Trzista kapitala

Mala usporedba turista

+ hrvatski fondovi koji ulažu u turističke dionice

Evo nekih mehaničkih usporedbi turističkih dionica.

Uzeo sam sa StockScreenera MojeDionice (website koji preporučam) osnovne valuacijske podatke za turističke dionice i to sljedeće:
– P/B kao najelementarniji podatak
– EV/EBITDA kao podatak tekuće profitabilnosti
– P/S kao pokazatelj potencijala u ovoj usporedivoj branši.
– likvidnost dionice kao prosječna vrijednost trgovanja u zadnjih 20 trgovinskih dana

Mislim da kad bi se morala birati 3 elementarna podatka za dionice da bi ova 3 bila baš u samom vrhu; a naravno i na tržištu koje je nelikvidno kao naše, bitno je promatrati i likvidnost, ne samo zbog same mogućnosti ulaska/izlaska iz pozicije nego i indirektnih troškova to nosi (preskakanje bid-ask spreda, market impact).

Napomena: Ovo nisu sve turističke dionice, MojeDionice vjerojatno izostavlja neke manje / manje značajne, ne znam koji je točno kriterij. U svakom slučaju ovo je samo ilustracija na glavnim dionicama. Svi podaci su od jučer.

Pri tome:

– P/B pokazuje koliko je dionički kapital jeftin ili skup. Ovdje je jako bitno znati da li je imovina revalozirana ili se vuče još po cijenama iz pretvorbe, i kolika je (bila) stopa amortizacije (v. niže).
– EV/EBITDA pokazuje operativnu tekuću snagu biznisa, u ovoj fazi kad se tek počinje pokazivati dobra profitabilnsot puno je bolje nego P/E
– P/S pokazuje koliko tržište vrednuje kunu prihoda, a jako je bitno jer očekujem da će mnogi ‘turisti’ iskonvergirati u profitabilnosti (samo su sada u drugim fazama razvoja)

Napomena:
1. Podaci su s MojeDionice za dioince označene kao ‘turistički sektor’, s time da sam dodao još i dionice
– Excelsa nekretnine (koja je po naravi turistički biznis, odnosno nekretniski vezano uz turizam, a sav ostali turizam je u stvari nekretninski biznis)
– SN Holding, koji je u stvari holding kompanija za LRH (pretpostavljam da je neto dug nula, tj. da nema dodatnog duga ni druge imovine osim dionica LRH), a kako mu je tržiša kapitalizacija svega 67% vrijednosti njegovih dionica u LRH, za njegove paramtere (jer nisu dostupni sami po sebi) sam parametre LRH pomnožio sa 67%
– Lošinjska plovidba Holding, koja s brodarstvom više nema veze, a ostatak je turizam i remontno brodogradilište, koje zapravo posluje oko 0 ali ima velike količine novca i turistički potencijal (s obzirom na usvojene planove)

Svi su paremetri za Q2.

2. Ovo sve je mehanika i podatke treba uzeti sa zrnom soli. Primjerice:

a. kod P/B je jako bitno da li tvrtke imaju revaloziranu imovinu i vremena amortizacije. Tako P/B npr. Solarisa (koji je, čini mi se, bio značajno revalorizirao imovinu) i Valamara (RIVP) koji nije i k tome ju je vrlo agresivno amortizirao u stvari nisu direktno usporedivi.
Primjerice, Valamar je bio tako agresivno amortizirao imovinu da mu je sav namještaj, hortikultura i alati u 2012. bio vrednovan sa svega nekoliko milijuna eura (oko 4 ako se ne varam).

b. EV/EBITDA je također vrlo varljiv, jer u EV (=enterprise value) ulazi i dug i gotovina. Za početak, sve turističke kompanije će na koncu Q3 imati značajno više gotovine na računu, pa će EV (pa onda i EV/EBITDA) biti manji. Recimo za RIVP očekujem EBITDA u Q3 skoro pola milijarde kuna, pa ako se to zaista pretvori u tok novca – a EBITDA je samo ‘brza i prljava aproksimacija toka novca od operacija), samo na osnovu toga bi EB/EBITDA trebao pasti za preko 10%. Drugo, za ispravan izračun vrijednosti duga treba uzeti u obzir sadašnju vrijednost duga. Opet primjerice RIVP. Uprava RIVP je na zadnjoj glavnoj skupštini izvjestila da je prosječni trošak financiranja svega 2,5%. Recimo da bi stvarna vrijednost trebala biti oko 5% s obzirom na hrvatski benchmark. Kako su dugoročne obaveze oko 1,2 mlrd. kn, i pretpostavimo li prosječno trajanje 6 godina, to je neto vrijednost tog duga manja za (vrlo ugrubo) 6*2,5%*1,2 mlrd. = 180 mil. kn.

