Uncategorized

Govor za dimplomce RIT Croatia (Commencement Speach)

Prošle subote sam imao čast održati govor za diplomce RIT Croatia. Evo ga:

+ + +

– Poštovana ekscelencijo Julieta Valls Noyes, veleposlanica Sjedinjenih Američkih Država u Republici Hrvatskoj,
– Članovi Odbora i ‘Platform Party’,
– Predsjednik i Dekan RIT Croatia – Don Hudspeth, te RIT Croatia nastavnici i osoblje,
– Dragi studenti i gosti, prijatelji i obitelji

 

Kakva je budućnost? Kompleksna, volatilna, nesigurna i ambivalantna. Zašto kažem ‘je’, a ne ‘biti će’? Jer se vrijeme sažima, i budućnost je već stigla – samo nije ravnomjerno raspoređena.
Svi znamo jasno kako su znanja koja smo stekli manje važna od vještine, a među njima je prominentna vještina učenja.

Međutim, za vještine kao što kreativnost, vještina komunikacije i suradnje, kritičko razmišljanje i vještina rješavanja problema se ne dobivaju diplome. A znanja koja su nam potrebna su sve više iz kategorije ‘pismenosti’, kao što su jezična i numerička pismenost, znanstvena pismenost, računalna i financijska pismenost, ali u današnjem ambivalentnom i kompleksnom svijetu svakako i kulturna i društvena pismenost.

No, za vaš uspjeh u životu najvažnije su osobine ličnosti, odnosno karaktera, kao što su znatiželja, inicijativa, adaptabilnost, svjesnost o društvenom i kulturnom trenutku, te naročito upornost. Čak i vještina učenja ne znači puno bez želje za učenjem i osobnim razvojem, radoznalošću, ona je ili neiskorištena ili mrzovoljno iskorištena samo jer ‘moramo učiti da ostanemo konkurentni’.
Možda se pitate: ‘Pa što nam on to priča, došli smo proslaviti diplomu, za mnoge od nas je ovo jedan od najsvečanijih događaj u životu, a on nam govori da diploma i nije tako važna?’. Vidjet ćete do kraja moga govora da ste na pravom putu i da je ova diploma važan korak za vas.

[Uglavnom preskočeno / početak …. Moja karijera i životni put su bili vrlo neobični za Hrvatsku – a tek sam počeo! – ali vama to vjerojatno neće izgledati tako čudno. Diplomirao sam i magistrirao matematiku, a doktorat nisam završio jer sam s 30 godina postao poduzetnik, naprosto dao otkaz i otišao. Moj prvi poduzetnički poduhvat – bavio sam se analizom financijskih tržišta – nije bio financijski uspješan, ali me je motivirao da brzo učim stječem nova znanja i omogućio promjenu karijere, te sam svoje mjesto našao u jednoj banci.

Krajem prošlog STOLJEĆA, 2000. godine – a koristim ovu riječ samo da naglasim kako se povijest brzo mijenja – opet sam se vratio vlastitim poduhvatima, ovaj puta u novim medijima – MojPosao je počeo kao eksperiment za financijski portal, kao nešto ‘dovoljno jednostavno da isprobamo kako radi Internet’, i osam godina kasnije završio kao najveća transakcija u novim medijima u regiji. I danas je uvjerljivi lider na svom tržištu. Paralelno, postao sam poduzetnik u ljudskim resursima, a SELECTIO je danas dominantno društvo na svom tržištu u uslugama u ljudskim resursima – potraga za kadrovima, savjetovanje – a Electus uvjerljivo vodeći u privremenom zapošljavanju. Sve su to društveno vrlo korisni poduhvati jer potiču zapošljavanje, koje je u Hrvatskoj veliki problem kako za tražioce posla, tako i poslodavce. Ali, vjerujem ne i za vas – vratit ću se i na to kasnije.

Također sam se bavio investiranjem u javna društva, zapravo kao možda jedini dugoročni aktivistički investitor u Hrvatskoj, a u zadnje vrijeme uglavnom sam potpuno posvećen filantropskom poduhvatu uvođenja STEM edukacije u školstvo u Hrvatskom, ali i međunarodno, gdje imamo ogroman utjecaj na sudbine mnogih mladih ljudi – dajemo im mogućnost da usvoje komptencije za svijet koji se bro MIJENJA, ali i na cijeli obrazovni sustav. Zapravo, mogu reći da sam se ponovno rodio kad je stalna i fundamentalna PROMJENA postala normalna za mene … Uglavnom preskočeno / Kraj]

