja sam standardno isto dosao na kraj zabave…zapravo zakasnio sam jedno 4 mjeseca, ne svojom krivicom, ali dodje mi na isto…

6. Moje skromno-laicko misljenje je da Rivp vrijedi x2 samo uz revalorizaciju imovine a uz povecanje prihoda,rast dobiti,moguce akvizicije u regiji i šire,izlizstavanje na stranoj burzi i u konacnici preuzimanje Rivp od nekog jakog stranog igraca,mislim da bi moglo vrijediti jos x2…to je x4 na trenutnu cijenu…
    Vjerujem da se i Nenad slaze sa mnom ali covjeku je dosadilo ponavljati iste stvari a realno ima i puno vaznijih stvari.

7. Odoh ja malo potpomoći Nenada. Idem u Valmar Prezident za predstojeće praznike. Baš bih htio usporediti sadašnje i predratno izdanje hotela (zadnji put sam tamo bio 1989 godine)

8. Može li mi netko pojasniti što znači povečanje temeljnog kapitala povećanjem nominalne cijene dionice i koji su moguci razlozi tome?

9. Odlican clanak u Jutarnjem
    “Od tri doka u pirejskoj luci, onaj prvi je u vlasništvu grčke vlade, a drugi i treći vodi COSCO. “Samo pogledajte”, kaže direktor Fu novinaru njemačkog tjednika.

Najvažnija investicija

Na Doku II jedanaest novih dizalica, proizvedenih u Kini, stalno je u pogonu. Istovaruju kontejnere i ukrcavaju ih na kamione. Kamioni se smjenjuju u intervalima od jedne minute. Tako je na kineskom dijelu. Nekoliko stotina metara dalje, na starom Doku I, ne događa se ništa. Dok je prazan, brodovi ne pristaju, opisuje Spiegel u tekstu s nadnaslovom: “Jedna luka, dva svijeta”.

I to su doista dva svijeta. Kineski dio funkcionira kao američki kapitalizam u najboljim danima, a grčki kao socijalizam u najgorim.

U prvom dijelu radi se bez prestanka, bez previše zamaranja pravima radnika, vrlo brzo i efikasno. U drugom se ne radi gotovo ništa. “Udvostručili smo brzinu istovara. Sada završavamo prekrcaj 36 kontejnera na sat, a vrijeme je novac. Pogledajte, Dok I je potpuno prazan. To je vrlo tužno”, kaže Fu.

Kinezi su 2008. dobili koncesiju na Dok II pirejske luke na 30 godina, po cijeni od 490 milijuna eura. Nakon toga im je koncesija produljena na još pet godina, a dobili su dozvolu i za gradnju trećeg terminala. Bivši grčki ministar pomorstva Miltiadis Varvitsiotis, prenosi Spiegel, tvrdio je da je djelomična privatizacija atenske luke postala jedna od najvažnijih i najprofitabilnijih investicija posljednjih godina u Grčkoj.

COSCO je Grcima ponudio cijenu iznad tržišne vrijednosti. Svake godine u grčki proračun uplaćuju oko 30 milijuna eura, a s dovršenjem izgradnje trećeg doka i planiranom modernizacijom luke COSCO će ukupno u luku Pirej investirati oko 500 milijuna eura. Grčka više zaradi od koncesije koju joj plaćaju Kinezi nego od svog dijela luke, iako joj je u vlasništvu ostala većina, odnosno 67 posto.

U samo četiri godine COSCO je kontejnerski promet povećao za četiri puta, na nešto manje od 3 milijuna komada godišnje. S ulaganjem u treći dok kapacitet luke dodatno bi se udvostručio na 6,2 milijuna kontejnera godišnje u 2016. Ako bi Kinezi dobili i prvi dok, luka Pirej mogla bi se nositi s najvećim europskim lukama poput Hamburga, Antwerpena i Rotterdama. Pirej je postao priča o dva svijeta, piše njemački tjednik: o turbokapitalizmu nasljednika Mao Ce Tunga s jedne strane i tržišnoj ekonomiji s druge strane koja funkcionira poput socijalističke.

