Poduzetništvo

Poduzetništvo (mladih)

Katastrofalna antipoduzetnička klima, ali i prilika za političke poduzetnike

1. Eurofound je nedavno objavio Poduzetništvo mladih: Vrijednosti, stavovi, politike.

Neke stvari unutra su za plakati, ponekad se pitam kako će ova zemlja naprijed, nego ovako kako ide: nevoljko i ogorčeno.

S obzirom na potencijal poduzetnika za stvaranje radnih mjesta i omogućavanje održiva rasta promicanje poduzetništva mladih i stvaranje Europe koja će u većoj mjeri biti naklonjena poduzetnicima u posljednje su vrijeme postali prioritet na političkom planu.

Međutim, istraživanje je pokazalo da je među mladim osobama želja za time da postanu poduzetnici te njihova procjena izvedivosti u tom pogledu manja u državama članicama EU-a nego u usporedivim i rastućim gospodarstvima. U ovom se izvješću istražuju uspješne inicijative koje su provedene u pet zemalja u sljedećim područjima: poticanju poduzetničkog načina razmišljanja i kulture, uklanjanju percipiranih praktičnih i logističkih prepreka te pružanju informacija, savjeta, obuke i mentorstva potencijalnim mladim poduzetnicima.

Buduće inicijative trebaju biti usmjerene na osobe s odgovarajućim vještinama, stavovima i vrijednostima kako bi se osigurala najbolja uporaba javnih fondova.

Ali pogledajmo neke stvari iz tog izvješća.

2. Pogledajte najprije koliko je ‘poduzetnika iz nužde’, pogotovo starijih od 34 (najviše u Europi):

poduzetnici iz nuzde

Za starije od 34 tu smo u vrhu Europe, a oko četvrtine svih mladih poduzetnika to postaje iz nužde.

A sad pogledajte ovaj fascinantni grafikon na kojem se prikazane i neke druge zemlje (stranica 25 gornjeg pregleda). Prema tom istraživanju:
– poželjnost ‘samozapošljavanja’, odnosno poduzetništva u RH je najveća u Europi (oko 75% mladih tako smatra), u rangu s onim u Kini (oznaka ‘CN’) na grafikonu
– ostvarivost je među najmanjima u Europi (oko 30% smatra da je to ostvarivo)

Ovo prvo je zaista jako dobro (iako čini se, mladi uče silom prilika)!

pozeljno vs. ostvarivo

Pogledajmo to i na drugačiji način, kao razliku između ‘Ostvarivo’ i ‘Poželjno’. Procjep ‘ostvarivosti’ je za Hrvatsku daleko najveći od svih prikazanih zemalja. Na vrhu su uz nas Rumunjska, Italija, Bugarska, Grčka, Turska, Cipar, Kina, Portugal. Uočimo da bogate zemlje Sjevera imaju drugačiju situaciju: više je onih koji smatraju da je ‘ostvarivo’ nego onih kojima je to poželjno: ne treba im, ne da im se:

ostvarivo - pozeljno

3. Pogledajmo i treći element, društvena percepcija poduzetništva među mladima. Stranica 29 gornjeg dokumenta ima ovaj grafikon gdje sam zelenim označio pozitivne elemente, crvenim negativne:

drustvena percepcija

U principu svuda je pozitivna percepcija znatno jača nego negativna.

U gornjem istraživanju se dvije pozitivne ‘outwards’ (‘prema van’):
– poduzetnici stvaraju proizvode koji koriste svima (na gronjem grafikonu to je onaj na vrhu)
– poduzetnici stvaraju radna mjesta (‘create jobs’ – desno)

Vidimo da u prikazanim zemljama (EU u prosjeku, Brazil, Kina, SAD) se s prvim slaže preko 80%, a s drugim preko 90% ispitanika.

Dvije negativne se nazivaju ‘inwards’ (‘prema unutra’):
– misle samo na svoje džepove
– iskorištavaju druge

Na gornjem vidimo da ta uvjerenja ima mnogo manje ispitanika. No, iz brojki evidentno, mnogi ispitanici smatraju i negativne i pozitivne stvari, primjerice istovremeno smatraju da ‘misle samo na svoje džepove’, ali ‘stvaraju radna mjesta’ i ‘proizvode koji koriste svima’.

U biti to je ono što je davno rekao Adam Smith, ‘nevidljiva ruka’.

Međutim, ono što je jako zanimljivo je odmak od europskog prosjeka. Ovdje možete vidjeti da oko 15% više Hrvata ima negativnu percepciju nego prosječni Europljani, a oko 7% manje pozitivnu! Slično kao i Grci i Ciprani:

out-in

4. Mislim da je iz gornjega evidentno da mnogi mladi u Hrvatskoj žele biti poduzetnici (iako mnogi od njih jer nemaju drugog izbora). Ali da je to teško ostvarivo. Velikim dijelom zato jer je društvena klima krajnje antipoduzetnička.

Pa zašto se onda ne nađu neki politički poduzetnici, u postojećim stranakama ili novima, koji će ovo prepoznati, koji će zastupati mlade, zastupati protržišne politike, liberalizaciju i poduzetništvo? Mogli bi na svoju stranu dobiti i mnoge nezaposlene (i njihove roditelje i djecu) jer poduzetnici stvaraju radna mjesta. Evidentno, time ne mogu dobiti na svoju stranu većinu glasačkog tijela, ali zasigurno mogu značajan dio, možda ključan za svaku koaliciju?

Oglasi

Kategorije:Poduzetništvo

5 replies »

  1. Mislim da bi vi g. Nenade trebali osnovati stranku kapitala:) mislim da bi imali velik broj glasača da je ljudima dosta toga da budu siromašni

  2. Nenade, otvoriti Studij suvremenih investicija i poduzetništva, u inat obrazovati mlađe generacije kako bi se u bliskoj budućnosti stvorila kritična masa koja bi kompletno promjenila stvarnost u RH. Može i on-line za nas koji smo u srednjim godinama i na rubnim djelovima države.

  3. To se zaista i ja pitam. Već smo odavno zaključili gdje bi se većina domaće političke klase smjestila na onom grafikonu političkih kvadranata. Nevjerojatno je kako je kvadrant tržišno/liberalno u hrvatskom političkom prostoru praktički potpuno prazan.

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s