Diploma koju danas stječete je, svejedno, jako važna. Jednim dijelom, ona je test, koji poslodavcima, vašoj okolini, ali i vama pokazuje da imate dovoljne općih kompetencija da ste ju uspjeli steći.
Iako će stalna PROMJENA biti normalna za vas, dobra početna pozicija je bitna. Karijera počinje odabirom prave vrste edukacije i prave edukativne institucije. RIT-ova misija, vizija i strategija edukacije su u skladu sa zahtjevima modernog doba. Sam RIT definira PROMJENU kao glavnu dimenziju svoje posvećenosti uspjehu i bazira edukaciju ne samo na akademskoj izvrsnosti, nego i na kreativnosti, inovativnosti, poduzetničkom duhu i odgovornosti. Društvena dimenzija je također važna – na primjer raznolikost i voluntiranje su ključni za uspjeh studenata RIT.
Poslodavci za diplomante RIT kažu da su motivirani, spremni za učenje i timski rad. Da su inovativni, proaktivni i vješti u komunikaciji. Tu smo već duboko ušli u zonu najcjenjenijih kompetencija.

Međutim, ova diploma je izuzetna i još po nečemu. Kao što znate, Hrvatska je često depresivna, pa čak i ogorčena. Nakon ekonomskih i društvenih trauma socijalizma, uslijedio je mučan rat, umnogome nepravedna privatizacija, a donedavno teška i dugačka gospodarska kriza. A u ekonomskim odnosima se često oslanjamo na rentni mentalitet, primjerice u turizmu i gospodarskim odnosima s državom. Hrvatskoj nedostaje dinamizma. I on će zasigurno doći.

Hrvatska je sjajno pozicionirana za budućnost, a trebamo mijenjati mentalitet. Upravo prema dinamičnom, otvorenom mentalitetu kakav se njeguje na ovoj instituciji. Tu ste vi sjajno pozicionirani za promjene koje su pred nama. Danas je jaz između onoga što jesmo i što želimo biti, kao pojedinci i kao zemlja, sve lakši za preskočiti. Upravo kao što radimo s Croatian Makers, dajemo djeci jednakost prilika masovno dovodeći naprednu STEM edukaciju u Hrvatsku – ali još više, naša je misija stvarati kulturu uspjeha.

Mogli biste biti i tužni da ono što je prije bio kraj i cilj – diploma – pa smo ‘nakon toga mirni’, postaje tek početak. No, za nas koji znamo i vidimo da je svijet sve bolje mjesto, da u istom trenutku kada stotine milijuna, i čak milijarde ljudi izlaze iz siromaštva i postali su ili postaju ravnopravni građani 21. stoljeća, a istovremeno se svijet globalizira, to znači ne samo da možemo biti sretni jer oni manje pate, nego da i možemo uživati u njihovom doprinosu gospodarstvu i kulturi. A taj doprinos nije samo voluman, nego i još više raznolikošću. Tako da naši intelektualni i stvaralački životi postaju duži, bogatiji i dublji, možemo biti ostvareniji. Tako da je ova diploma za vas samo početak puta na kojem ćete se moći više ostvariti nego prethodne generacije.

Ponekad su ovakvi govori šaljivi – jer tako je najlakše pokazati ono najvažnije, humanost. Kako je meni ovo prvi, idem na sigurno – ‘ozbiljnost’. Ali ne zaboravimo naglasiti najvažnije. U doba kad su promjene zaista neshvatljivo brze, kad je skroz jasno da je moguće i da svijet postane toliko bogat da nitko neće morati, ili trebati, raditi – što naravno otvara cijeli niz ogromnih društvenih problema – pa je moguće da i sva znanja, ali i velik broj vještina i osobina ličnosti neće biti ‘potreban’ za svijet rada, ostat će nam odnos s ljudima oko sebe kao ključna kompetencija. Stoga je najvažnije da razvijamo i njegujemo ljubaznost prema bližnjima i prema daljnjima, pomažemo drugima da, izbjegnu patnje i ostvare svoje potencijale, a za vas se nadam da ćete to ostvarivati u Hrvatskoj, te biti dio ‘magnetnog’ polja koje će privlačiti i druge mlade ljude.