Zatim, tvrtke su u različitim fazama profitabilnosti. Kao što znamo, RIVP (KORF) je donedavno imala vrlo malu profitabilnost, ARNT gubitak itd. … a to je zbog ulagačke faze, što naravno nije bilo nikako usporedivo s već iskazanom profitabilnošću kampova. To je recimo zavaralo neke fond managere ‘gledače u retrovizor’ pa se fokusirali na npr. TUHO, koji nije imao velikih ulaganja i bio je praktički ‘cash cow’.

c. P/S je također varljiv s obzirom na mix. hotelskog smještaja i kampova.

3. Evo i tablice. Najprije sam napravio sljedeće: poredao sam sve tvrkte po sva 4 kriterija, od boljeg k lošijem (što manji P/B, P/S i EV/EBITDA i što veća likvidnost) i dodijelio im rangove s obzirom na to. Zatim sam zbrojio te rangove i to daje rang listu (prema ovoj metodi).

Napomena: ‘Najjeftiniji’ ne znači stvarno najjeftiniji nego najjeftiniji prema ovoj metodi, zato je u novodnicima.

usp. turista 1

Budući da ovdje vidimo da je dionica RIVP zaista jedinstvena u značaju – njena likvidnost je otprilike dvostruko veća nego sve ostale dionice zajedno!! – mislim da rang ‘1’ spram ranga ‘2’ prvog idućeg ne odaje pravedno razmjer tog značaja, napravio sam i alternativnu tablicu u kojoj sam pomnožio tri prva parametra i podijelio s četvrtim, pa dobio ovo gdje sam označio taj produkt s ‘koef.’:

usp. turista 2

Ono što je jako važno gledati je faza razvoja u kojoj su tvrtke. Recimo na GS Valamara smo čuli da je prošla profitabilnost manja od sektorske, ali da si uprava ‘daje zadatak’ da ju već ove godine dosegne.

4. Za one ulagače / štediše koji ne razumiju stvari oko burze, postoje i investicijski fondovi. Locirao sam dva koji se fokusirali na turistički sektor:

Allianz Equity
KD Victoria.

Inače, sada kad gledam KD Victoria, vidim da je opet ‘udario’ u limit što se tiče udjela od 10% u portfelju ARNT i vjerojatno je to razlog zašto stalno prodaje male količine i zato opterećuje cijenu na ovako nelikvidnom tržištu.

5. Evo lijevo i novih podataka o ‘kolovoškoj grbi’ iznenađuje me, mislio sam da se će se razlika spram prošle godine smanjiti u kolovozu.

Napomena: Jako je bitno da razumijete da je ovo samo mehanička usporedba i nije preporuka za ulaganje. Podaci i izračuni mogu biti pogrešni, stoga ih ne koristite kao uputu za ulaganje nego sami analizirajte ili se za savjet se obratite svom omiljenom profesionalcu. Imam dionice RIVP, ARNT, LPLH i SNHO (i možda neznačajne pozicije nekih drugih turističkih dionica, uglavnom u svrhu pristupa knjizi dionica). Iako sam jako dugoročan ulagač, te ili druge dionice mogu kupovati ili prodavati ovisno o raznim stvarima, primjerice restrukturiranje portfelja, potreba za likvidnošću ili višak likvidnosti, par ili porast cijene, ili naprosto osjećam se eurforično ili depresivno …

Oglasi

33 replies »

  1. EKSLUZIVNO: I ove godine postoji srpanjska rupa!!

    Gledajući vaš graf tamo s lijeve strane, vidimo da je oblik krivulje jednak onome od prošle godine. Dakle, ako je prošle godine bila srpanjska rupa, onda je i ove!

    Ili, mogli bi preuzeti pojam “srpanjska rupa” i neka se on odnosi na ovu RUPETINU između grafa od prošle godine i grafa od ove (ovaj prostor između zelene i crvene linije) koja doslovno izgleda ko rupa! A izgleda da će onda, na opće iznenađenje postojati i kolovoška rupa! 🙂 😛

  2. Ovakve su mi analize najdraže. Sjećam se onih gdje je bilo i građevinaca koji su bili jako crveni, a danas vidimo da ste bili jako u pravu radi svega.
    Nadodao bih još da je za Himir i Hmst profitabilnost manja obzirom da je država unutra i ako dođe, a trebao bi doći novi vlasnik, da će to dići na jednu sasvim drugu razinu.
    Sezona je iznad svih očekivanja, a booking za 9.mj. iznenađujući za neke male privatne smještaje (a vjerujem da će i za hotelske kuće), tak da će sve sezona biti iznad svih očekivanja.

  3. Moram priznati da nisam radio ovako detaljnu analizu turista ali znao sam da je naspram ostalih turista SNHO značajno podcjenjen.Nisu mi svi u fokusu!

    Ali moram priznati da sam se iznenadio za poziciju SNHO-a na tablici.

    sukladno ovoj “skromnoj” ali vrlo,vrlo praktičnoj analizi!!!

    Uzimajući u obzir rošade na LRH odnosno podjelu na dvije tvrtke poznat stav vlasnika o SNHO i skoro objavljivanje akvizitora jednostavno za nepovjerovati.

    Nadam se da se slažeš?

    pozz

    • Evo za SUNH.
      P/B = 1,48; rang 11.
      P/S = 3,25; rang 15.
      EV/EBITDA = 13,3; rang 13.
      Promet = 20; rang 15.

      U prvoj i u drugoj tablici bi bio zadnji s ukupnim rangom 54 odnosno koeficijentom 143.

      Uzeo sam u obzir da je u postupku dokapitalizacije temeljem predstečajne nagodbe nakon kojeg će ukupan broj dionica biti 19.418.785 nominalne cijene 20 kn i nekonsolidirano jer su se dijela riješili a ostatak (ako ga ima) ima minimalni utjecaj.

      -Novi temeljni kapital će biti 388.375.700,00 kn. 30.6.2015. nema rezervi iz dobiti niti revalorizacijskih rezervi; preneseni gubitak je 52.955.843 kn a gubitak poslovne godine 3.432.286 kn. Dakle kapital i rezerve (B) iznose 331.987.571 kn; po cijeni od 25,25 kn P iznosi 490.324.321 kn što daje P/B = 1,48 pri čemu zauzima rang 11.

      -Za ttm P/S = 3,25 pri čemu zauzima rang 15.

      -Prema izvješću za 2Q ukupne obveze iznose 602m kn, ali 95% (572m) su predmet PSN koje će po dovršetku postupka biti smanjene na 302m kn. 98% tog duga će se odnositi prema obvezi prema PRIME TOURIST RESORTS A.S. po kamati od 5% godišnje, dakle ako je 5% realna vrijednost to je to. Ostaje 30m kn obveza, međutim većina je vjerojatno prema dobavljačima koje se ne broje, a kratkoročne obveze prema bankama (kojih nema u PSN koliko vidim) su 3m kn; dakle što se tiče EV imamo dug od 305m kn. Po tome EV = 727.087.015 kn.

      -EBITDA (ttm) = 54.635.000 kn. Dakle EV/EBITDA = 13,3 pri čemu zauzima rang 13.

  4. Molim pomoc za neukog mene, gotovanskog s plaže koji ima samo mobitel. Ne mogu vidjeti azurirani graf kolovoske grbe niti na full site niti na mobilnoj web stranici… Nesto krivo radim i ne vidim taj graf nikak… laptop sam ostavio u zg. Mozda ima jos takvih bisera, mozda nisam jedini…

  5. Da, da!Ali daleko je to još od vrha…

    Očekujem odličnu izvedbu jesen i zimu kao i cijelu 2016.

    Evo prvi izjavljujem ma koliko to značilo jer ja ipak nisam profesionalni analitičar:

    da period pred nama je intezivan u pozitivnom smislu te da priče o korekcijama vani bez obzira na spektakularan rast i izjavama o stagnaciji ili padu na našem tržištu do kraja 2016. svi analitičari mogu objestit “mačku o rep”.

    sjetite se ovog posta….

  6. Vikend ide preko 400 tis.!!! Valamar će obet biti zvijezda, a i vjerojatno po treći put dionica godine 🙂 Očekujem jače vanjske igrače koje će se pozicionirati u tu dionicu.

  7. Što se tiče fondova, velika zamjerka je visina naknade, koja ih čini, da upotrijebim jedan fondovski termin, neinvestabilnim.

      • Npr. Godisnja naknada za upravljanje fondom koja se krece oko 1.50-1.80% na godisnjoj razini te naknada depozitarnoj banci od cca 0.30%….
        Ne rijetko je to i preko 2.00% u ukupnom iznosu.

        To je itekako velik iznos obzirom fondovi na razvijenim trzistima imaju naknadu od svega 0.25%

  8. Članak iz Banke me terminološki malo muči. Što su im to “neatraktivni” “alternativni načini ulaganja”? Reć bi da bi to bile dionice, no nekako ne odgovaraju opisu.
    Dobro, “kupovina trajnih dobara”, to mi je jasno, to su investicije u beton i lim denominirane u stranim valutama.
    Ako je i plaćeni oglas, ipak mi je ovo malo previše. Pardon, nije plaćeni, ne moraš platit oglas ako ga objavljuješ u osobnom biltenu.

  9. Nenade ja ne vidim razloga da stane jer trend za srpanj se nastavlja u kolovozu, a treba uzeti u obzir da ove godine talijani više putuju a to ima utjecaj i kod nas… Iskreno ja sam vjerovao u puno bolju turističku sezonu ali iskreno ne kako pokazuje graf koji šalješ a koji je izvor MUP-a. Iznenadjuje me crvena linija početkom kolovoza koja je veća od bilo koje plave u srpnju, a to je nešto jako pozitivno, tj. ne opada broj turista

  10. Gosp.Bakiću možete li komentirati usporedbu ulazaka i izlazaka stranaca u razdoblju 1.-16. 8. 2014. i u istom razdoblju ove godine.Naime prema podacima MUP-a u 2014 ušlo je u RH 5,567.580 stranih osoba a izašlo 5,222.810. U istom razdoblju u pvom mjesecu ušlo je 6,446138 a izašlo 6,400.000. Jesu li te brojke optimistične ? Je li euforiji još ima mjesta?

    • Pozdrav Ozren,

      1. Nema nikakve euforije, ovdje samo konstatiramo činjenice, plus neke jednostavne projekcije i procjene.
      2. Ako su ove brojke točne (a mislim da inače brojke izlaska nisu točne, sad da ne duljim kako i zašto), to bi bilo potpuno u skladu sa svime što znamo, ali čak i znatno povoljnije od mojih prvotnih procjena.

      Za početak uočite da je u 2015. u tom razdoblju bila jedna nedjelja više, a nedjelja je jednako jak dan za izlaske kao subota, a u 2014. jedan petak više (koji je slab dan za izlaske), to smanjuje ‘razliku’ za oko 200.000, dakle ona praktički nestaje.

      No, zašto je ovo znatno bolje nego sam očekivao? Recimo da je krajem srpnja u RH bilo ‘x’ stranaca više nego krajem srpnja prošle godine (recimo da je x=500.000), to znači da bi se ‘suficit’ u broju stranaca koji trenutno borave samo smanjio za oko 40% te cifre (jer je prosječno vrijeme boravka oko 40% od tih 16 dana), dakle i dalje ostao velik.

      A moje je očekivanje bilo da će kolovoz biti sličan kao prošle godine, samo što će biti bolje cijene. Ispada da je i broj gostiju značajno veći. Pogledajte grafikon s lijeve strane: očekivao sam da će zelena crta ‘pasti’ na crvenu već početkom kolovoza, a ona joj se približava tek sada, a siguran sam da će rujan biti značajno bolji nego prošle godine.

  11. Uz sve to i preporuke analitičara dionica je gdje je. Iako mi je najveća pozicija razmišljam je dodatno pojačati i malo zažmiriti pred onim pravilom diverzifikacije portfelja. Uostalom i Vaša je pozicija daleko najdeblja u njoj 🙂

  12. Nešto mi sve govori da bi i kod Valamara mogli imati izvanrednu dividendu kao i kod Adrisa samo u manjem postotku iako bih radije da se dobit “oplodi” sa nekom akvizicijom kojih ne nedostaje u Hrvatskoj .

  13. Citam da je valuacija dionica u auto industriji kao pola godisnjeg prihoda poduzeca.Sta bi najvise vrijedilo kao pokazatelj vrijednosti turistickih poduzeca i kako je to u inozemstvu ako bi netko odgovorio bio bi zahvalan.

  14. ovaj članak pod naslovom “Mirovinci krenuli na turizam” (poslovni.hr) oslikava kasno paljenje i kasno buđenje mirovinskih fondova. Kako kaže stara narodna poslovica “di si bia` kad je grmilo” to bi trebalo pitati fond managere mirovinskih fondova ali to je Nenad već toliko puta objašnjavao na ovom blogu. Najbolji detalj iz članka je izjava “Najvećim dijelom to je činjenica da je turizam relativno slabo prisutan na tržištu kapitala, a ponekad je teško pronaći zdrave tvrtke s potencijalom za stabilan rast” Eh, a što je bilo sa KORF, RIVP, ARNT, SLRS i drugim turistima koji “nisu bili zdrave tvrtke s potencijalom za stabilan rast”. Gdje ste bili kada je grmilo dragi fond manageri ?!?!? Ali dobro je znati da će nam sada još malo rasti cijene turističkih dionica jer će ih mirovinski fondovi kupnjom poduprijeti 🙂 🙂

    http://www.poslovni.hr/trzista/mirovinci-krenuli-na-turizam-301284

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s