Tržišta kapitala - turizam

Turizam – budućnost

Sjajna dinamika u turizmu – nekoliko novih zanimljivih dijelova slagalice

1. Jučer su RBA istraživanja objavili kvartalnu analizu s ovim vrlo zanimljivim grafikonom, koji prikazuje kako zapravo malo zarađuju hrvatski hoteli:

dveni prihod hotela

Ovo je sjajna vijest jer pokazuje koliki je potencijal. Teorijski, to bi moglo biti i loše, da ne znamo za ovaj odlični razvoj prihoda po krevetu:

a. Najprije, prekjučer objavljeni zgodni grafikoni Maistre (klik za veće):

maistara prihodi

maistara prihodi 2

b. Ovo je pak razvoj u Valamaru, iz izvješća FIMA:

valamar arpu

Prošle godine to je stagniralo, ali ne smunjam da je to bilo zbog nekih jednokratnih događaja i da će se trend nastaviti, a evo vrlo jakog razloga:

c. Pogledajte kako u stvari popunjenost kod nas vršna, isto istraživanje RBA:

popunjenost

To znači da razvoj ove godine (podaci do jučer) u broju ulazaka zaista može značajno povećati popunjenost, prosječne prihode po sobi, i naravno (jako) profitabilnost turizma, jer je turizam posao marginalno (jako) velike dobiti:

ulasci stranaca 2015-07-15

d. I. naravno, to se vidi i u promjeni portfelja, što pak, uzajamno osnažujuće, povećava i prihode po jedinici, trend koji će se bez sumnje nastaviti. Iznimno uvjerljiv trend, u samo 5 godina su 4* i 5* porasli 10 p.p., a 2* i 3* pali toliko:

struktura hotela

e. Ako želite vidjeti kako to izgleda u praksi, pogledajte cijene na novom Isabella Resortu, preko 300 eura po sobi:

valamar isabella

E sad na stranici http://www.valamar.com/hr/hoteli-porec probajte odabrati zadnji tjedan u srpnju, pa ćete vidjeti što ćete dobiti: rasprodano! I to uprvoj godini poslovanja. Ako pogledate npr. drugi tjedan u kolovozu, slično — ostaje samo nešto po jako visokim cijenama, što de facto znači: rasprodano.

2. Da malo kvalitativno vidimo što će se u stvari dogoditi, pogledajmo ovaj jučerašnji (zabavni) članak Denisa Kuljiša o crnogorskom turizmu, gdje se opisuje nekoliko projekata vrijednosti 500+ milijuna eura, nas to tek čeka, ali mislim u većem obujmu.

Napomena: Od turističkih dionica imam RIVP, ARNT, LPLH, SNHO, HIMR, LULG, SLRS (ove tri zadnje u vrlo malim iznosima) i ovo naravno nije preporuka za njihovu kupnju ili prodaju. Mogu jasno biti kolosalno u krivu oko svojih razmatranja, a također mogu te dionice u svakom trenutku prodavati ili kupovati, tko zna zašto … višak likvidnosti, potreba za likvidnošću, blesavi prodavač koji ubija cijenu, osjećam se depresivno, osjećam se euforično .. za ulagački savjet se obratite svom omiljenom investicijskom savjetniku ili slično.

Oglasi

23 replies »

  1. A je i vi komplicirate! Em neki tamo prihodi, em prihodi po sobi, em dolasci…. Pa puknut će glava onima koji su osmislili jednostavan model zvan SRPANJSKA RUPA! Previše je to razmišljanja…. Zar ne znate da su ti ulasci u biti samo oni koji kroz našu zemlju idu u Grčku na ljetovanje. Jer, broje se i oni koji avionom prolaze preko naših područja (to je nova metoda MUP-a da zavara javnost).

    Znate kako znam? Eno, neki dan kad je bila kiša, vidio sam samo par ljudi na ulici. Mislim da je taj “osobni dojam” ipak najbolji pokazatelj!

    Dakle, trebate biti PRAVI analitičar i primijetiti da se srpanjska rupa, koja nedvojbeno postoji (!) samo LAŽNO popunjava!

    • Kolega, nebih se baš s vama složio. Vjerojatno nikoga niste vidili na ulici, jer su svi bili na moru! Neki dan (ovo je ipak mjesec srpanj) sam bio na jednoj plaži u Dubrovnik (Copacabana- za domaći svit), i mogu vam reć da sam bio vrlo nervozan, što iz razloga što je bilo jako vruće, ali više što nisam mogao nigdje staviti ručnik, pa smo otišli malo dalje na stijene!! I, da, Grad nije pun, nego je prepun!

  2. Sjajna prezentacija Nenade. Imam samo opasku ovo za Valamar Isabelu, to su Vam cijene najnize onog trenutnog što ima na raspolaganju tamo, ima tu inače soba i po dosta nižim cijenama, ali Vam to tražilica neće ni izbaciti zato jer trenutno nisu slobodne, probajte ući u pojedini objekat pa će te shvatiti o čemu govorim. No stoji činjenica da su cijene otišle nebu pod oblake.