Oglasi

Kategorije:Uncategorized

14 replies »

  1. Ključni po meni problem hrvatskog društva je što mi nismo razumjeli demokraciju,to vidimo i kod kurikuralne reforme,mi imamo danas podjeljeno društvo za ništa gdje sa jedne strane imamo jednu interesnu skupinu koja svoje osobne interese i svoj ego želi svojima provući kao ideološki sukob sa ovima drugima a isto to rade ovi drugi.Zašto je to tako?Zato što u ovoj zemlji nitko ne promovira ideologiju različitosti,ako se mi dogovorimo da u kurikulumu nema nametanja svjetonazora i ideologija i da ćemo povijest pisati na osnovi usvojenih standarda i povelja eu mi nemamo više nikakvih ideoloških problema ni svjetonazorskih,sva rasprava bi se dovela u okvir struke i argumenata.Znači ako vaš strateški dokumenat sadrži rečenicu da nema nametanja svjetonazora u obrazovanju,onda ih nema,onda učenici i studenti mogu učiti o svim ideologijama i svjetonazorima kao opće gradivo a ne kao nekada marksizam,naravno ako živite u kapitalizmu da morate ukazati u obrazovanju kako se nositi sa tim kapitalizmom,kako on funkcionira,morate financijski obrazovati ljude,osposobiti ih da se mogu nositi sa izazovima vremena a da pri tome i ne morate glorificirati taj kapitalizam ali morate u obrazovanje ugraditi kako on funkcionira,kao što možete učiti o nekom motoru i njegovim sklopovima…

    Kada bi se postigao takav konsenzus između desnih i ljevih onda više mutne vode i sakrivanja iza svjetonazora i ideologija nema…Ajmo sakupiti sve najbolje ljude sa referencama i idemo delati.
    Npr nenad bi jako mogao pomoći u financijskom djelu kurikuluma kao i programima učenja robotizacije,to nitko ne može tako dobro ugraditi u obrazovanje od njega jer ima i teoriju i praksu,o tome jokić,prosperov novak,culej,budak i slični nemaju pojma,niti znaju o čemu se radi niti znaju koliko je to danas značajno za društvo,svi imaju svoja područja gdje mogu puno dati…

    Čitav problem je taj što će na kraju to završiti tako da će jedni propagirati ljevičarsku ateističku hrvatsku i to htjeti provući kroz obrazovanje a drugi će htjeti provući “katoličku džamahiriju” tako kod nas na kraju to završi jer nitko ne promovira ideje europe u koju smo dobrovoljno ušli,liberalizam jest ideologija ali je to ideologija prava na izbor i slobodu,naši talibani ljevičari bi kroz tu slobodu htjeli provući socijalističke ideje i svjetonazor a ovi katolici talibani oni ugradili katoličku vjeru i svjetonazor u obrazovanje,kada im se kaže da ne može ni jedno ni drugo onda se može početi “delati” a do tada će biti rat…Neka u kurikulumu promoviraju ideje slobode,različitosti i prava na izbor i to je čitava priča,to je temeljna ideja na kojoj je stvorena eu.
    Netko im to mora javno,glasno i razumljivo reći?Samo je upitno dali je to politički interes tih osoba koji im to javno moraju poručiti?Uvijek se vraćamo na osobne interese kao kočnicu razvoja društva?

    Oni se danas natežu jeli judita od marka marulića treba biti lektira i 3 ili 5 osnovne i na to potroše čitavu emisiju,dovedu ljude koji mogu razgovarati samo o tom području i kojima sa time počinje i završava svijet a još u nizu tih rasprava nismo čuli prijepore na koji način bi financijski trebali opismeniti naciju a to je danas puno važnije i od judite i marulića koji su isto važni ali ovo je po meni puno važnije.

  2. Jako lijepo rečeno! I dobro da nije šaljiv govor, takvi su ili isprazni ili ih se ne shvati dobro, ovo ima stvarnu vrijednost za sve koji su to čuli/pročitali.

  3. Naravno laik sam u tom području ali slušam sve te rasprave,jedni kažu javni poziv,drugi kažu javni natječaj?Sad meni nije jasno koga oni pozivaju?Nisam čuo da kažu treba nam pet eksperata iz područja književnosti,pet matematika,pet filozofija i sociologija,pet financije i ekonomija,pet informatika,pet stem područje,pet medicina ,pet strojarstvo,pet učitelja razredne nastave od 1-5 razreda,pet teta iz vrtića,itd itd Nego natovare se ovi sa društvenih fakulteta i oni bi sve vodili i kordinirali?A veze o određenim područjima nemaju?Neke partijsko srodne interesne skupine u komisijama a u komisijama zastupljeni ljudi iz dva tri područja?I sad će oni sve iskordinirati i osmisliti?Kao da onaj povjesničar zna što je dobro a što loše što mu govore neki različiti profesori ekonomije ili fizike?Odakle on zna prosuditi što bi bilo dobro a što ne,osim da odlučuje po simpatijama ili bliskosti sa nekim?
    Čisto kao laik pišem jer ne razumijem uopće kriterije i organizaciju pod kojom se odvija kurikularna reforma,ne može jedan čovjek iz područja ekonomije ili matematike odlučivati dali su neke primjedbe korisne ili nisu,po meni tako se to ne radi?Barem bi iz svog područja struke 5 ljudi ili 7-nevažno ,važno da je neparan broj, morali odlučivati i o primjedbama ili sugestijama na program obrazovanja?

