Tržišta kapitala - turizam

Turizam: Ove godine oko 10%-12% veći rezultati, i moguće značajno veća dobit

Vrijeme je da damo i neke projekcije.

1. Turistički dolasci su i dalje sjajni, prema podacima MUP su ulasci stranaca tokom cijelog lipnja u prosjeku oko 20.000 dnevno veći nego na odgovarajući dan prošle godine (pomak u fazi 1 dan s obzirom na vikend pada dan ranije):

ulasci turista 2015-06-26

Ovi ulasci se pretvaraju i u dane boravka, o čemu kasnije.

Kako je u vrhu sezone popunjenost u RH bila ipak skoro maksimalna, ne možemo očekivati da će i u samom vrhu sezone ulasci biti toliko veći (iako, i kapaciteti su veći ove godine). Ali recimo da ćemo imati možda 45 dana prosječno većih ulazaka za 20.000, ostalo isto, ili ekvivalent (recimo 30 dana po 20.000 i 30 dana po 10.000), to je nekih 900.000 više ulazaka. Uzimajući u obzir moguće greške u podacima MUP, da iako je većina ulazaka vezana uz sezonu to ipak nije sve, i gledajući konzervativno, možemo računati na oko 7-8% više dolazaka nego prošle godine.

2. Međutim, ove godine će ‘službeni’ turizam (hoteli i kampovi), a naročito hoteli imati i bolje cijene. To je iz jednog glavnog razloga: booking je u pravo vrijeme bio jak, pa nema potrebe za paničarenjem u ‘last minute’. Vezano na to, prošle godine se pred samu sezonu dogodilo otkazivanje ruskih gostiju (nenadano i neorganizirano uvođenje viza), što je dovelo do malog cjenovnog rata u najvećoj turističkoj regiji, Istri.

Naravno, ispod velikog razloga stoje i drugi fundamentalni razlozi, primjerice:

A. Izvanredno povoljan razvoj događaja u Grčkoj, gdje balkanski muljatori, tati sinek, Cipras &Co. maksimiziraju uloge u svojim vlastitim otužnim životima (kako se sad povući i napustiti svrhu cijelog života, ektremističkog salonskog trash-marksizma, i iznevjeriti prave vladare Syrize, starčeke koji su progurali Ciprasa jer je prihvatljivo ‘mlado lice’). Npr. ovo: grčkom turizmu prijeti katastrofa.

B. Značajno unaprijeđenje kvalitete smještaja, a pomalo i usluge (recimo akvaparkovi itd.)

C. Nažalost, ovo što navodim nije zabavno kao ovo u Grčkoj, nikako se ne trebamo veseliti, ali moramo uzeti u obzir i terorizam na južnom mediteranu koji će pogodovati sigurnijim destinacijama.

Drugi važan  razlog je razumno očekivanje da se neće ponoviti prošlogodišnji katastrofalni vremenski uvjeti (u Istri 27 kišnih dana u srpnju i kolovozu).

3. Vrlo je velika korelacija između broja ulazaka i broja noćenja, ali mislim da se ove godine prosjek noćenja po ulasku može malkice i povećati, sjetite se samo odlaska turista iz kampova nakon lošeg vremena (turist u kampu tri jedan, ili čak dva dana lošeg vremena, ali treći dan mnogi odlaze).

Ukupno dakle očekujem barem 7-8% više noćenja.

4. Što se tiče cijena, one će, ali uglavnom u službenom sektoru rasti  iz više razloga, kako sam i naveo. Kako oni nisu cijeli turizam, recimo da na razini cijelog turizma možemo očekivati 3-5% veće prihode po noćenju.

Ukupno dolazimo do nekih 10-12% većih prihoda, iako mi se čini da sam gore u nekim varijablama bio konzervativan (možda možemo i više?).