Ostali interesenti

Kad su Kinezi u listopadu 2009. dolazili preuzeti dio luke Pirej, radnici su ih pozdravili 6-tjednim štrajkom i sloganima “COSCO, odlazi!”. Na demonstracije je dolazio i današnji premijer Aleksis Cipras. Danas 1200 Grka radi za COSCO. Lučki radnik zaradi oko 1200 eura mjesečno. To je otprilike u rangu prosječne plaće u Grčkoj, ali tri puta manje od plaće koju su lučki radnici nekada dobivali.

Grci su se bojali da će Kinezi doći i podijeliti im otkaze i dovesti radnike iz Kine. Fu Cheng Qui ističe da su došli samo sa sedam menadžera, a sve ostale poslove rade Grci. I poslove na izgradnji novog doka rade Grci i grčke firme.”

10. Rast prihoda od prodaje za 48%, povećanje troškova osoblja i amortizacija…..vjerujem u znatno bolje nadolazeće kvartale s obzirom na upregnutost kapaciteta. Možda smo se nadali boljem izvještaju, no smatram da možemo očekivati puno bolju financijsku godinu od prošle.

11. Cijena za ARNT naravno malo down…očekivano ne :-), al zato ERNT od jučer bolji za 2,88%

Efikasno 🙂

Imam sve navedene dionice pa eto nije “sprdnja” s rezultatima….možda s “adekvatnom” reakcijom tržišta

12. Na dnevnom redu za nadolazeću skupštinu je i izmjena Statuta gdje u članku 9. stoji:

“(1) Ovlašćuje se uprava Društva da, uz suglasnost nadzornog odbora, jednokratno ili u više navrata izdavanjem novih dionica poveća temeljni kapital Društva, ali najviše s iznosa od 1.672.021.210,00 (slovima: jedna milijarda šesto sedamdeset dva milijuna dvadeset jedna tisuća dvjesto deset) kuna za iznos od 836.010.605,00 (slovima: osamsto trideset šest milijuna deset tisuća šesto pet) kuna na iznos od 2.508.031.815,00 (slovima: dvije milijarde petsto osam milijuna trideset jedna tisuća osamsto petnaest) kuna. Uprava je ovlaštena odlučiti izdavati dionice za uloge u stvarima i pravima.

(2) Ovlast upravi iz prethodnog stavka ovog članka daje se na razdoblje do najviše pet godina od dana upisa u sudski registar izmjene statuta kojim je dana ovlast.

(3) Uprava može izdavati nove dionice uz isključenje prava prvenstva upisa novih dionica dioničarima Društva.”

Smatrate li da ovo predstavlja isti rizik za razrijeđivanje dioničara kao i sličan prijedlog na skupštini Dom Holdinga 2011.? Onda nije prošao, pretpostavljam zalaganjem g. Bakića i drugih malih dioničara na skupštini.

• Pisali smo o tome, ja ovo ne vidim kao nikakvu prijetnju nego kao alat za akvizicije. Ne vjerujem da bi muljatorskim poslovima EPIC dovodio u pitanje sve što su napravili do sada, kad su ostvarili cilj. Po mom sudu ne bi ni izdavali tako transparentno izvješće sami od sebe itd. da imaju namjeru muljati.

13. Inače svima koje brine to da li bi na sovo ‘razrijedili’, pogledajte malo tko je glavni u EPIC. Mislim da on nije bio 2-3 puta u RH i također mislim da smo mi za njih kao Burkina Faso. E sad poglejdte gdje je glavni uložio svoju lovu i što ga u stvai zanima: http://rivada.com/board-of-directors/

E sad nakon toga, da ste u ovu zemlju unijeli koliko ste unijeli (5 mil. DEM u kuponskoj?), a sad imate stotine milijuna eura u ovoj igri koju ste izveli do pred kraj, što biste napravili sada? Pa vjerujem išli ka exitu, ne ka muljanju … tako bih bar ja napravio da sam u Burkini Faso napravio ovakav nevjerojatan uspjeh.