  4. Ako npr fudbalski sudija goran marić odlučuje kakvu bi ekonomiju morali učiti znamo da ćemo učiti dogovornu državnu ekonomiju druga tita,ili vam ga mutant socijalizam,i čovjek je školovan i doktor barem na papiru,banaliziram stvar do kraja ali je tako,znači vi u područjima ekonomije morate imati u komisijama i ljude različitih ekonomskih misli ako hoćete i ideologija…u društvenim znanostima je isto,zato je važno u strateški dokumenat staviti da se naš odnos prema povijesti ujedno i podudara sa poveljama vijeća europe i standardima eu,da se mi nebi natezali oko gradiva tita i ante jer onda nikada mi nećemo reformirati obrazovanje jer se tu nikada “naši i vaši” neće dogovoriti…Ali to im netko mora reći a taj netko je politika!

  5. A jokić kaže proveli smo javnu raspravu,stiglo je masu primjedbi i sugestija mnoge smo usvojili samo ne kaže koja stručna tijela su o tome odlučivali,koji je sastav tih ljudi i koje su im kompetencije da odlučuju na primjedbe i sugestije iz različitih područja?On stalno govori “mi” i moj tim “500 ljudi” i ubili smo se od posla?U što nitko i ne sumnja ali nisam čuo kako je taj sustav postavljen,organiziran,zašto primjedbe i sugestije i odgovori na njih nisu svima dostupni na webu ako promoviramo 22 stoljeće,da vidimo razloge usvajanja,odbijanja prijedloga i sastav ljudi i kompetencija koji odlučuju i obrazlažu razloge?Možda sam u krivu ali meni ovo sliči na horuk,sad smo mi u to krenuli,radilo je 500 ljudi na tome,ne znamo ni tko,ni po kojem kriteriju,ne znamo ništa a svi viču da su za transparentnost?Javni poziv?Javio se samo jokić?To je već u startu pogrešno?
    U nas je sve na horuk pa gdje završimo,nitko i ne zna postaviti sustav i učiniti ga jasnim i transparentnim i omogućiti svim ljudima u sustavu obrazovanja da napišu svoje prijedloge ili sugestije jer genijalci su uvijek manjina a prosječni su uvijek u bučnoj masi?Tko je omogućio tim genijalcima u manjini da se i o njihovim prijedlozima odlučuje?Tako se izbrusi izvrsnost?A svi se kunu da im je to cilj?

  6. Nenade govor vam je izvrstan ali moram izreći jednu primjedbu u svezi privatizacije koju ste spomenuli u govoru,složiti ćemo se da je bila nepravedna ali bih jako volio da se povede jedna ozbiljna rasprava dali smo imali tada drugu alternativu jer kao što znamo nitko od privatnih osoba tada nije mogao imati na izlasku iz socijalizma novac za kupovinu poduzeća odnosno privatizaciju.To je užasno važna stvar i nije mi jasno kako nemamo ozbiljne javne rasprave na tu temu jer dio depresije o kojoj govorite je uzrokovan upravo tim promišljanjem nepravedne privatizacije.Ja bih iskreno volio čuti što je tada bila alternativa?Dalmacijavino ili brodogradilišta?Njih eto tada na našu nesreću nismo privatizirali?Ajmo usporediti te nepravde sa drugim zemljama istočnog bloka moguće da nas to neće onda tako mučiti.To je užasno važna tema za naše društvo jer ako je sve to bila pljačka i nepravda onda čemu ne srušiti sve i vratiti na početak?Nadam se da me razumijete?

    • Istina je da možda nije ni bolja ni lošija nego drugdje, ali ono što sam htio reći je da to mnoge ljude žulja, a i čitavo društvo stalno opterećuje BAŠ ZATO jer nismo nikad preuzeli tržišno gospodarstvo, osjetili stvarni napredak, pa se ljudi vraćaju stalno na to.