      • Hvala Vama na analizama. Pratim cijene na Isabelli od prvih kalulacija ove godine i mislim da su cijene porasle 20 – 30 % u odnosu na one prvo postavljene odnosno prve po kojima se moglo nešto rezervirati

  3. Mi smo zemlja uslužnih djelatnika. Ne možemo ništa ozbiljno proizvesti. Tehnološki zahtjevniji proizvod nikako. Nismo kreativni. Turizam, ugostiteljstvo… da. Mi smo zapravo – konobari. Ne trebamo se toga stidjeti, ali onda moramo biti dobri, najbolji konobari. Moramo naučiti jezike, popraviti zube… Mi ne možemo kao češki narod proizvesti barem – Škodu. Nismo sposobni ni dorasli tome. Ako smo uslužna nacija, ajmo to dignuti na najvišu razinu. Jer, dolaze nam u goste pripadnici ozbiljnih naroda. To je veliki kulturni kapital, veći od novca, a toga nismo svjesni. Bolji smo od naroda u ‘regionu’ samo zato što imamo predivno more, obalu i otoke. Da nemamo, kakvi bismo bili?

    • Pa nije sad da ne možemo baš ništa. Neki i proizvode, i to vrlo ozbiljne stvari. Npr. suvremeni svijet nije moguće zamisliti bez transformatora raznih vrsta. To nije moguće danas, neće biti moguće niti sutra, a u nekim situacijama (velika solarna oluja koja bi nam ozbiljno oštetila električnu mrežu npr.) tvornice transformatora mogu postati važnije od vodovoda i tvornica lijekova a da ne govorimo automobila, mobitela itd. One će tada biti ključne u restartanju Svijeta iz privremenog updanja u predindustrijsko doba.

      Imati tvornicu autmobila je zapravo vrlo rizična stvar (potencijalno “growth” dionica, ali ne znači da je tu zarada najbolja, prije suprotno), imati tvornicu transformatora je ono buffettovski-value stvar. Ako to stekneš po pravoj cjeni, to je nešto što se u portfelju drži i stoljećima ako toliko poživiš (i ako te tržište ne natjera na prodaju, naravno, Mr. Market uvijek može ponuditi ponude koje se ne odbijaju). S automobilima nikad ne znaš što će biti za koje desetljeće, možda se tvoja firma uopće ne prilagodi novom vremenu, novim elektro trendovima itd. Transformator je kao Coca-Cola, uvijek aktualan.

      P.S. Što se tiče solarne oluje, bez brige, vjerojatnost za to je postala vrlo mala i tako će biti još godinama. Kad smo kod svemirskih prilika/prijetnji za tvrtke dionica izlistanih na ZSE, sad se jedino špekulira s nekakvim “Maunderovom minimumu” između 2020. i 2030. i nekakvim potencijalnim smanjenjem temperatura u Europi pa se netko možda pita kako to utjeće na naš turizam. To su naravno više-manje gluposti. Minimum je zapravo moguće da se dogodi, ali znanstvenici kažu da temperatue nemaju razloga pasti (bar ne puno, bar ne puno više od onoga koliko bi rasle zbog globalnog zatopljenja) a ja to gledam ovako: čak i da padnu koji stupanj, pa tamo na zapadu/sjeveru već postane neugodno hladno, naš Jadran će biti još poželjnija destinacija, svi će htjeti malo u toplije južne krajeve!

  4. Vrijeme je vjetar u leđa i moglo bi biti i produženja noćenja za razliku od prošle godine kad su se skraćivali dani. Jučer pričao sa jednim ugostiteljem koji je prije nekoliko godina ubacio i prodaju sladoleda na nekim punktovima i kaže da jednostavno ubija prema onom što je bilo prošle godine. Voda isto ide puno bolje..

    http://www.index.hr/vijesti/clanak/cijela-hrvatska-je-u-crvenom-doznali-smo-kada-bi-mogao-biti-kraj-ekstremnih-vrucina/831434.aspx

    • Super da je tako jer ja sam se skoro već zabrinuo da je ovo isto kao i kiša :D, da je prevruće i da ljudi ne žele po toj vrućini nikamo. Ali ljudi su različiti, neki vole i ove po život opasne vremenske uvjete. No siguran sam da je uz malo kvalitetnog marketinga moguće ljudima objasniti da je lipanj i rujan puno bolja opcija za uživanje na Jadramu od ovih paklenih mjeseci. U lipnju i rujnu imaš i more, možeš biti i malo aktivniji kroz šetnje, biciklizam itd., sve imaš i bez straha da te sunce ubije.

      Kada to malo tako izreklamiramo nadam se da ćemo moći “vrh sezone” (popunjenost + cijene) skroz ravnomjerno razvući od početka lipnja do kraja rujan. A onda nam pred i post sezona mogu biti kraj travnja i kroz svibanj odnosno listopad, početak studenog. Jednog dana možemo i moramo doći do toga da su hotel 1. lipnja puni praktički 100 %, sasvim jednako i po jednakim cijenama (ako ne i većim, jer vrijeme je bolje!) kao 1. kolovoz.

      • Doći će i do toga malo, po malo..Aquaparkovi, adrenalin parkovi, biciklističke staze, gastro ponuda, golf tereni..Sve to doprinosi i doprinosit će boljoj popunjenosti u pred i post sezoni. Ja sam se u ovom slučaju referirao na sladoled i vodu. Korist će imati Ledo i Jamnica te ostvariti odlične rezultate. Čak je i bila izašla preporuka za kupnju Leda baš zbog vrućine i to nam daje lijepu sliku kako se može ostvariti nevidljivi izvoz kroz turizam.

    • Malo se začepila rupa pa je nastala kolona! 🙂

      Eto, sad mogu pisati kako nam je turizam katastrofa jer su gužve, a to strašno smeta. Kao npr. onom gosp. iz Beograda kojemu je to nečuveno i koji da je turist nikad ne bi došo kod nas. He he… Poznato je npr.da u Francuskoj nikad nisu gužve. Nikad.

      Nikad dobro, uvik katastrofa!

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s