Tako da mislim da zaista ne trebamo brinuti više oko nikakvih igrica.

• Postovani g.Bakic, bas se drustvo skupilo na danasnji dan i komentiramo kako je vas blog svjetlo u tunelu danasnjeg informiranja i ucenja.Zahvaljujemo na tome i pozdravljamo…

14. ‘Samo teški zahvati, prolazak kroz dolinu suza, mogu nas izvesti iz ovog stanja’

spominje se promjena poreza koja bi bila poticajna za poduzetnike, definitivno tu očekujem smanjenje PDV na turizam, a to će se već znati na jesen kada objave svoj gospodarski program što bi moglo lijepo pogurati turističke dionice…

15. Zgodna kalkulacija za turističke dionice, Intercapital radi veliku uslugu tržištu kapitala i Hrvatskoj u cjelini da ustraje na podacima i analizama i u ovim teškim vremenima. No, analitičari su se malo zeznuli (i oni su samo ljudi) jer naglasak stavljaju na EV/EBITDA, umjesto na EV/soba, jer je to hotel koji je već došao u fazu dobre profitabilnosti … ali to je problem s našim analitičarima koji su totalka promašili turistički sektor, pa sad i svjesno i podsvjesno BAŠ ne žele da dionice vrijede više … ako dobro računam, hotel je prodan po preko 150.000 eura po sobi, vjerojatnije oko 160.000 (ne da mi se sad gledati tečaj), IAKO nije na moru, pa je u biti drugorazredan u Dubrovniku. To osnažuje ‘teorije’ koje kažu da 5* u Dubrovniku vrijedi barem 200.000 eura po ključu.

Iz današnjeg IC pregleda:
    + + +

Theme of the Day: Relative Price of Adris’ Takeover of Grand Hotel Imperial

In its annual results, Adris disclosed the price in paid for the takeover of 81.57% share in Grand Hotel Imperial last year. Adris paid a total for HRK 110.4m HRK for the shares, which would value the full company at HRK 135.4m. Furthermore, Adris disclosed Grand Hotel Imperial’s net debt at the time of the takeover, from which we can calculate the EV of the transaction in the amount of HRK 170.7m.

Grand Hotel Imperial, a non-listed tourism company, has yet to reveal its 2014 results, but according to the 2013 numbers the EV/EBITDA of the transaction would be 11.6x, with a 3.3x EV/S, 29.0x P/E and 1.9x P/B. Still, we should keep in mind that Grand Hotel Imperial is a rising business, so the relative prices based on 2014 results might be somewhat lower. But to know that, we will have to wait for the company’s 2014 reports.

After years of negative results, Grand Hotel Imperial had positive 2012 and 2013. In 2012 it recorded a net profit of HRK 2m and in 2013 HRK 4.7m. Sales revenues grew by 6% in 2013, reaching HRK 51.9m, the EBITDA margin was at 27% and the profit margin at 4%.

16. Službeno otvaranje resorta je početkom Lipnja, još tu ima sitnog posla za odraditi.
    A dotad moraju sve srediti jer se na Sv. Nikoli početkom Lipnja izgleda udaje kćer jednog od vlasnika 🙂

17. Jeli to nekima već isplaćena dividenda kad ovako veselo prodaju zadnjih dana? Ili je oglašena opasnost od tsunamija za Sv.Nikolu? Ili u scenariju “Igara prijestolja” piše da će spaliti hotel President u Dubrovniku? 🙂

18. http://www.zse.hr/default.aspx?id=58895

Atrium residence ****/* – 64
    Zvonimir**** – 85

Dug cca 25 mil €

Ukupna cijena preuzimanja 26 mil €.