5. Što se tiče hotelskih tvrtki, za većinu  očekujem značajno povećanje profitabilnosti. One naime najbolje mogu reagirati na veću potražnju, zaustavljanjem bookinga ako je predobar (kao što smo čuli na skupštini Valamara za Resort Isabella), itd.

Kako bi dakle prihodi nekih hotelskih kuća možda mogli biti i 7-10% veći, kako je standaradna EBITDA recimo 28-35%, a kako je turizam biznis jako malog marginalnog troška, to bi se EBITDA lako moguće mogla povaćati za npr. 25% ili čak i 30%. Posebno bi lako značajno veći EBITDA mogle ostvariti kuće koje su značajno uložile u nove kapacitete ili njihovo unaprijeđenje, od onih koje pratim, to prvenstveno mislim na Jadranka, Valamar i Arenaturist (možda još neki?).

6. Prošle godine za vrijeme tzv. ‘srpanjske rupe’ je indeks turističkih dionica porastao za oko 15%. Baš me zanima što će biti ove ako zaredaju vijesti o dobroj posjećenosti, dobrom vremenu i gužvama na cestama.

7. Vjerujem da će zamah koji će hrvatski turizam dobiti ove sezone biti pretvoren i u trajni iskorak, jer velika dobit osim što omogućava veće investicije, ujedno daje i ‘smjer’, naime da se investicije isplate.

8. Katastrofalni promašaj koji su skoro svi naši fondovi napravili zaobilazeći turistički sektor (iako su izrazito agresivno ulagali u naše državne obveznice, što je paradoksalno, jer koliko će vrijediti te obveznice ako turizam krahira) će se sigurno nastaviti i ove godine. Ovo je izvedba Crobex turista u zadnje tri godine:

crobex turist 2015

Naslušao sam se svakvih gluposti od naših fond managera, primjerice:
– turističke dionice su ‘neinvstabline’ (za razliku od obveznica NEXE, dionica Ingre, Dalekovoda, Magme …), što god to značilo
– ne može ih se kupiti, mi ‘savjesno’ čekamo na kupnji, ‘pa što upadne’ — elementarno nepoznavanje elementarnih stvari u fond management, oportunitetnog troška i market impacta; naravno da moraš platiti premiju npr. 10% ili 20% ako kupuješ jako potcijenjenu imovinu koja je nelikvidna, a cijena joj može skočiti i 100%
– loše izvještavanje i ‘corporate governance’ (a pogledajte ovaj izvještaj Valamara, i to na engleskom, valjda da bi se što bolje sakrili objavljuju i na engleskom)
– onda kad cijena poraste ‘nisam lud da kupujem sad kad je cijana porasla, pa time priznam koliko sam bio u krivu’ (ne nego si neznalica koja će propustiti daljnji rast)
– onda opet u krug, da je ‘skupo i neinvestabilno’ (za razliku od obveznica RH).

No, budući da su cijene turističkih dionica vrlo jake, oni će jako teško pregristi (recimo sigurno se mnogi nadali da će dionica RIVP pasti bar za iznos dividende, pa da ‘spase čast’ tako da ju stanu kupovati ‘sad kad je cijena pala’), pa će i dalje stajati sa strane. (Imajte na umu da ima fondova koji imaju vrlo malo turističkih dionica, ali to koriste da kažu da ih ‘imaju’, to je kao neki smokvin list, ali zapravo pokazuje neznanje u smislu konstrukcije portfelja, jer se naravno broje i udjeli.)

Napomena: Od turističkih dionica imam RIVP, ARNT, LPLH, SNHO, HIMR, LULG, SLRS (ove tri zadnje u vrlo malim iznosima) i ovo naravno nije preporuka za njihovu kupnju ili prodaju. Mogu jasno biti koloslalno u krivu oko svojih ulgačkih razmatranja, a također mogu te dionice u svakom trenutku prodavati ili kupovati, tko zna zašto … višak likvidnosti, potreba za likvidnošću, blesavi prodavač koji ubija cijenu, osjećam se depresivno, osjećam se euforično .. za savjet se obratite svom omiljenom investicijskom savjetniku ili slično.

