Turizam

Turizam u Hrvatskoj u jednom grafikonu (1985.-2015.)

Gostujući tekst: Ivica Brkljača

Čovjek koji sve macro stvari ‘pogađa’ daleko bolje od svih naših profesionalaca u bankama (i koji je jedini uz mene ‘pogodio’ veliki rast BDP u trećem kvartalu, iako tada toga nisam bio svjestan jer nisam bio pratio njegov rad na FB grupi Croatian economists and friends poslao mi je sljedeći tekst i dozvolio objavu na ovom mjestu.

+ + +

Hrvatski turizam u jednom grafikonu:

tuirzam u Hrvatskoj u 30 godina

Hrvatska je tek prošle 2015. godine premašila predratni broj noćenja. Drugim riječima, danas smo tamo gdje smo bili prije 30 godina. Broj dolazaka smo premašili još 2007. godine, ali kako turisti danas kraće ostaju u nekoj destinaciji odnosno sve manje ljudi želi provesti cijeli godišnji odmor na jednom mjestu (a to je danas lakše zbog bolje infrastrukture, udobnijih automobila, jeftinijih letova i sl.), trebalo nam je još 7-8 godina da dostignemo rekordni broj noćenja ostvaren 1987. godine.

Kada to stavimo u kontekst povećanja turističkih putovanja koja su u Europi porastla oko 2,5 puta u istom periodu, a u svijetu gotovo utrostručena, tek tada vidimo koliko nas je rat unazadio odnosno gdje bi bili da nije bilo rata.

S pozitivne pak strane gledano, ovo nam pokazuje koliki je potencijal hrvatskog turizma!

Trenutno se turizam RH nalazi na jednoj prekretnici, a što je mislim evidentno iz izvješća hrvatskih turističkih kompanija. Dugo godina smo mogli slušati naše hotelijere kako govore da je turizam nisko-profitabilna grana – i to je bila istina. Međutim, ako znamo da je to biznis niskog graničnog troška (primjerice, troškovi nekog hotela za ugostiti 400 osoba nisu bitno manji od troškova koje imaju za ugostiti 500 ljudi, dok će prihodi narasti za cca 25%), to znači da se većina porasta prihoda prelijeva direktno u dobit. Drugim riječima, mali porast prihoda donosi skokoviti rast dobiti, a što je najlakše uočljivo kroz rast EBITDA.

Kao što vidimo na gornjoj slici, smještajni kapaciteti se nisu značajnije mijenjali. Greenfield investicija nema puno – uglavnom su sve investicije išle u obnovu i podizanje kvalitete postojećih hotela. Dakle, ponuda (smještajni kapaciteti) se nisu bitno brojčani mijenjali dok se istodobno potražnja značajno povećala zadnjih godina. To je uvelike utjecalo na profitabilnost naših kompanija i današnje stanje u ovoj industriji je bitno drugačije nego prije samo 5 godina (2015. u odnosu na 2010. godinu porast noćenja 27%).

Na ovo se sad veže još jedna bitna okolnost: popunjenost stalnih postelja u vrhuncu sezone. Pogledajte sljedeći graf.

popunjenost stalnih postelja

Primijetite da su ovo podaci za 2014., a prošle godine je porast noćenja bio za velikih 7,7% pa su ove krivulje još pomaknute prema gore.

2014. je u kolovozu popunjenost hotela bila 95,2% (dakle uključujući i one neobnovljene „rupe“ od 2*), a kako je prošle godine bilo još više noćenja, slobodno možemo reći da se radi o 100%-tnoj popunjenosti (iole boljih) hotela u srcu sezone. E sad, možemo zamisliti što će se dogoditi sa cijenama noćenja kad se potražnja još poveća, kad se traži soba više? A naročito kada buking krene jako i rano kao ove godine kao što smo imali prilike čuti od ministra.

Pred hrvatskim turizmom su zbilja svijetle godine.

p.s. Jedna zanimljivost – u zadnjih 15 godina (dakle uključujući period velike svjetske financijske i gospodarske krize), samo jedne godine (2009.) smo imali pad noćenja i to za sitnih -1,4%. Sve druge godine su zabilježile rast noćenja.

Oglasi

Kategorije:Turizam

16 replies »

  1. Mislim, da nakon ovih dijagrama, a bilo ih je nekoliko vrhunskih na ovom blogu, više nitko ne bi smio imati dilema oko turizma i svega što donosi dobit vezano za turizam. Investitori odriješit kesu i investirat, gradit, renovirat, obnavljat naše bisere na otocima i na kopnu. Politika napokon olakšat uvjete i spustit poreze. Konzervatori i lokalna zajednica pronać mjeru u aktivnosti i represiji, jer ni jedno ni drugo nije s mjerom. Jedni su pasivni, da ne kažem lijeni, uljuljani u svoje šerifovske fotelje, a ovi drugi su previše represivni i kruti u svojoj povijesno-umjetničkoj struci, pa zajedno jedni i drugi koče investicije a stare jezgre u Dalmaciji propadaju naočigled. Obrazovni sustav prilagodit potražnji i podignuti značajno, trenutno skromnu i upitnu kvalitetu ugostiteljsko-turističkih škola i studija. (izuzetak je Opatija). U ovoj grani za svih u državi ima posla i zadataka ako se pogled makne dalje od uskih volunatrističkih rodjačko-mrežnih interesa. Posla ima od Horvat Đura, genija za ekootpad, do dizajnera okoliša, none sa lokalnim slasticama do malih ribara i OPG na najmanjem škoju i Zagori. Ove stvari bi trebale biti vizija razvoja zemlje za narednih 30 godina, i interes svih neovisno o lokalno-političkim i drugim trivijalnim talasanjima političkog establišmenta koji se ionako naizmjenično izmjenjuje u foteljama a naše vrijeme curi li ga curi.

  2. Jest vidio sam i ja, kako vam se čini? Još uvijek gubitak doduše manji nego prošle
    Može li mi tko odgovoriti koji to tur. objekt oni NE konsolidiraju? Pakoštane će biti u konsolidiranom jel? Pa od čega im onda prihod(i) od turiističke djelatnosti u nekons. izvještaju? odnosno hoteli i restorani

    • I ja bi volio pročitati može li tko upućeniji što izvući iz ovakvog FI, jedinog koje PRFC izdaje i to na 1. travnja.
      Nema nam druge nego čekati što će Slavonski ZIF izvjestiti o daljnjem razvoju izvršenja pravomoćne sudske presude jer ne vjerujem da će ih iz proficija preteći u tome.

  3. Ove godine nam je malo Uskrs “uranio”… To je kao negativno… Međutim…pravoslavni Uskrs je 1.5. ove godine. (Hint: Rusi..).

  4. Danas članak u JL gdje se najavljuje dolazak svjetskih turističkih kompanija u lijepu našu kroz nekoliko idućih godina. Sad će se svi tući za biznis koji prije par godina nije bio profitabilan 😀

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s