  7. Jmislim da je uloga kurikularne reforme predimenzionirana i da je to s aspekta znanja najnebjtnija stvar za buduće mlade ljude. U današnje doba googla vi možete besplatno pratiti predavanja najboljih profesora i znanstvenika ,potpuno besplatno,i ukoliko želite upiti znanja mogućnosti su beskonačne,a ova cmizderenja ljevičara,i najzadrtijih samozvanih intelektualaca,jer to su najzatucaniji ljudi,s obzirom da ne žele uvažiti nikakva tuđa mišljenja,različita od svojih su u stvari nebitna i tako je potpuno svejedno kakav će kurikulum biti ili neće biti, tehnologija će ih pregaziti ovako ili onako

  8. http://liberalniforum.com/2015/07/26/ludwig-von-mises-zasto-ljudi-mrze-kapitalizam

    Siguran sam da nitko nije promislio da bi recimo izuzetno važno bilo da se djeca u tom tkz. građanskom odgoju uče ovakvim stvarima i da ih se od malih nogu uči da kontroliraju svoju ljubomoru,jal ili zloću?Da im se objasni da je život kao jedan sport u kojem svi nećemo postati ronaldo ali da to ne znači da će ronaldo biti zadovolniji ili sretniji od njih u životu ili da će im ta činjenica onemogućiti da i oni rekreativno uživaju u nogometu,ili ako nisu krleža da se nauče uživati u onome što je krleža napisao-stvorio?To je jebeno važno učiti djecu od malih nogu puno važnije i od judite i marulića jer ako se sutra pobiju zbog osjećaja jala i ljubomore neće im više trebati ni marulić ni judita,nego kalašnjikov?

    A ne nama su ključne teme jeli piše negdje ili se aludira da ima ili nema boga?Veće bedastoće nisam čuo?Zar se ne može učiti djecu da opipljivih-znanstvenih dokaza da bog postoji nema ali nas 85% hrvata vjerujemo da ga ima i da je vjera osobna stvar svakog pojedinca i pravo na njegov izbor,i da bez obzira na izbor moraju uvažavati one koji imaju drugačiji izbor,da se međusobno uvažavaju i poštuju ?I u čemu je problem?Pa to je abeceda odgoja?Tu završimo sa bogom?Tko želi slati djecu na vjeronauk neka ih šalje tko ne želi ne šalje?Ali ne opterećujmo djecu tim izborima,učimo ih da je normalno i jedno i drugo,releksirajmo im čitavu priču oko prava na izbor,da nisu oni drugi crne ovce?A nitko nikome doma ne brani da objašnjava djeci o bogu kako hoće i želi,ako će ići sa djetetom tri puta dnevno moliti to je njegovo pravo u odgoju,to mu ne može nitko zabraniti,to je sloboda jer put kojim mi idemo vodi podjele za k,da oprostite?Nije mi samo jasno oko čega se oni natežu oko toga?Tko brani komunistima da i oni vjeruju u društvo koje nigdje nije ljudima donjelo sreću i blagostanje?Zar i to nije vjera?Vjeruj druže tko ti brani samo nemoj drugoga siliti da i on vjeruje u ono što ne vjeruje i završena čitava priča?

  9. A da ne govorim da u predstavnicima te kurikuralne reforme nisam vidio visokobrazovane ljude iz kategorije najuspješnjih poduzetnika?Kao oni nemaju što za reći?Zar baš svi moraju biti sa proračuna?

  10. To se zove govor temeljen na praktičnom iskustvu,a ne kao tvz.plan 21 i slične floskule od naših političara koji pričaju o održivom rastu,smanjenju nezaposlenosti,a u stvari sa većinom zakona sam opterećuju gospodarstvo.
    Naravno,nisam za anarhiju već za uređeno društvo i provedbu postojećih zakona po uzoru na zapadne zemlje.Ah što ćeš kakav narod takva vlast i dogovorno kumsko rodijačka ekonomija sa represijom na one koji rade i stvaraju novu vrijednost ,a nisu u tom krugu.

  11. Govor za diplomca RIT Croatia? Mislim da bi tu najbolje odgovaralo nesto poput navodnog Ellisonovog govora diplomcima sveucilista Yale iz godine 2000. Radi se o sali, ali u svakoj sali i pola istine:

    http://www.snopes.com/quotes/ellison.asp

    Za one koji ne znaju, Larry Ellison je poznati americki poduzetnik, koji vjerojatno nema pojma o turizmu. Evo jos jednog prijedloga:

    http://www.chicagotribune.com/news/columnists/chi-schmich-sunscreen-column-column.html

    • Ništa , drugi put kad Vas zovu, Vi ćete to sigurno bolje od mene … ovo je za sada bio moj maksimalni doseg (naravno uz uvjet da bude originalan a ne prepisan).

Odgovorite!

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s