Oglasi

61 replies »

  1. Baš tako nekako bi moglo biti iako mi se čini da bi moglo biti i bolje, te da će se pojaviti srpanjska grbica 🙂
    Danas u VL odličan članak Borisa Škegre o Grčkoj.

  2. A što vam stalno govorim, ovo u Grčkoj nam ide jako u korist, naslovnica FT, u mnoštvu negativnih vijesti glavna tema na naslovnici a atraktivnosi turističkih (second home) nekretnina na Jadranu. Ispostavit će se da su dionice hrvatskih turističkih tvrtki odličan hedge za sve ovo u Grčkoj … 🙂

        • Croatia, with its indented coastline and more than a thousand islands — many offering pristine waters for swimming and sailing — should be firmly on the radar of overseas homebuyers.
          Više: http://www.ft.com/home/europe

    pearls for the picking

  3. http://www.b92.net/biz/vesti/region.php?yyyy=2015&mm=06&dd=28&nav_id=1009299

    U tekstu se, takođe, navodi da je malo verovatno da će zbog mogućih neprilika u Grčkoj nemački turisti preko noći promeniti destinaciju i doći na Jadransko umesto na Egejsko more, ali se i ističe da hrvatskoj to nije ni potrebno jer je i sama visoko kotirana kod nemačkih turista.

    Torsten Šefer iz DRV-a ukazuje na podatak da je do kraja maja broj Nemaca koji su uplatili letni odmor u Hrvatskoj preko nemačkih agencija 8,6 odsto veći nego prošle godine i da je vrednost kupljenih aranžmana veća čak 20 odsto.

    Interes Nemaca za Hrvatsku potvrđuju i podaci internetske platforme trivago, turističkog pretraživača za upoređivanje cena hotela koji u svojoj ponudi ima 700.000 hotela i preko 200 buking stranica.

    Iako hrvatski hoteli nisu među najposjećenijim u statistikama trivaga, najveći broj interesenata za hrvatske hotele koji posete trivago dolazi upravo iz Nemačke, a iza nje slede Italija i Austrija.

    Najpopularnije hrvatske destinacije na trivagu su Dubrovnik, Split i Poreč, a prosečno turisti iz Nemačke koji uplate hotel preko trivaga ostanu nedelju dana, pri čemu na hotelski smeštaj u proseku potroše 1.577 evra, rekao je Filip Sturman iz trivaga.

    On je ukazao na činjenicu da je pre dve nedelje trivago krenuo i sa svojom 52. platformom – na hrvatskom jeziku (trivago.hr).

    • Mislim da nisu u pravu glede odluke turista da odustanu odlaska u Grčku. Neki zamišljaju da će default bit odlazak piknik u prirodu. To će bit mjeseci kaosa, a ne bi me začudilo da i neki pukovnik ne osjet zov domovine i…(Btw, zašto najčešće pukovnici pokreću vojne udare?)

  4. Možete li netko dati procjenu koliko je dolazaka turista vezano za izlete u Međugorje? Sve se češće čuje da Međugorje meće biti priznato i to će biti loša reklama za odlaske u svetište. Mnoge grupe odsjedaju po hotelima u Hrvatskoj (npr. Borik Falkensteiner) i odlaze tamo na cjelodnevni izlet.

    • Nije niti čudno zašto su u banani. Podsjećaju na nas samo u još goroj varijanti, nadam se sam da će naša javnost i političari znati izvući pouke iz onoga što će se Grčkoj desiti kako se isto za koju godinu ne bi kod nas desilo. Najteže je mijenjati navike i ponašanje.