Prihodi oko 100 mil
    EBITDA oko 36
    P/S 2

Radit će to puno bolje s novim managementom, ali nije baš “povoljna” kupnja.
    Problem je i što nemaju koncesiju na plažu ispred svega već je rascjepkana na razne osobe.

19. Neće više biti tako jeftinih akvizicija pogotovo zato što je turizam pokazao svoju pravu vrijednost i elastičnost na krizu, a jedan je od rijetkih proizvoda u RH koji ima sigurnu budućnost.

20. https://www.kroati.de/kroatien-infos/strand-vela-plaza.html

Nije jeftino, ima se može se 🙂 ali to je očito pomno birana investicija. Destinacija sa jednom od najljepših velikih plaža na čitavom Jadranu (bio sam na dosta plaža do Ade Bojane).
    Očito su mogućnosti daljnjeg razvoja detektirane. Hoteli su uz samu plažu, kao i veliki kamp
    površine oko 90.000 m2 http://www.hotelibaska.hr/hr/kampovi/kamp-zablace/pregled
    + Bunculuka FKK 4 zvjezdice, također vrhunski. Treba dodati da kamp u Staroj Baški sa klimatiziranim mobilnim kućicama koji je Valamar preuzeo ranije izgleda i puni se odlično.
    Dobro bi došao (zemljišta ima i više nego dovoljno) i neki novi hotelčić 5,6… zvjezdica.
    U svakom slučaju izvrsne vijesti. Čestitam

• Da, o toj akviziciji se na Krku i u Baški već duže priča. Čini se pun pogodak kako za Valamar tako i za destinaciju koja ima veliki potencijal. Plaža je prekrasna i svi objekti na vrhunskim lokacijama, a cijela kotlina je jako lijepa i zanimljiva.

• Po meni najbolja plaža u HR. Pješčana, a kad se ulazi u more onda ide u mulj ali tvrdi tako da se uopće ne diže za razliku od većine plaža (recimo u Umagu) pa tko nije bio toplo preporučam odlazak. Naravno da će Valamar sve skupa to dići na jedan viši nivo, a što se financiranja tiče tu se mogu koristiti i HBOR-ovi krediti po 1% – linije za razvoj otoka. Barem ih je prije bilo tako da vjerujem da će to izfinacirati (ako bude tako onda je već možda i prošlo na HBOR-u) iz neke izuzetno povoljne kreditne linije obzirom na nisku zaduženost.

• Plaža i priroda su prekrasne ali plaža toliko krcata da mi se čini da uz malu zbijenu Bašku tu nema mjesta za neki veliki pomak.

21. Jedva čekam sutrašnje trgovanje. Danas je vijest objavljena dosta kasno i mnogi će tek sutra reagirati. Smatram da će RIVP popraviti Bašku, njezin pristup turizmu a time i dodati dodatnu vrijednost samoj kompaniji. RIVP je moja glavna dugoročna investicija koja će se, vjerujem pokazati između ostalog i kao moja najbolja investicija u mirnu starost. Vjerujem da ste barem jednom posjetili Bašku i ovu poznatu plažu. Na žalost, u ovakvom obliku ne izaziva mi neki posebno pozitivan dojam a plaža je tako prekrasna. Ugostiteljska ponuda je jadna (puno naplati i daj što manju vrijednost za novac), smještajni kapaciteti i nisu baš neki pa makar su i 3,4 zvjezdice i sve mi daje dojam neuređenog). Shvaćam da se radi o nekontroliranom, neusmjerenom masovnom turizmu (Baška me neumoljivo podsjeća na Medulinski pristup turizmu), ali zašto to baš mora biti tako?. E pa ne mora, i vjerujem da neće biti. Radio sam u Valamaru (zato i ulažem u njega) i gdje god se oni ozbiljno uhvate posla tu se stvari jednostavno poprave na bolje. Iz ovog razloga sam danas po hitnom postupku dokupio još dionica. Duboko sam uvjeren da će Baška sa Valamarom procvjetati, naravno ne odmah ali hoće, polako i sigurno.

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )