Turizam

O turizmu

Uberizacija kao djelomično rješenje kvalitete smještaja u hrvatskom turizmu?

Bio sam prije par dana sudionik panela o turizmu na Weekend Media Festivalu:

Darko Lorencin (Ministarstvo turizma, Hrvatska), Tomislav Popović (Maistra, Hrvatska), Siniša Topalović (Horwath HTL, Hrvatska), Boris Žgomba (Uniline, Hrvatska), Ratomir Ivičić (Hrvatska turistička zajednica, Hrvatska), Nenad Bakić (Selectio, Hrvatska),

MODERATOR: Zoran Šprajc (RTL, Hrvatska)

i naučio sam neke stvari. Evo nekih slajdova iz prezentacije Siniše Topalovića, partnera u Horwath HTL, koji je rijetko kompetentna konzultantska kompanija u svom poslovnom području.

Ovaj me grafikon skroz iznenadio, nisam znao da je trend baš ovakav:

turizam 1

U svemu tome Hrvatska još ima jako puno potencijala. Pogledajte samo prosječne cijene:

turizam 2

A pogledajte sezonalnost:

turizam 3

Moguće je da smo zapravo u sukobu sa samim sobom:

turizam 4

Kod nas još uvijek dominira privatni smještaj, često vrlo jadne kvalitete. Stoga primjerice nije (ili je teško) moguće razvijati 5* destinacije (pa je tako i naša jedina trenutno 5* destinacija, Dubrovnik, zapravo 5* destinacija za goste od 3*, što možete vidjeti po brandovima na Stradunu, bureki, bofl roba itd.)

U vezi toga, jedna vrlo zanimljiva opaska g. Topalovića. Naime, ‘uberizacija’ a to je za turizam Airbnb, Booking.com i drugi zapravo dižu kvalitetu. Naime sustav ocjenjivanja je vrlo moćan, zašto bi netko u destinaciji išao na smještaj koji je 100. ili 200. na listi po kvaliteti (ocjeni korisnika). To dovodi do većeg truda i ulaganja iznajmljivača, ali i kao putokaz novim investitorima u apartmane/kuće. Svi koji su se vozili Uberom znaju koliko je kvalitetna usluga u njemu — to značajno unaprijeđenje kvalitete kroz ‘nemilosrdni’ sustav ocjnjeivanja je jak i vrlo pozitivan učinak ‘uberizacije’.

Oglasi

Kategorije:Turizam

25 replies »

  1. Kakva hrpa intervencionista na okupu 🙂 iako svakako poneki sudionik i nije.

    Glavna pretpostavka je da turizam treba master plan iz centrale — da nije dobro da se razvija sam od sebe.

    Zapravo se sasvim solidno razvija sam od sebe. Ono sto bi trebalo napraviti je ukinuti sve drzavne poticaje turizmu (HBOR krediti, itd) kako bi se gradilo jos manje velikih hotela i kako bi jos veci postotak smjestaja bio privatni smjestaj.

    Sto se tice “uberizacije”, svakako, ocjenjivanje je super stvar. Medjutim i bez nje turisti poprilicno dobro znaju kamo idu i kakvu kvalitetu ce dobiti.

    A sto se same kvalitete tice, tu je u igri cista biznis logika. Zasto bih ja stavio najkvalitetniji namjestaj u apartman ako mu ne mogu podici cijenu toliko da opravdam tu investiciju? Kako se nasa stalna klijentela bogati i kako se mi bogatimo (i kako opadaju cijene nekih stvari, posebno bijele tehnike), tako su i apartmani sve bolje opremljeni. Opet bez drzavne intervencije.

  2. Poznato je u teoriji turističkog sektora da se najveća dodana vrijednosti stvara u hotelijerstvu i u hotelima se u većini zapadnih zemalja ostvaruje preko 70% noćenja, i to je činjenica. Ne moramo mi izmišljati toplu vodu u hotelskom biznisu kada je već sve otkriveno u razvijenom svijetu. Što je problem kod nas u privatnom smještaju što imamo oko 60.000 registriranih privatnih iznajmljivača od 0 do 5* kvalitete, koji iznajmljuju možda oko 300.000 kreveta, dok možda 600.000 kreveta u privatnom smještaju posluje u sivoj zoni i ne može s 45 dana popunjenosti godišnje nikada otplatiti APP plaćeno do 2008. godine oko 2000 EUR/m.kv. I onda imate jedno turističko mjesto recimo Dubrovnik, Opatiju ili neke manje poznate kokošarske destinacije gdje se na istoj plaži kupaju gosti koji troše 100 – 150 EUR/dan i gosti rodjaci, prijatelji ili čak legalni korisnici APP koji troše 20 EUR/dan i rade u Slovačkoj za 500 EUR mjesečno u automobilkoj industriji i nekako skrpaju za 7 dana odmora na Jadranu…I takav turizam kakav je, ne naročito potican od države čini oko 50% izvoza RH, preko 50% BDP i glavni je socijalni amortizer u RHm u biti jedina perspektivna gospodarska grana u RH koja ima budućnost…
    Ono što većina ljudi ne razumije je da se ne prodaje privatni APP, već se prodaje cijela destinacija i ona se mora tržišno pozicionirati prema određenom tipu gostiju, što je u većini slučajeva gdje ima previše izgrrađenih APP praktički nemoguć jer se mješaju gosti koji se razlikuju po kupovnoj moći do 10 puta, što se može jedino riješiti cijenom, pa neka svaki sloj gostiju nađe adekvatan smještaj za svoj džep, a privatni APP su jedno 5 – 10 jeftiniji od boravka u hotelu s 4* i 5*, pa mi vi recite što je isplativije graditi? 🙂

  3. Dvije misli vezano uz ovo, nek me ispravi neko ako krivo razmišljam;
    1) Turizam je jedina izvozna djelatnost na koju država ubire PDV, zar ne? Na proizvode koji se izvoze ne ide naš PDV.
    2) Vidimo perspektivu turizma. Al vidimo li “teroriste” koji nam prijete? Tu ne mislim na ove teroriste koji prvo padnu na pamet nego na ove naše teroriste na vlasti (bilo koji) kojih se moramo paziti jer ne bi me čudilo da idu piliti granu na kojoj sjede i povećaju još koji put PDV u turizmu. Kad mu već tako dobro ide, šteta da sve uzmu zločesti privatnici. I to bi bilo kratkotrajno, samo dok ne prođe ova kriza u svijetu.

  4. Krenuo je novi krug privatizacije HIMR I HMST. Nakon sutrašnjeg završetka natjecaja za Kupare, HIMR I HMST ce pokazati potencijalnu vrijednost turizma.
    HIMR očekuje objavu rekordne dobiti, HMST ce vjerojatno objaviti zanemarivu dobit, ali u prilog mu ide uredjenje plaze od strane privatnog investitora u iznosu od 100 mil kn, i pocetak proširenja i modernizacije zračne luke u vrijednosti 247 mil eur.

  5. Nagađa se koja bi mogla biti ulaganja u turizmu od strane Adrisa ili Valamara.
    Nigdje nisam vidjeo da se u tom kontekstu spominje Lošinjska a smatram da sami ne mogu razviti potencijal kojim raspolažu.

    • Još jedna uhljebčina. Po fizionomiji bih rekao da nije niti radišan, niti okretan. Superheroj koji nas spašava i brani, iako ga nitko nije zvao. Kad već broji i zbraja tuđe pare, zašto ne kaže koliko on zarađuje? I za što?

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s