  5. Drugovi i drugarice, vrijeme je da se podsjetimo kako izgleda ‘STARA DEVIZNA’, srećom ne u našem dvorištu, nego kod balkanskih muljatora

    … gdje su sad sve one strančice koje su vikale ‘MI smo hrvatska Siriza!’. Gdje je bivši predsjednik Josipović koji je primao Ciprasa ‘mladića punog ideala’ … 🙂 (čudi me da on nema komentar na sve ovo)?

    Devizna: Grci će dobiti bezvezne drahme, a zamrznuti euri će postati (nedostupne) devize.

    Jako dobro da se ovo događa u Grčkoj iz dva razloga:
    – podsjetnik našem narodu i populističkim političarima a nije kod nas
    – fenomenalne vijesti za naš turizam

    http://www.businessinsider.com/greece-bank-holiday-2015-6

  6. Ja sam uvjeren da 99 posto ljudi u grckoj nema pojma sto ih ceka u utorak,a imam osjećaj da nasi ljudi nisu nista bolji od Grka i da im ovo nista ne znaci i da im neće biti wake up call…s jedne strane mi je drago gledati da je komunizam opet dokazao da je najneuspjesniji sustav na svijetu,ali s druge imam stravican osjećaj da se nasi ljudi nece ni mrvicu osvjestiti i opametiti bez obzira na to…ljevicari jednostavno uvijek imaju neko suludo objasnjenje zasto propadnu…ili banke,amerika,cia,ljudi gusteri,urote svjetskoh elita protiv malog covkeka koji se usudio usprotiviti i slicne idiotarije…

  7. Britanska vlada izdala je kartu Sredozemlja za svoje građane koji putuju na odmor. Suma summarum, Hrvatska i Portugal su najsigurnije zemlje na Sredozemlju:

  8. Poštovani g. Bakić,
    vizni režim za Ruse, kao i Turke, nije počeo prošle godine kao što piše, već od 1. travnja 2013. godine.
    Zatim, u Hrvatskoj se konačno mora poćeti gledati turistička potrošnja, a ne koliko MUP pobroji ulazaka automobila!! Što ako je nekima primarna destinacija možda Crna Gora, a mi samo stopover destinacija, kako ćemo to prikazati u turističkoj bilanci? Uglavnom, turistički dolasci i noćenja nisu prikaz prihoda u turizmu, a ne samo Vi nego i “mnogobrojni stručnjaci”, to povezujete, ne znam zašto. Tek kad Hrvatska uvede satelitsku bilancu, moći će se reći prava zarada. A znate li kako sada mjerimo turističke prihode?? Anketiranjem turista!! Toliko o relevantnosti, mogao bi o ovoj temi još podosta reći.
    I za kraj mislim da mogućnost uvođenja Drahme nije tako bezazlena, “turistički problemi” se ne mogu tako jednostavno definirati zbog elastičnosti turističke potražnje, tako da je Grčka kao hit destinacija apsolutno moguć scenariji koji može štetiti našem turizmu.

    • Mislim da neiste razumjeli o čemu pišem. Ne diskutiram općenitu situaciju hrvatskog turizma, nego uspoređujem situaciju s prošlom godinom.
      A jednostavna analiza podataka mi je prošle godine omogućila da cijeloj javnosti suprotno ‘pogodim’ što se događa u sezoni i da nema ‘kraja sezone’ ni ‘srpanjske rupe’.

  9. Turistička dobit može se izračunati isključivo satelitskom bilancom. Zna li se turistička dobit u prvih 6. mjeseci? Koliko to iznosi?

    • Mislim da i dalje ne čitate 🙂 … odnosi se evidentno na tvrtke jer o tome i pišem, ali je primjenjivo i na turizam u cjelini, jer ga uspoređujem s prošlom godinom.

  10. Da li netko moze doci do priblizne brojke koju nasi gradjani od Slavonije do Dalmacije tokom cijele godine potrose u shopingu u BIH ? Mogu li se te brojke usporediti s zaradom od turizma ?

  11. “Izvanredno povoljan razvoj događaja u Grčkoj, gdje balkanski muljator, tati sinek, Cipras (&Co.) maksimiziraju uloge u svojim vlastitim otužnim životima (kako se sad povući i napustiti svrhu cijelog života, ektremističkog salonskog trash-marksizma, i iznevjeriti prave vladare Syrize, starčeke koji su progurali Ciprasa jer je prihvatljivo ‘mlado lice’).”

    Objasnite tko su pravi vladari Syrize, bit ce nam svima sve jasnije!!!

  12. Glas Istre, Arenaturist:

    “Arenaturist je lani u lipnju ostvario 465 tisuća noćenja. Ipak, ako zbrojimo prethodno ostvarena noćenja u prvih pet mjeseci, prva polovica godine bit će u plusu, i to za tri do četiri posto u odnosu na lani, kaže nam voditeljica prodaje i marketinga u pulskoj hotelskoj kući Manuela Kraljević.(Barbara BAN)”

    Ovo su noćenja, a očekujemo naravno i veće cijene. Pri tome od 1.6. imamo i novoobnovljeni hotel.

    • Po mojoj računici ukupni prihodi za polugodište bi trebali biti 112.514.183 kn, sad ćemo vidjeti za 30-tak dana koliko sam pogriješio. Ništa nije svemirska računica
      p.s. Hvala Grčkoj kaj nam snizava cijene dionica da možemo još malo uložiti prije nego cijena poraste kad izađu ovakvi rezultati !!!!!!!!

  13. Sve ove turbo dobre vijesti u Valamaru, (mm, dividenda, transparentnost, preporuka Erstea, report na engleskom itd. itd) te sad ovo da vode sastanke po Europi za potencijalnim investitorima dovode me do logičkog zaključka da idu u dokapitalizciju! Vjerujem da su već dogovorili sve oko nove akvizicije i da nije mala. Priče kako žele to za dobrobit malih dioničara itd,su mi malo pre nategnute.. Ako je tako onda sve pet samo neke onda bude i kako je član uprave najavio (cijene sigurno neće biti onakva kakva je na burzi). Da li netko razmišlja slično kao ja?

  14. Kolega moj Krešo….rupa i to jedna velika je “našima”u glavi….malo duže će im trebati da shvate ali bit će….

  15. Rupa se iz Grcke seli u Sangaj, krah kapitalizma, pogledajte samo taj bombastican naslov http://www.jutarnji.hr/azijske-burze-ostro-pale-zbog-krize-u-sangaju-zabrinutost-bi-se-mogla-preliti-i-na-druge-svjetske-burze/1378905/
    Onda poslje odem na graf i pitam se pa ko je ovde lud, index je u godinu dana narastao 150% https://in.finance.yahoo.com/q/bc?s=000001.SS&t=5y&l=on&z=l&q=l&c=
    Zamislite da RIVP ode na 50 kn pa nakon toga na 45, bil imali sta protiv ?

  16. Pošt. g. Bakić, planirate li možda (nadam se vrlo skoro) objaviti ovdje svoje turističke projekcije za 2016. godinu? Dosadašnji ovogodišnji rezultati su opet značajno bolji nego prošlogodišnji, pa bi bilo zanimljivo vidjeti Vaša očekivanja za cijelu sezonu, obzirom da ste provjereno objektivan prognostičar. Mislim da svi očekujemo nove turističke rekorde ove godine, bar prema najavama bookinga i dosadašnjoj realizaciji, ali se vrlo teško može naći na netu neko eksplicitno i brojčano očekivanje ukupnih rezultata, da ne kažem objektivno.
    Jeste li razmišljali i o ranijem početku praćenja ulazaka stranaca u RH (putem grafikona) ove godine, obzirom da je, čini se, predsezona još bolja (i duža?), a nadam se da ćemo istom svjedočiti i u posezoni? Hvala unaprijed..:-)

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s